سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان:

لزوم استفاده از کودهای زیستی در تضمین امنیت غذایی نسل آینده

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۲:۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۹۷۸۷
سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان گفت: به منظور کاهش وابستگی به کودهای شیمیایی با به کارگیری فناوریهای جایگزین و پایدارتری همچون استفاده از کودهای زیستی می توان امنیت غذایی نسل آینده را تضمین و پایدارتر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی اصغر خلیلی با اشاره به افزایش رو به رشد جمعیت، دستیابی به امنیت غذایی را یکی از مهمترین چالش ها دانست و اظهار کرد: دستیابی به امنیت غذایی موجب استفاده بی رویه از نهاده های شیمیایی به منظور افزایش عملکرد و بروز پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی شده است.

وی افزود: مشکلات ناشی از مصرف کودهای شیمیایی موجب شده که کودهای زیستی بتوانند به‌ عنوان مکمل و یا جایگزینی برای این کودها مورد توجه قرار گیرند.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در ادامه بهبود جذب عناصر غذایی، خصوصیات کیفی و کمی محصولات زراعی، بهبود وضعیت خاک  و کاهش قابل توجه آلودگی محیط زیستی را از جمله  مزایای کودهای زیستی معرفی کرد.

خلیلی با بیان اینکه  در کشورهای در حال توسعه بزرگترین چالش قرن بیست و یکم، تولید و تأمین نیازهای پایه به ویژه غذا برای مصرف انسان از اراضی کشاورزی محدود و در دسترس، بدون تخریب منابع آب و خاک و استفاده حداقلی از نهادههای کشاورزی است، افزود: یکی از مهمترین راههای تأمین غذا افزایش بهره وری است که از جمله راهکارهای مهم در این زمینه، استفاده از کودهای شیمیایی جهت پاسخگویی به نیازهای غذایی رو به افزایش در کشاورزی متعارف است .

وی تصریح کرد: با وجود نقش حیاتی کودهای شیمیایی در کشاورزی، استفاده از این کودها دارای محدودیتهای گران بودن

،کاهش حاصلخیزی خاک ، افزایش خاصیت اسیدی یا قلیایی خاک، نابودی میکروارگانیسمها و حشرات مفید، مستعد شدن محصول برای ابتلا به بیماریهای مختلف و نگرانیهای زیست محیطی به ویژه آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی است.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان همچنین ادامه داد: استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی نه تنها می تواند باعث تأثیر زیست محیطی پیش بینی نشده ای شود بلکه از نظر تولیدی نیز این کودها گرانقیمت بوده و تأثیرات زیانباری بر ساختمان، ترکیب میکروبی و دیگر ویژگیهای خاک بر جای می گذارد.

خلیلی اظهار کرد: در حال حاضر کارآیی مصرف کودهای شیمیایی از لحاظ نظری به بالاترین سطح خود رسیده است، یعنی استفاده بیشتر از این کودها به سختی می تواند عملکرد را افزایش دهد ، حتی در برههای از زمان مصرف بی رویه برخی از انواع کودهای شیمیایی به دلیل بر هم زدن تعادل عناصر غذایی باعث کاهش محصولات شده است.

به گفته وی، بهبود نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از سرمایه های ملی، منجر به استفاده از

فناوری زیستی شده است .

این مسوول در پایان خاطرنشان کرد:  یکی از راهبردهای اساسی به منظور کاهش وابستگی به کودهای شیمیایی، به کارگیری فناوریهای جایگزین و پایدارتر است که یکی از مهمترین آنها، استفاده از کودهای زیستی است .

گفتنی است؛ در حال حاضر 2 کارگاه تولید کود مایع زیستی در منطقه قلعه قاضی و شهرک صنعتی شماره یک بندرعباس و یک کارگاه تولید کود پودری زیستی گیاهی و حیوانی در جاده میناب این استان وجود دارند.

نظر شما