محقق بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان خبر داد :

آغاز گلدهی درختان کنار هندی در هرمزگان

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۸:۵۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۷۰۸۳۴
آغاز گلدهی درختان کنار هندی در  هرمزگان
محقق بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان،از آغاز گلدهی درختان کنار هندی در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،حسن زاده گفت: کنار هندی از جمله درختان میوه مناطق گرمسیری است که به سرما حساس بوده و پتانسیل تولیدی بسیار مناسبی در نوار ساحلی و نقاط کم ارتفاع استان هرمزگان دارد، این درخت که روی پایه کنار وحشی (سدر) پیوند می‌شود، مقاومت بسیار خوبی به شوری و خشکی دارد.

وی افزود: که گلدهی این درخت از دهه سوم شهریور در استان هرمزگان آغاز شده و به تناوب تا اواخر زمستان گلدهی دارد اما حداکثر گلدهی آن در پاییز رخ داده و به‌تدریج میوه‌های آن از اوایل زمستان قابل برداشت است. مبارزه با مگس میوه یا کرم میوه‌خوار در کنار از اوایل تشکیل میوه مصادف با اوایل مهرماه آغاز می‌شود و تا اواخر آذرماه ادامه می‌یابد. کنار هندی از معدود درختان میوه مناطق گرمسیری است که محصول آن در طول زمستان تولید می‌شود و عمده درختان میوه مناطق گرمسیری نظیر انبه و چیکو در طول تابستان میوه‌دهی دارند.

حسن زاده  اظهار داشت: که استان هرمزگان با سطح زیر کشت 717 هکتار و تولید 9454 تن کنار هندی، بعد از سیستان و بلوچستان در رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید این محصول در کشور قرار داشته و شهرستان‌های ساحلی و کم‌ارتفاع این استان نظیر، میناب، جاسک و بندرعباس از مهمترین مناطق تولید کنار هندی هستند. 

میوه کنار هندی غنی از ویتامین‌ث بوده و به‌دلیل آبدار بودن و نسبت به قند به اسید مناسب، از تردی و طعم بسیار خوبی برخوردار است. این درخت پیوندی، دو سال بعد از کشت، باردهی داشته و عملکرد اقتصادی آن از سال سوم و چهارم شروع می‌شود. رشد رویشی این درخت در نواحی جنوبی ایران بسیار زیاد بوده و در کمتر از 6 ماه تاج درخت به حدی می‌رسد که تولید محصول مناسبی خواهد داشت. با توجه به این‌که میوه کنار هندی روی شاخه فصل جاری تشکیل می‌شود، هرس هر ساله این درخت لازم است که معمولاً بعد از برداشت محصول و حداکثر تا اردیبهشت ماه بایستی انجام شود. همچنین اضافه کرد که در استان هرمزگان، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی میناب وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان، کلکسیونی حاوی چندین ژنوتیپ برتر کنار هندی وجود دارد که از نقاط مختلف استان جمع‌آوری شده و از لحاظ زودرسی و دیررسی و شکل و طعم میوه تنوع بسیار زیادی دارند و می‌تواند براساس ذائقه افراد، بازار مصرف را تحت پوشش قرار دهد. دو ژنوتیپ از این کلکسیون به عنوان ارقام تجاری معرفی شده و تا سال 1404، هشت رقم دیگر نیز معرفی خواهد شد. این کلکسیون می‌تواند به عنوان یک منبع غنی از مواد گیاهی جهت تأمین پیوندک لازم برای تولید درختان پیوندی کنار هندی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز