رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در نشست با سفیر هند عنوان کرد:

افزایش سهم محصولات هرمزگان در بازار هند

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۱۵:۴۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۴۵۰۳
افزایش سهم محصولات هرمزگان در بازار هند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در نشست فعالین اقتصادی هرمزگان با سفیر هند خواستار افزایش سهم محصولات هرمزگان در بازار هند شد .

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ، نشست فعالین اقتصادی هرمزگان با سفیر هند با حضور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان ، سفیر کشور هند، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، نائب رئیس انجمن خرمای هرمزگان، نائب رئیس انجمن تولید کنندگان، صادر کنندگان و فراوری محصولات کشاورزی هرمزگان، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی هرمزگان ، رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند،  رایزن اقتصادی، بازرگانی و خبرنگاران امروز در هتل هما بندرعباس  برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در این نشست گفت : هرمزگان آماده صادرات محصولات کشاورزی، خشکبار، مواد معدنی است.

7

محمدرضا صفا با بیان اینکه  خوشبختانه از دیرباز تاکنون همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی و دریایی بین کشور هندوستان و استان هرمزگان وجود داشته است، اضافه کرد : در سال گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون دلار حجم صادرات مواد معدنی، خشکبار و میوه از استان هرمزگان به کشور هندوستان بوده است، در شش ماهه نخست سالجاری حجم این تبادل اقتصادی به رقم ۵۰ میلیون دلار رسید که نشان دهنده توسعه روز افزون همکاری تجاری و اقتصادی بین دو طرف است.

صفا عنوان کرد : به دنبال تسهیل شرایط و ایجاد ساز و کار مناسبتری برای توسعه حجم تبادلات اقتصادی دو طرف هستیم، امیدوارم نشست و دیدارهای اینچنینی سبب شود تا علاوه بر شناخت دو طرف از پتانسیل و ظرفیت های موجود، بر نوع همکاری و راهکارهای افزایش تعاملات به نتایج ارزشمندی دست یابیم.

وی با بیان این موضوع که استان هرمزگان آمادگی کامل برای ایجاد زمینه ارتباط تجار دو طرف، افزایش سهم بازار کشور هند و پذیرش تجار هندی را دارد، توضیح داد : با توجه به ذائقه محصولات غذایی کشور هند و استان هرمزگان، محصولات دو طرف طرفداران بسیاری دارد و هرمزگان ظرفیت های زیادی برای عرضه دارد که به طور حتم در آینده ، این موضوع را عملی و به نمایش خواهیم گذاشت.

*سفیر هند درایران :

 توسعه روابط اقتصادی با ایران یک اولویت است/صدور ویزای مولتی ویژه تجار هرمزگانی

در این نشست نیز سفیر هند در ایران گفت: توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران یک اولویت است و در این زمینه رایزنی های مداومی بین مسئولان ایران و هند در جریان است.

3

گددام دارمندرا (Gaddam Dharmendra) روز یکشنبه در نشست با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی هرمزگان افزود: در یک سال گذشته شاهد دیدار وزیر امور خارجه هند با رییس جمهوری ایران و حضور وزاری دفاع ۲ کشور در تهران و دهلی بودیم که نشان دهنده روابط خوب و پیش رونده بین  ۲کشور است.

 دارمندرا تصریح کرد: سعی می کنیم بستر توسعه ارتباط در همه زمینه ها به ویژه  اقتصاد و تجارت را فراهم کنیم و زمینه گسترش این روابط بین هند وهرمزگان نیز با توجه به توانمندی های ۲جانبه بسیار قوی است.

وی ادامه داد: سفر به هرمزگان نیز با هدف بررسی ظرفیت های صادراتی و وارداتی انجام شده و پیرامون تبادل مواد معدنی رایزنی می کنیم.

سفیر هند در تهران اضافه کرد: بررسی سبد صادراتی هرمزگان نشان می دهد زمینه صادرات خرما و فرآورده های شیلاتی به هند بیش از سایر موارد است  و حوزه های انرژی، صنعت و خدمات فنی_مهندسی نیز در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: چگونگی تسهیل مبادلات مالی دو جانبه  نیز مساله مهمی است که رایزنی ها بین مقامات بانک مرکزی ایران وهند در جریان است.

 دارمندرا با بیان اینکه ویزای مولتی ویژه تجار هرمزگانی صادر می شود  ، یادآور شد: هم اکنون امکان پرداخت روپیه به صادرکنندگان  وجود دارد و به دنبال افزایش ظرفیت پرداخت ها هستیم که رایزنی ها به نتیجه نهایی نزدیک شده است.

سفیر جمهوری هند در تهران از ایران به عنوان شریک قابل اتکا برای هندوستان یاد کرد و خاطر نشان کرد : ۲کشور از لحاظ اقتصادی می‌توانند شرکای استراتژیک در منطقه و حوزه بین‌المللی باشند و ما قصد داریم روابط تجاری خود را با ایران هرچه بیشتر استمرار بخشیم.

دارمندرا همچنین در جریان بازدید از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران،نقش بندر شهید رجایی را در تجارت دریایی منطقه نقشی بی‌بدیل و تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: اطمینان داریم که بندر شهید رجایی با برخورداری از موقعیتی استراتژیک می تواند ترانزیت بین‌المللی بین کریدور شمال-جنوب را قوت بخشد.

وی تصریح کرد: ایران و هند به عنوان ۲ تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند و مناسبات تجاری و بازرگانی این دو کشور به خصوص از طریق دریا از گذشته های دور تا امروز استمرار دارد.

سفیر هند با اشاره به توسعه تجارت دریابرد بین 2 کشور ایران و هندوستان توضیح داد : در راستای توسعه همکاری های دریایی، هندوستان فعالیت خود را  به ویژه در حوزه کالای عمومی و جنرال کارگو از مدتها پیش در بندر چابهار آغاز کرده و کشتی های فله بر حامل گندم و شکر بیشتر در این بندر پهلودهی می شوند.

*رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان:

پرورش سالانه ۲۵ هزار تن میگو در هرمزگان/ ارتباط با متخصصان هندی زمینه تبادل دانش فنی را فراهم می کند

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان پیش از ظهر امروز در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان با سفیر هند اظهار کرد: از نظر پرورش آبزیان از قدیم الایام وجوه مشترکی مابین کشور ایران با کشور هندوستان وجود دارد.

مهرداد بازرگان با بیان اینکه گونه پرورش میگویی در استان هرمزگان از گونه وانامی می باشد، افزود: این گونه میگویی در کشور هندوستان نیز پرورش داده می شود که از سالیان گذشته با ارتباط با کارشناسان هندی  از نظر کارشناسی و فنی هندی ها نیز در پرورش این گونه استفاده کرده ایم.

بازرگان افزود: به طور کلی در خصوص امنیت غذا در دنیا وجوه مشترکی وجود دارد که تا امروز ارتباط ما با کشور هندوستان و دانش فنی را توانسته ایم انتقال دهیم و اطلاعاتی نیز کسب کنیم.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت 8000 هکتار پرورش میگو با تولید سالانه ۲۵ هزار تُن در سطح هرمزگان وجود دارد که در سال آینده به ۱۲هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

بازرگان با بیان اینکه با توجه به موقعیت های استان هرمزگان امید است به ۵۰ هزار هکتار زیر کشت میگو دست یابیم، اذعان داشت : در بخش پرورش میگو به ۱۰۰۰ مگاوات برق نیاز داریم و ترجیح می دهیم هم زمان با زیر کشت رفتن اراضی بتوانیم از برق کافی بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: در زمینه پروش ماهی، گونه سی باس آسیاسی را پرورش می دهیم و نتایج خوبی را گرفته ایم که در این راستا 5000 تُن تولید داشته و سرمایه گذاری ها برای ارتقاء ظرفیت های تولیدی سالانه به  8000 تُن نیز انجام شده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان تصریح کرد: توجه به دریایی بودن کشور هندوستان  و تنوع محصولات دریایی این کشور،نیازمند تکثیر   گونه های ماهی هندی در کشور هستیم و می توانیم در زمینه نهاده های تولیدی مثل پودر ماهی و غذای میگو می توانیم ارتباط نزدیکی داشته باشیم .

بازرگان خاطرنشان کرد: آینده درخشان صنعت آبزی پروری در هرمزگان وجود دارد و از دوستان هندی دعوت می کنیم در این زمینه ارتباط نزدیکی با ما داشته باشند.

*رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هرمزگان عنوان کرد:

کاهش هزینه ترانزیت کالا با حذف کشورهای ثالث/صندوق اعتباربخشی تجاری فی مابین هند و ایران تاسیس شود

رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند امروز در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان با سفیر هند در ایران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که تجار ایرانی اخیرا با آن مواجه شده اند، محموله ای بوده که از طریق یکی از کشورهای همسایه از مسیر ایران به هند ترانزیت شده و بندر موگرا در کشور هند ترانزیت کالا به روی کالاهای ایرانی را بسته است.

علی خمیسی، افزود: سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزنی را با شرکت آدانی داشته و پاسخ این ارتباط از سوی شرکت آدانی به کشور جمهوری اسلامی اعلام نشده که باعث نگرانی ما شده است.

 خمیسی تصریح کرد: درخواست داریم از هیات هندی که موضوع مشکل پیش آمده در بندر موگرا در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود، نباید به خاطر یک حادثه تجارت دو کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند تصریح کرد: هر وقفه ای که در تجارت 2 کشور ایجاد شود برای هر دو کشور در هزینه ها گران تمام می شود، چرا که کشورهای ثالث را به عنوان واسطه درگیر می کنیم و این موضوع می تواند هزینه ها را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

وی ابراز داشت: لازم است با توجه به ظرفیت های حمل و نقل دریایی کشور هند و وجود شرکت های عظیم دریایی از این ظرفیت استفاده شود و هرچقدر در این مسیر قدرت لازم را پیدا کنیم هزینه های تجاری کمتر می شود.

خمیسی ادامه داد: نقل و انتقالات پولی از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ صادرات ما به هند فقط دریافت روپیه شامل میوه و کالاهای خوراکی می شود، اما کالاهای معدنی امکان دریافت روپیه را ندارند و برای تجارت از کشورهای ثالت استفاده می شود که هزینه ها را بالا برده و درخواست داریم که به صورت مستقیم و با دریافت روپیه این اتفاق رقم بخورد.

وی پیشنهاد داد : می توانیم صندوقی را فی مابین بانک های ایرانی و هندی تاسیس کنیم و در پلتفرم بازار بورس کالا  را تعریف نماییم که در مقابل کالایی که صادر می شود بتوانیم اعتبار داشته باشیم و در مقابل برای کشور مقابل نیز این اعتبار وجود داشته باشد.

رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند مطرح کرد : در حال حاضر تعداد تعرفه های ترجیحی بین ایران و هند محدود است و لازم است تعرفه های ترجیحی را افزایش دهیم.

*نائب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان عنوان کرد:

محصولات خرمایی هرمزگان در سبد غذایی کشورهای اروپایی/ سالیانه ۲۲۰ هزار تُن خرما در استان بدست می آید

نائب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان همچنین در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان با سفیر هند با بیان اینکه سالیانه ۲۲۰ هزار تن خرما با بیشترین تنوع در کشور ایران در استان هرمزگان  تولید می شود، اظهار داشت: بهترین نوع خرما در استان هرمزگان وجود دارد که در این رابطه بهترین واحدهای فرآوری نیز محصولات متفاوتی از خرما را تولید می کنند.

حسن قناعتیان افزود: بسیار تمایل داریم روابط تجاری با کشور هندوستان را قوی تر کنیم و محصولات ما که از کشور امارات به هند می رسد،  به صورت مستقیم ارسال شود و در برآوردهای هزینه ای نیز می تواند برای هر 2 کشور به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه ضمن دعوت از بازرگانان هندی می توانیم از موقعیت های موجود در این استان بیشتر آشنا شویم، تصریح کرد: محصولات فرآوری شده هرمزگان به اکثر کشورهای اروپایی و شمال اروپا ارسال می شود که در کشور هند به دلیل ناآشنا بودن تا کنون بازاری نداشته است.

قناعتیان ادامه داد: با توجه به تشکیل دولت جدید، بر لزوم استفاده از تکنولوژی تاکید وجود دارد و امیدواریم بتوانیم از تکنولوژی های موجود در کشور هند در ایران استفاده نماییم.

وی ابراز داشت: کشور هندوستان یک کشور زراعی است و ما می توانیم در زمینه های مختلف همچون نخل داری از اطلاعات آنها بهره مند شویم.

نائب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان اضافه کرد: خرما محصولی است که با توجه به جمعیت موجود در کشور هند می تواند از ارزش غذایی مناسبی برخودار باشد و تجار و کارشناسان هندی می توانند از نخلستان های ما نیز بازدید داشته باشند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

4

1

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز