مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ،خبر داد :

رصد شرایط زیست محیطی در صنایع غرب و شرق

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۲:۲۴:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۹۶۲۴
رصد شرایط زیست محیطی در صنایع غرب و شرق
مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ، گفت :در صنایع غرب و شرق شرایط زیست محیطی رصد می شود.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ،حبیب مسیحی تازیانی در نشست خبری روز جهانی زمین پاک در اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به صورت ویژه که با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد ، توسعه صنعتی و الزام چگونگی ایجاد مباحث توسعه پایدار را بیان کرد.

 

وی  با اشاره به توسعه  صنعت از قرن 18 گفت : توسعه پایدار شکل گرفت تا در کنار توسعه باید حفظ محیط زیست و توان اکولوژیکی را نیز در نظر گرفت، با  توسعه در دنیا بیش از 50 درصد از منابع دنیا از دست رفت و این قبیل از فعالیت ها باعث گردید گرمایش زمین و همچنین آلودگی افزایش داشته باشد.

مسیحی تازیانی  تشریح کرد: اگر یک درجه دما از حالت معمول خود بالاتر برود در شرایط گلخانه ای به مقدار 17 درصد مصرف آب کشاورزی نیز بالا می ورد که  در این رابطه می توان گفت 90 درصد میزان مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی استفاده می  شود و این آمار هدر رفت آب را به وضوح نشان می دهد. وضعیت مصرف آب در استان هرمزگان نیز بدین گونه است که 90 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی 8 درصد  نیاز شرب و دو درصد آن نیز از منابع آبی استحصالی در حوزه صنعت می باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه اگر می خواهیم توسعه پایداری داشته باشیم باید همه مقوله ها را در نظر بگیریم و یک نسخه واحدی را ایجاد کنیم، بیان کرد: با توجه به کاهش منابع آب در کشور، وزارت نیرو اقدام به کنتور گذاری بر سر چاه ها کرده است و در مناطقی که جزو دشت های ممنوعه بوده اقدامات مدیریتی و حفاظتی خوبی را شاهد هستیم.

مسیحی تازیانی همچنین افزود : میزان سرانه مصرف آب در استان هرمزگان بیش از حد کشوری بوده  و آمار نشان می دهد که حد متوسط کشوری در این خصوص 180 لیتر می باشد که در استان هرمزگان به ازای هر نفر 250 لیتر است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به استانی که در شرف صنعتی شدن است و چندین پهنه بزرگ صنعتی مثل مجتمع بزرگ منطقه ویژه پارسیان  را به عنوان یک مجموعه با پتانسیل بالا و ثروت خیز برای کشور به حساب می آید یک نگاه ویژه است، اظهار کرد:  اگر رعایت ملاحضات زیست محیطی در غرب استان شکل نگیرد دچار تنش خواهیم شد ، در غرب بندرعباس نیز صنایع متعددی را داریم که می توانند هر کدام پتانسیل های بالایی از آلودگی باشند اما با نظارت ها باعث ایجاد تنش شدید نشده ایم و برخی از تنش های مقطعی را برطرف ساخته ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: این صنایع چالش شدیدی را نداریم اما در سالی که گذشت نیروگاه برق بندرعباس در فصل زمستان 80 درصد سوخت خود را از سوخت مازوت استفاده نمود  که باعث آلودگی هوا شد و امسال تاکید می شود با ورود دو نیروگاه کلاس جدید به مدار برق رسانی، نیروگاه قدیم نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت.

مسیحی تازیانی با بیان اینکه  تعطیلی یک واحدی نیروگاهی را نمی توانیم انجام دهیم و باید مشکلات زمینه ای تامین سوخت در نظر گرفته سود، بیان کرد: این کار شدنی است و به جد دنبال خواهیم کرد که در نیروگاه جدید در این مجموعه سوخت گازی جایگزین سوخت مازوت شود، شاهد یک توسعه بزرگ در شرق استان هرمزگان هستیم و پروژه های ملی و خوب در منطقه مکران در حال انجام می باشد،  و خوشبختانه تا کنون تمام ضوابط محیط زیستی در دست انجام است و در زمان بهره برداری نیز نظارت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: نگاه ما این است که افزایش بهره وری در صنایع را داشته باشیم یعنی اینکه از آن چیزی که داریم را به نحو احسن وبارعایت اصول و ضوابط زیست محیطی  استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  گفت: میزان تولیدات گلخانه ای استان برای مدیریت مصرف آب توسعه پیدا کرده است و عملکرد خوبی را در حوزه کشاورزی شاهد هستیم. بهینه سازی در مصرف آب در حوزه کشاورزی روز به روز افزایش پیدا می کند و کارهای خوبی انجام شده است که نیازمند نگاه نو در مصرف کود و سموم کشاورزی نیز هستیم تا میزان کودهای شیمایی و سموم با آبیاری قطره ای کاهش یابد. نمونه آن را می توان به ایجاد آب بندها و سیل بندها در حوزه منابع طبیعی استان  اشاره کرد .

مسیحی تازیانی عنوان کرد : قانون هوای پاک، قانون حمایت از محیط بانان و قانون حفاظت از تالاب های بین المللی از قانون های اثرگذار و دستور کار خوبی برای کارهای حفاظتی می باشد و کسانی که خطایی کنند از طریق این قانون پیگیری می شوند ، همچنین مجموع دستگاه های پایش آنلاین گردوغبار این اداره کل در استان به تعداد پنج عدد می باشد. 

وی همچنین به میزان تولید پسماند در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: میزان کل پسماند های سال 98 به عدد 1340 تن رسیده است که در سال گذشته 1230 تن ثبت شده  است که رشد منفی خوبی را در این زمینه داشته ایم و این نتیجه حاصل مدیریت خوب پسماند و نظارت در مراحل  اجرایی آن در سطح استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: در سال گذشته دو شهر از شهرهای استان هرمزگان به صورت پایلوت به عنوان جایگاه دفع پسماند انتخاب شدند که در یکی از شهر ها 100 درصد و دیگری 60 درصد عملیات اجرایی صورت گرفت.

مسیحی تازیانی افزود: میزان پسماند های عفونی با توجه به شرایط بیماری کویید 19 از 2400 کیلو به 2700 کیلوگرم در روز افزایش پیدا کرده است و میزان پسماندهای صنعتی از 750 هزار تن به 900 هزار تن در سال افزایش داشته است که در این رابطه میزان پسماندهای ویژه استان 100 هزار تن می باشد که به نسبت سال گذشته هیچ گونه تغییری نکرده است.

وی همچنین از اوضاع نامساعد فاضلاب بندرعباس سخن گفت و افزود:وضعیت فاضلاب بندرعباس همچنان آلوده است و بار میکروبی آن پنج برابر استاندارد می باشد، میزان ورود فاضلاب سه برابر حد نرمال و میزان تیرگی آن نیز 280 ان تی او است که از استاندارد خود بالاتر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه بیش از 70 کارگاه آموزشی در خصوص آموزش های محیط زیستی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد:  94 کارگاه آموزشی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان انجام داده ایم که 64 کارگاه به صورت دانش آموزی و 60 کارگاه دیگر با حضور معلمان استان برگزار شده است.

مسیحی تازیانی در پایان گفت: در سال گذشته دو طرح ویژه مدیریت تالاب را به اتمام رساندیم و مراحل تصویب آن برای سال 1400 در شورای برنامه ریزی ارائه خواهیم داد.

نظر شما