بندر شهید رجایی نقش کلیدی در توسعه اقصاد ملی دارد

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۱۲:۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۵۹۷۹
بندر شهید رجایی نقش کلیدی در توسعه اقصاد ملی دارد
معاون هماهنگی اقتصادی رییس جمهور در سفرخود به استان هرمزگان از بخش‌های مختلف بزرگ ترین بندر تجاری و راهبردی کشور بازدید کرد و حمل یکسره کالاهای اساسی از بنادر و پیگیری برای رفع گره‌های اقتصادی از زنجیره تولید را به عنوان سیاست‌ جدی دولت سیزدهم دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "محسن رضایی" به همراه "مهدی دوستی" استاندار هرمزگان و هیات همراه در بدو ورود به بندر شهید رجایی با حضور در یادمان شهدای گمنام این بندر به مقام شامخ دو شهید دوران دفاع مقدس ادای احترام کردند.

معاون امور هماهنگی اقتصادی رییس جمهور در ادامه به منظور بررسی ظرفیت های بندری و همچنین رفع موانع تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بخش‌های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی بازدید کرد.

محسن رضایی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، از جمله انبارهای ذخیره کالا، در جریان آخرین وضعیت ترخیص و روند بارگیری کالاهای اساسی قرار گرفت و فرآیند خروج کالاهای اساسی از این بندر تجاری را مورد بررسی قرار داد.

رضایی که بندر شهید رجایی را به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری ایران را نخستین ایستگاه بازدید میدانی خود  در سفرش به هرمزگان قرار دارد اظهار داشت: در تکمیل سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان، هدفم از سفر به این استان پیگیری وضعیت زلزله زدگان و پیگیری مسائل اقتصادی در بندر شهید رجایی و بنگاه‌های اقتصادی این استان است.

وی، بندر شهید رجایی را یکی از کانون‌های اصلی واردات و صادرات کالاها دانست و اظهارداشت: 81 درصد کالاهایی کانتینری و50 درصد کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر تجاری وارد و صادر می گردد، بنابراین بندر شهید رجایی یک نقش مهم و کلیدی در توسعه اقتصاد ملی دارد.

رضایی با اشاره به برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای توسعه و گسترش زیرساخت‌های عمرانی بندر شهید رجایی، گفت: نزدیک 9 هزار کانتینر یعنی حدود 100 هزار تن کالا در این بندر بلاتکلیف مانده و همچنین مشکلاتی که در حوزه اموال تملیکی وجود دارد، باید با مدیریت صحیح سریع‌تر برطرف شود. 

وی با بیان اینکه، معیشت مردم بیش از آن که در خارج از کشور در محاصره باشد در داخل با تحریم‌های داخلی اقتصادی مواجه است، بروکراسی‌های اداری و فرآیندهای دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی را به عنوان چالش های جدی رونق اقتصادی کشور دانست.

رضایی در این رابطه حمل یکسره کالاهای اساسی از بنادر را از سیاست‌های جدی دولت سیزدهم عنوان کرد و بیان داشت: باید به سمت حمل یکسره برویم؛ به معنای آن که کشتی در بدو ورود به کشور، فرایند تخلیه محموله آن حتی یک لحظه متوقف نشود و بلافاصله کالای آن به کامیون منتقل و به مقصد حمل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی رییس جمهور، اظهار داشت: یک بخش ایجاد تورم به نحوه حمل و نقل کالاها از بنادر برمی‌گردد، لذا برای مدیریت تورم باید موانع حمل یکسره کالا برداشته شود، ضمن اینکه مدیران استان‌ها خود باید فرآیندهای دست و‌پاگیر درحوزه های مدیریتی و قانونی را شناسایی و برطرف کنند.

رضایی اضافه کرد: درحال حاضر مشکلاتی زیادی در زنجیره تولید ثروت، سرمایه‌گذاری و همچنین تجارت وجود دارد، که رسالت اصلی ما در سفرهای استانی و بازدیدها پیگیری این امور و تاکید بر لزوم برطرف کردن این مشکلات به منظور تامین معیشت مردم، اشتغال و توسعه تجارت به ویژه تجارت دریایی است.

وی خاطرنشان کرد: زنجیره تولید ثروت که از طرفی سرمایه گذاری، تولید و تجارت را شامل و از طرفی منجر به رفاه، معیشت و آسایش مردم می‌شود، در تمام کشور دچار مشکلات فراوانی است، بنابراین وظیفه ما است که در این بازدیدهای میدانی این مشکلات را بررسی کنیم و با استفاده از کارشناسان و متخصصان برای بهبود زندگی مردم گره گشایی نماییم.

معاون هماهنگی اقتصادی رییس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه به دنبال رفع گره‌های اقتصادی از زنجیره تولید ثروت و درآمد برای مردم هستیم، تصریح کرد: در بازدیدهای استانی از مسوولان هراستان خواسته می‎شود موانع و مشکلات بر روی زمین مانده را در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی مردم با مدیریت اصولی خود بردارند، چراکه این گره‌ها از طریق تصمیم گیری در پایتخت برداشته نخواهد شد بلکه باید منطقه به منطقه و  استان به استان مسئولان خودشان مدیریت کنند.

گفتنی است، نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی هرمزگان، بازدید از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و مجتمع کشتی سازی و شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان از دیگر برنامه‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر به بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران است.

انتهای پیام

نظر شما