بررسی طرح های آبرسانی در هرمزگان صورت گرفت؛

آب جگین در سخت ترین شرایط به سردشت بشاگرد امید داد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۱:۳۶:۴۶
کد خبر: ۱۰۸۵۵۶۲
آب جگین در سخت ترین شرایط به سردشت بشاگرد امید داد
شهرستان بشاگرد یکی از مناطق محروم و دور دست کشور است که به دلیل عدم زیرساخت های توسعه ای و پراکندگی جمعیت از بسیاری امکانات محروم است. ایجاد زیرساخت در این شهرستان به دلیل جغرافیای منطقه مستلزم هزینه های بالایی است که با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده فعالیت هایی در این شهرستان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،این شهرستان به لحاظ منابع آبی زیر زمینی و پایدار فقیر است و سرمایه گذاری برای آن جوابگوی تمام فصول سال نبوده و آب برخی مناطق آن را می بایست از منابع جایگزین تامین کرد. از این رو علیرغم نبود زیرساخت هایی از جمله راه، فرصت آبرسانی به این مناطق گرفته نشده و با اجرای طرح های عظیم، امید را در دل مردم بشاگرد زنده کرده است.

یکی از این پروژه ها، بهره برداری از طرح آبرسانی جگین به سردشتِ شهرستان بشاگرد بود که در تابستان امسال با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس مورد بهره برداری قرار گرفت و یک منبع آبی پایدار برای این منطقه محروم فراهم آورد.

این طرح از جوانب مختلف مورد توجه است که مهمترین آن بهره مندی 61  هزار و 403 نفر از منابع آبی پایدار(در افق طرح) است.

در همین ارتباط، "امین قصمی" مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: برای تکمیل فاز اول این پروژه اعتباری بالغ بر یک هزار 810 میلیارد ریال مورد نیاز بود که 400 میلیارد ریال آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری تخصیص داده شد.

وی به حجم عملیات انجام شده در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد شامل 81 کیلومتر خط انتقال، دو باب ایستگاه پمپاژ، 5 واحد مخزن و مجموعه تصفیه خانه آب با ظرفیت 180 لیتر بر ثانیه است که امسال فاز اول این طرح در قالب آبرسانی به شهر سردشت و روستاهای مسیر با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری شد.

قصمی تصریح کرد، برای اجرای این پروژه یکهزار و 810 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که برای تکمیل آن بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.

با بهره برداری از این پروژه نیاز آبی شهر سردشت و 8 روستای مسیر شامل وی، چخون، رازکا، جکدان،علی آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر با جمعیتی بالغ بر ۹هزار نفر برطرف شد. اجرای این پروژه علاوه بر نیاز آبی روستاهای مذکور فرصتی برای رونق کسب و کار فراهم کرده است که مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان از آن به عنوان انگیزه جدید برای رونق اقتصادی بشاگرد یاد کرده که باعث آبادانی و پایداری جمعیت خواهد شد.

به گفته ی قصمی؛ طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد باعث ایجاد منابع آبی پایدار، ارتقای کیفیت و کمیت آب تامینی منطقه و افزایش رضایت عمومی مردم خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در ارتباط با اجرای این طرح آبرسانی گفته که طرح آبرسانی به روستای بشاگرد در سخت ترین شرایط اجرا و مردم این شهرستان از نعمت آب شرب بهره مند شدند.

محمدرضا جانباز نیز به سختی های انجام این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت روستایی و ارتفاعات بشاگرد، این پروژه مهم در فاز اول توانست مردم شهر سردشت و ۸ روستای این شهرستان را از نعمت آب شرب بهره مند کند.

وی افزود: بدلیل قرار گیری مناطق روستایی و شهر سردشت در ارتفاع، ایستگاه های پمپاژ احداث شده حدود ۹۰۰ متر آب را پمپاژ می کنند که اجرای آن را از هر لحاظ پرهزینه کرد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز تابستان گذشته در مراسم بهره برداری از این پروژه، طرح ملی آبرسانی از سد جگین به بشاگرد را مهم و پیچیده ای خواند و گفت: این طرح با اعتبار یکهزار و 810 میلیارد ریال شامل خط انتقال به طول 81 کیلومتر و دو باب ایستگاه پمپاژ تامین کننده نیاز آبی شهر سردشت و روستاهای مسیر با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه است.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز در مراسم بهره برداری از این طرح بزرگ گفت: مردم بشاگرد تا اوایل انقلاب در سختی، مشکلات، نبود راه، آب، آموزش و بهداشت به سر می بردند و الحمدالله در جمهوری اسلامی ایران، قدم به قدم کارها و خدمات فراوانی  برای رفاه آنها انجام گرفته است.

به گفته وی، یکی از این طرح ها، انتقال آب سد جگین به بشاگرد است که بوسیله آن آب از یک سد با طی سیر طولانی و با عبور از ارتفاعات فراوان و با پمپاژهای زیاد، به دست مردم می رسد و این برای همه ما شیرین است.

با این وجود تلاش برای گسترش طرح های آبرسانی به شهرستان بشاگرد متوقف نشده است و قرار است مردم گوهران و 58 ورستای مسیر نیز از سد سُهران بهره مند و از آب آشامیدنی پایدار برخوردار شوند.

با بهره مندی این جمعیت از آب آشامیدنی پایدار گام مهمی در توسعه بشاگرد برداشته می شود و محروم ترین نقطه کشور از ظرفیت آب پایدار بهره مند خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز