رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد :

شناسایی یک هزار مورد مثبت کرونا طی ۲۴ ساعت / رکورد افزایش موارد مثبت شکسته شد

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۲:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۱۸۹۸۱۱
شناسایی یک هزار مورد مثبت کرونا طی ۲۴ ساعت / رکورد افزایش موارد مثبت شکسته شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : رکورد افزایش موارد کرونا در هرمزگان با یک هزار مورد مثبت طی ۲۴ ساعت شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ دکتر حسین فرشیدی ضمن اعلام وضعیت بحرانی در استان به ویژه در سه شهرستان بندرعباس ، بندرلنگه و میناب افزود : متاسفانه بنا به دلایل مختلف از جمله برگزاری دورهمی ها و تجمعات در ماهها و هفته های گذشته همچنین رفت و آمدها از طریق مسافرت های ریلی و هوایی به استان و ساده انگاری برخی از شهروندان شاهد وضعیت نگران کننده در استان هستیم.

وی با اشاره به افزایش آگاهی بسیار خوب مردم از وضعیت و نحوه برخورد با کووید ۱۹ عنوان کرد: یک سال و 4 ماه از بیماری گذشته و تا روزهای پایانی سال 99 اوضاع خوبی داشتیم. اما هم اکنون در شرایط خوبی قرار نداریم و لازم است با یک مشارکت همگانی اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسب داشته باشیم.

دکتر فرشیدی ابراز کرد: ساده انگاری در بین مردم با افزایش دورهمی ها و همچنین تعطیلاتی که منجر به افزایش ورود  مسافران از طریق قطار و بیش از 84 پرواز در استان که عمده ترین آن مربوط به جزایر کیش و قشم و شهر بندرعباس است؛ شرایط استان را دستخوش تغییرات کرد و موجب شد وضعیت بیماری در استان بحرانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: انتظار می رفت برای تعطیلات نوروز با پیشنهاد تعطیلی همانند عید سال 99 شاهد کاهش موارد بیماری در استان باشیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد؛ و پروازها، قطار و سایر رفت و آمد ها به استان پابرجا بود.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: رکن اساسی کنترل بیماری کرونا همان رعایت شیوه نامه بهداشتی توسط مردم است؛ اما علیرغم تذکرات و توصیه های مسئولان و کارشناسان بهداشتی استان در ماه رمضان به دلیل برگزاری دورهمی ها و تجمعات در مراسم های افطاری توسط خانواده ها موارد بیماری افزایش یافت.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر کرونا در استان پس از عید فطر به ویژه در شهرستانهای غربی استان گفت: عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ساده انگاری موجب شد مواردی از گونه های جهش یافته آفریقایی و هندی در غرب استان کشف که با اقدام به موقع بهداشت استان کنترل شد. اما کماکان این تهدید جدی است و در روزهای اخیر شاهد افزایش بیماری در استان هستیم.

دکتر فرشیدی با بیان اینکه هم اکنون در سه شهرستان بندرعباس، میناب و بندرلنگه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستیم گفت: وقتی طی یک شبانه روز حدود یک هزار نفر بیمار مثبت کرونا کشف می شود، درصدی از این بیماران علائم پیدا می کنند و باید بستری شوند لذا باید تعداد تخت ها افزایش پیدا کند؛ اکنون در استان یک هزار تخت به بیماری کووید اختصاص پیدا کرده یعنی ۴۰ درصد کل تخت های استان و برخی از شهرستانها اکنون ۷۰ درصد تخت ها بیماران کووید بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا در راستای فعالیت مشاغل گروه یک و تعطیلی سایر گروهای شغلی بیان کرد: در شرایط موجود باید بگوییم مشاغل گروه یک هم با این تفسیر که فقط آنهایی که اورژانسی هستند و تغذیه مردم را به عهده دارند و همچنین مراکز درمانی اجازه فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: گزارشی به ستاد استانی مبنی بر ادامه تعطیلی تا پایان هفته بعد از تعطیلی رسمی اخیر داده شد که منجر به کاهش جابجایی ویروس و بروز کمتری در بین افراد جدید شود؛ قطعا در این شرایط می توانیم نتایج را در دو هفته آینده بصورت کاهش در موارد بد حال، بستری و در نهایت کاهش موارد مرگ و میر داشته باشیم.

دکتر فرشیدی ابراز کرد: اکنون با شرایط موجود در استان از نظر علمی و دیدگاه اپیدمیولوژیست ها وضعیت رو به افزایش و قطعا ظرف هفته آینده موارد بستری نیز بیشتر خواهد شد؛ در وضعیت حساس کنونی پیشنهاد دانشگاه این است که همگی دست به دست هم بدهیم اگر ما به هر شکلی نتوانیم این بخش تعطیلات همگانی را اجرا کنیم شهروندان درصورت باز بودن بانک ها و ادارات اگر کار ضروری ندارند به این اماکن مراجعه نکنند.

فرشیدی اذعان کرد: اکنون هیچ کس از این بیماری در امان نیست و نمی‌تواند بگوید من بیمار نیستم صرف نداشتن علامت، نمی‌توانیم بگوییم بیمار نیستیم متاسفانه شاهد تعداد زیادی از این موارد هستیم مخصوصاً در جوان ها و یک تغییری در وضعیت بیماران بستری ما اتفاق افتاده است به شکلی که عمده بیماران بستری افراد جوان هستند.

وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از جوانان که بیمار می شوند و بدون علامت نیز هستند به مراکز درمانی دیر مراجعه می کنند آن هم زمانی که علامت دار می شوند و در شرایط سخت بیماری قرار می گیرند اقدام مراجعه و درمان می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: مراجعه دیرهنگام موجب می شود داروهای وایرال دیگر آن اثرات خود را نداشته باشد و متاسفانه حوادث و فوتی هایی که ما امروز داریم به همین دلیل است؛ اگر به سنین نگاه کنیم بستری ها از بین افراد ۸۰ یا ۹۰ ساله کمتر است و مراجعین به بخش های مراقبت های ویژه بیشتر از بین سنین زیر ۴۰ سال است.

نظر شما