شرایط همه گیری کووید ۱۹ در هرمزگان نگران کننده است

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۸:۵۴:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۵۳۶۱
شرایط همه گیری کووید ۱۹ در هرمزگان نگران کننده است
رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت استان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شرایط همه گیری کووید 19 در استان نگران کننده است؛ مردم مراقب سلامتی خود باشند و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،علی حیرانی افزود: از اواسط خرداد سال 99 وارد اوج بیماری شدیم بیمارستانها مملو از بیماران مثبت کرونا شدند و مجبور شدیم تخت های زیادی به این موضوع اختصاص دهیم هر چه تعداد بیماران افزایش پیدا می کرد تعداد زیادی نیز در بیمارستان بستری می شدند تعدادی نیز بدحال و متعاقب آن تعدادی نیز فوت شدند.

وی ابراز کرد: اکنون هدف ما این است که اجازه ندهیم بیماری اوج بگیرد با پیشگیری تعداد بیماران را کم کنیم پس از اوج و همه گیری بالای خرداد و تیرماه سال گذشته وضعیت مطلوبی داشتیم اکنون هدف ما این است که نگذاریم بیماری بیش از این اوج بگیرد و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی تعداد بیماران را کم کنیم.

حیرانی عنوان کرد: جای بسی افتخار است که بگوییم با همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بعنوان بهترین استان کشور بودیم و هرمزگان بعنوان نمونه مثال زدنی در کشور بود در ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا بارها از مدیریت استان و مردم تشکر شد.

وی تصریح کرد: اخیرا ویروس کرونا وقتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود ساختار، رفتار و ویژگی های آن تغییر می کند به این تغییرات به اصطلاح می گویند ویروس جهش پیدا کرده است و این جهش موجب انتقال سریع بیماری شده است.

رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت استان اظهار کرد: اکنون در فضای آزاد اگر با 10 الی 15 نفر در یک جا جمع شویم و یک مورد مثبت در بین این افراد باشد حداقل 11 نفر مثبت خواهند شد؛ اینجاست که قدرت ویروس جهش یافته که بعنوان سوش انگلیسی، هندی، برزیلی و یا آفریقایی شناخته می شود سرعت همه گیری بیماری را چند برابر افزایش داده است.

وی با بیان اینکه اگر ما فاصله را رعایت کنیم و خودمان را در معرض خطر قرار ندهیم قطعا به کرونا مبتلا نمی شویم ابراز کرد: چند دستورالعمل ساده باعث می شود ما و خانوده مان در برابر کرونا محافظت شویم.

حیرانی افزود: با توجه به وضعیت موجود و سرعت افزایش آمار مبتلایان در استان به سمت شرایط پیک خرداد و تیر نزدیک می شویم روزانه تعداد پذیرش بیماران در حال افزایش است اگر تعدادی امروز مرخص می شوند همان تعداد بعلاوه 40 تا 50 تخت جدید اشغال می شوندکه فقط بیماران کرونایی بستری هستند و متاسفانه از این آمار تعداد زیادی بدحال و تعدادی هم فوت می کنند.

حیرانی تصریح کرد: بیمارانی که بعنوان موارد مثبت کووید هستند، و با علائم خفیف یا بدون علامت هستند و خودشان را قرنطینه می کنند همچنین سعی در خوددرمانی دارند، این موضوع بسیار خطرناک بوده و حتما باید به مراکز تشخیص مراجعه کنند تا در صورت نیاز بصورت سرپایی با استفاده از داروهای لازم درمان شوند و به مرحله خطرناک بیماری وارد نشوند.

رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت استان تاکید کرد: تجمع و دورهمی های خانوادگی را کنار بگذاریم فقط و فقط در کنار خانواده خودمان در خانه بمانیم و با عدم حضور در کنار پدر و مادر آنان را در برابر بیماری حفظ کنیم سعی کنیم برای ارتباط با آنها از طریق فضای مجازی بصورت صوتی و تصویری اقدام کنیم.

 

نظر شما