صورت گرفت؛

طرح الکترونیکی کردن توزیع گاز مایع در هرمزگان خوب یا بد

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۱:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۸۱۱۵۷
طرح الکترونیکی کردن توزیع گاز مایع در هرمزگان خوب یا بد
طرح توزیع الکترونیک گاز مایع در هرمزگان که از ابتدای شهریور امسال مرحله ثبت‌نام سرپرست خانوار آن آغاز شده به منظور ساماندهی توزیع مناسب کپسول‌های خانگی گاز مایع و به دنبال شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،کمبود سیلندرگاز، تاخیر شهروندان در دریافت سیلندرها و تفاوت قیمت آن با مبلغ واقعی دو مشکل عمده این روزهای مردم بندرعباس برای گرفتن کسپول گازمایع است ودر هفته گذشته تعدادی از شهروندان اذعان کردند برای خرید یک سیلندر کپسول گازخانگی ۲۰۰هزار ریال پرداخت کرده‌اند.

از سوی دیگر این روزها در شهر بندرعباس و استان، شرکت گاز استان هرمزگان به عنوان متولی لوله‌کشی و نصب انشعاب گاز طبیعی در میان مردم برای تشویق به اخذ اشتراک تبلیغات خوبی انجام داده و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته است.

اما با این همه با توجه به تعداد زیاد مصرف کنندگان گاز مایع به صورت کپسول گاز خانگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بنابر وظیفه ذاتی خود را به تامین گاز مایع مورد نیاز مردم می‌داند و مقدار درخواستی توسط شرکت‌های خصوصی سیلندر پرکنی را به موقع تامین می‌کند تا این شرکت‌ها در خدمت به مردم دچار وقفه نشوند،این توزیع کنندگان براساس قانون زیر نظر اداره کل صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند.

شرکت گاز استان هرمزگان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این شرکت در تولید و توزیع سیلندر گاز دخل و تصرفی ندارد بلکه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود و رفاه بیشتر مردم این استان برای استفاده از گاز شهری اقدام به ایجاد زیرساخت‌ها و توزیع گاز شهری، انعقاد قرارداد با برخی بانک‌ها(تجارت و صادرات) به منظور ارائه تسهیلات به شهروندان متقاضی درخصوص  گازکشی در منازل آن‌ها کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد هنوز بر روی شرکت‌های توزیع کپسول گازخانگی به درستی نظارت نمی‌شود و این مساله به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان درشهر و روستاهای استان هرمزگان تبدیل شده است.

در طرحی ملی و در سراسر کشور شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منظور ساماندهی بهتر توزیع گاز مایع از شهریور امسال اقدام به ثبت‌نام در "طرح توزیع الکترونیک گازمایع" در سامانه درخواست فرآورده نفتی خود کرده است.

«چرا تهیه کپسول گاز مردم را نیز سهمیه‌بندی می‌کنید و آن‌ها را به دردسر و زحمت می‌اندازید؟» این جمله نطق "احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان" است که پنجم آبان جاری در مجلس خطاب به وزیر نفت ایراد کرد، این نطق جباری در مجلس از طرحی سرچشمه می‌گیرد که متولیان تاکید می‌کنند با اجرای آن، خرید گاز مایع و نفت سفید به صورت شفاف و آسان و با قیمت مصوب دولتی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هم‌استانی‌ها در فصل‌های مختلف سال برای تهیه سوخت رفع می‌شود.

اجرای طرح توزیع الکترونیک گاز مایع در استان هرمزگان از شهریور ماه آغاز شده و هم‌اکنون در مرحله ثبت‌نام قرار دارد بسیاری از مردم و مسوولان آن بر این باورند هرمزگان روی ذخایر و منبع نفتی و گازی نشسته، این درحالی است که شهروندان این استان سال‌هاست هنوز از کپسول گازخانگی برای مصرف روزانه خود در منازل خود استفاده می‌کنند.

 

عبدالله احمدی‌کمرپشتی  اظهارداشت: طرح توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی فقط مختص توزیع گاز مایع نیست بلکه سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی به منظور الکترونیکی کردن هرگونه درخواست فرآورده نفتی طراحی شده که از سال‌ها قبل درحال اجراست و مردم کشاورزان صنایع صیادان و ... برای دریافت ذسوخت مورد نیاز خود به این سامانه مراجعه  ثبت‌نام و درخواست می‌کنند.

وی با بیان اینکه ثبت نام تحویل الکترونیک گاز مایع شامل تمامی مصرف‌کنندگان کپسول گاز مایع در سراسر کشور می‌شود  ادامه داد: اجرای طرح ملی توزیع الکترونیک گاز مایع که از شهریور امسال نیز در تمامی استان‌ها آغاز شده، در استان هرمزگان نیز در مرحله ثبت‌نام قراردارد.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با اشاره به گلایه شهروندان به موضوع کمبود سیلندر گاز و قیمت آن نیز بیان داشت: نظارت بر قیمت کپسول‌های گازمایع براساس مصوبه هیات دولت وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز خود را موظف به تامین فرآورده مورد نیاز شرکت‌های موزع و تاسیسات گاز پرکنی می‌داند که با توجه به حضور دو پالایشگاه بزرگ در استان  و تدابیری که در زنجیره توزیع انجام داده‌ایم به تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های موزع به موقع گاز مایع مورد نیاز ارسال می‌شود و در این زمینه وقفه و کمبودی نداریم.

احمدی کمرپشتی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همانگونه که در نام آن به صراحت آمده متولی توزیع سوخت و فرآورده‌های نفتی است که با توجه به قوانین موضوعه کشور از طریق درگاه اینترنتی تجارت آسان متقاضیان درخواست خود را ارایه می‌دهند که  با توجه به تجربه موفق و سهولت خرید مشتریان چندی پیش نفت سفید و اکنون درخواست گاز مایع  به این سامانه اضافه شده است.

وی با اشاره به سخنان و دغدغه‌های نماینده غرب هرمزگان، هدف از اجرای طرح توزیع الکترونیک گاز مایع را ساماندهی توزیع گاز مایع و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی گاز مایع عنوان کرد و افزود: اجرای درست این طرح باعث می‌شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از موضوع قیمت و نحوه توزیع که ازسوی مردم مطرح می‌شود برطرف شود.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان در ادامه در خصوص شیوه‌های ثبت‌نام متقاضیان گاز مایه در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی اظهارداشت: آن دسته از شهروندانی که واجد شرایط دریافت گاز مایع و نفت سفید هستند باید با مراجعه به سامانه newtejaratasan.niopdc.ir  مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و احراز هویت سرپرست خانوار خود اقدام کنند.

وی افزود: سرپرست خانوار با کدملی و شماره تلفن همراه و کارت بانکی خود در سامانه طرح توزیع الکترونیک گاز مایع ثبت‌نام می‌کند و پس از انجام ثبت‌نام یک کد رهگیری به شماره سرپرست خانوار ارسال می‌شود و تا روزی که طرح اجرا می‌شود این کد باید ذخیره داشته باشند.

مدیرشرکت فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان توضیح داد: در زمان اجرای طرح، مشترک مورد نظر به سامانه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت و شرکت موزع گاز مایع درخواستی مشترک را در اسرع وقت با قیمت مصوب دولتی تحویل می‌دهد و هیچ گونه هزینه اضافی برای مشترکان نخواهد داشت.

احمدی در پاسخ به اینکه چه تسهیلاتی در اجرای ثبت‌نام این طرح درنظرگرفته شده خاطرنشان کرد: در راستای رفاه حال شهروندان و به منظور سرعت در ثبت‌نام شهروندان میزهای خدمت در سراسر استان با حضور کارشناسان شرکت فرآورده‌های نفتی برای ثبت‌نام از شهروندانی که به هر دلیلی خودشان نمی‌توانند کار ثبت‌نام را انجام دهند، با همکاری فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاران مستقر شده است.

استفاده‌های غیرمجاز از کپسول‌های گاز مایع از سوی استفاده برخی افراد و رانندگان مسافربرهای شخصی برای استفاده در خودروها خطراتی خسارت‌های زیادی به رانندگان دارد چه بسا به دلیل استفاده نادرست و غیرمجاز از این کپسول‌ها ایمنی افراد و سلامت جان افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد این درحالی است که یک خانواده‌ دیگر کپسول خالی گازمایع به دوش به دنبال خرید یک کپسول گازمایع برای پخت وپزمنزلش می‌گردد.

سال گذشته وزیر نفت در مورد کمبود گاز مایع ابرازداشت: در تمام استان‌های کشور بیش از سال گذشته ال.پی.جی توزیع می‌شود اما مشکل این است که این کپسول‌ها به دست مصرف کننده خانگی نمی‌رسد، لذا پیش‌بینی ما این است که بخشی صرف سوخت خودروها به صورت غیر مجاز و خطرناک می‌شود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.

در اهمیت این موضوع ضرورت یادآوری این نکته لازم است که یکی از محورهای نطق نماینده غرب هرمزگان در موضوع سهمیه‌بندی کپسول گاز خطاب به وزیر نفت این بود که؛ «در استان‌ها، شهرها و روستاها قاچاق کپسول گاز نداشتیم چرا مردم را به زحمت می‌اندازید؟».

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان معتقد است: مشکل کمبود کپسول‌های گاز استان از جایی شروع می‌شود که برخی شهروندان کپسول‌های خریداری شده از شرکت‌ها توزیع کپسول‌های گازمایع را به استان‌های همجوار می‌برند و با قیمت‌های بالاتر بفروش می‌رسانند اما مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از شرکت‌های موزع یا از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گلایه‌مند می‌شوند که چرا سیلندرگاز نایاب است.

وی با یادآوری این مطلب که، اجرای سریع طرح توزیع الکترونیک گاز مایع می‌تواند ما را به اهداف اصلی (ساماندهی توزیع گاز مایع و شفاف‌سازی مصرف‌کنندگان مجاز گازمایع) نزدیک کند، ضمن دعوت از شهروندان به ثبت‌نام در این طرح ملی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها و نواحی دور دست استان که به هر دلیلی خانواده‌ها امکان برای ثبت‌نام ندارند یا دانش کافی برای استفاده از رایانه ندارند یا هر مشکل دیگری، میزخدمت در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و روستاها و مکان‌های دور افتاده و صعب‌العبور مستقر شده و اطلاعات خانواده‌ها توسط کارشناسان شرکت فرآورده‌های نفتی در سامانه ثبت می‌شود.

احمدی کمرپشتی، مکانیزه و الکترونیکی کردن ثبت‌نام برای دریافت کپسول‌های گاز مایع را یکی از مزیت‌های مهم  اجرای این طرح عنوان کرد و بیان داشت: با این روش ثبت‌نام دولت در استان هرمزگان متوجه شده که در چه مکان‌های مشکل دسترسی به اینترنت وجود دارد یا فرمانداران و دهیاران در بخش‌های مختلف ضعف‌های خود را در روستاها بهتر متوجه می‌شوند، لذا این طرح در راستای شفاف‌سازی و خدمت به مردم در سایر حوزه‌ها در آینده نیز بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

مدیرشرکت فرآورده‌های نفتی هرمزگان در بخش دیگری اظهارداشت: با سرد شدن هوا و افزایش مصرف هیچ‌ کمبودی در تامین نفت سفید و گاز مایع در آینده نداریم.

کمر پشتی با اشاره به استفاده غیراستاندارد از کپسول‌های گاز برای خودرو و خطرات ناشی از آن که باعث به خطر افتادن جان مردم می شود، گفت: هدف از ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت خدمت به ایمنی سوخت‌گیری خودروهای شهروندان است.

وی اضافه کرد: کسانی که به عنوان سرپرست خانواده هستند اما وقتی که درگوشه خیابان‌ها کپسول گازمایع خانگی را به خودرو خود می‌زند اگر حادثه‌ای برای وی رخ بدهد و همان پدرخانواده از بین برود چه کسی باید پاسخگو باشد، همه این‌ اتفاقات و نگرانی‌ها دست به دست هم داده تا این طرح مفید با هدف ساماندهی توزیع گاز مایع و شفاف‌سازی مصرف‌کنندگان مجاز گاز مایع در استان هرمزگان نیز اجرا شود.

احمدی کمرپشتی ابراز داشت: خانوارهای بدون گاز طبیعی و بخش‌های صنفی و صنعتی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان گاز مایع هستند که با اجرای این طرح و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی، توزیع بهینه و سریع‌تر گاز مایع انجام می‌شود و از مصرف خارج از شبکه این فرآورده جلوگیری و بسیاری از مشکلات موجود نیز برطرف می‌شود.

مدیرشرکت فرآورده‌های نفتی هرمزگان عنوان کرد: محله‌هایی از شهر بندرعباس و شهرستان‌هایی که کار لوله‌کشی گاز طبیعی انجام شده و علمک نصب شده برای رفاه خود باید به سمت مصرف گاز طبیعی بروند.

وی درباره تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده به شهروندان در مورد اجرای طرح بیان داشت:از ابتدای شروع تاکنون شیوه‌های ثبت‌نام در این طرح ملی به مردم از طریق رسانه‌ها به صورت خبر و گزارش اطلاع‌رسانی شده همچنین با همکاری اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان و روابط عمومی‌های تمامی ارگان‌های دولتی و خصوصی و بانک‌ها کارکنان خود را آگاه کرده‌اند،همچنین تبلیغات شهری مانند نصب اطلاعیه در مکان‌های پرتردد مثل ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی انجام شده که در این زمینه فرمانداران در شهرستان‌ها نیز همکاری خوبی داشته‌اند.

مدیر شرکت فرآورده‌های نفتی هرمزگان با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۱۰ درصد از خانوارها در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، پیش‌بینی کرد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار نفر در استان هرمزگان مشمول طرح توزیع الکترونیک گاز مایع باشند که نشان می دهد باید یک عزم و اراده جدی برای سرعت‌بخشی در ثبت‌نام‌ها ایجاد شود.

احمدی کمرپشتی در پایان سخنان خود اضافه کرد: شرکت فرآورده‌های نفتی استان در مرحله شناسایی متقاضیان واقعی است.

بحث دیگری نظارت بر شرکت خصوصی توزیع سلیندهای گاز مایع است درحالی که برخی شرکت‌ها کپسول‌های گاز خود را به قیمت بالاتر به مشتریان می‌فروشند و تا هفته گذشته تا ۲۰۰ هزار ریال نیز گزارش شده است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرچند این کار را تخلف می‌داند اما معتقد است نظارت بر قیمت کپسول‌های گازمایع براساس مصوبه هیات دولت وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت است؛ به تعبیری در بحث "قیمت" مصوبه دولت این بوده است که سازمان صنعت، معدن وتجارت باید بر روی این مساله نظارت جدی داشته باشد و در بحث "توزیع" نیز این امر برعهده شرکت‌های خصوصی است و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز موظف می‌باشد میزان فرآورده مورد نیاز شرکتهای خصوصی موزع را تامین کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت هرمزگان مردادماه امسال اما اعلام کرده بود: سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلویی با نرخ مصوب ۹۷ هزار ریال در سطح استان توزیع می‌شود و عرضه با نرخ بیشتر ازآن تخلف است.

به گفته عبدالرضا پیروی‌منش، تیم‌های بازرسی در حال گشت‌زنی و نظارت بر فروش سیلندر گاز در سطح استان هستند که در صورت مشاهده تخلف با فروشندگان برخورد شده و با تشکیل پرونده به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.

براساس اعلام سازمان صمت هرمزگان، نرخ انواع سیلندر گاز ۲ کیلوگرمی ۲۳ هزار ریال، سیلندر گاز ۵ کیلوگرمی ۵۰ هزار ریال، سیلندر گاز ۱۱ کیلوگرمی ۹۷ هزار ریال، سیلندر گاز ۲۵ کیلوگرمی ۲۰۰ هزار ریال، سیلندر گاز ۳۳ کیلوگرمی ۲۵۳ هزار ریال، سیلندر گاز ۴۵ کیلوگرمی ۳۴۶ هزار ریال و سیلندر گاز ۵۰ کیلوگرمی را ۳۵۰ هزار ریال است و شهروندان می‌توانند با گرفتن کد اشتراک سیلندرهای گاز خانگی از خدمات شرکت‌ها بهره‌مند شوند و سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان آماده پاسخگویی به شکایت‌های مردمی است.

در سطح استان هرمزگان ۱۴۵ جایگاه عرضه سوخت مایع و ۲۰ جایگاه عرضه گاز سی. ان. جی نیز در شهرستان‌های بندرعباس، قشم، خمیر، بستک و حاجی آباد وجود دارد.

۴۸ جایگاه مصرف سوخت مربوط به ناحیه بندرعباس است.

نظر شما