موانع تولید پنج تعاونی مسکن در هرمزگان رفع شد

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۸:۰۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۸۹۹۷
موانع تولید پنج تعاونی مسکن در هرمزگان رفع شد
مشکلات پنج تعاونی مسکن در هرمزگان در نشستی با حضور استاندار هرمزگان بررسی و رفع شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان، فروردین ماه سال جاری بود که رئیس‌جمهور در بازدید از پروژه‌های مسکن مهر به وزارت راه‌وشهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط دستور داد، عقب‎ماندگی در تکمیل واحدهای مسکن مهر را سریعا جبران و زمینه تحویل واحدهای باقی‌مانده را به متقاضیان فراهم کنند.

خرداد ماه سال گذشته نیز معاون اول رییس جمهور، آیین‌نامه اجرایی را در خصوص اقدامات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر تصویب کرد.

در این میان، برخی از تعاونی های مسکن که نقش موثری در تامین نیاز مسکن شهروندان داشته و بخش بزرگی از نیازهای شهرها را در این زمینه مرتفع کرده اند، طی سال‌های اخیر به‌منظور تکمیل و تحویل واحدها به متقاضیان با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند که احیاء و فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد این حوزه می‌تواند سبب ایجاد توازن در عرضه و تقاضا و متناسب‌سازی قیمت‌ مسکن به‌ویژه در کلان شهری مانند بندرعباس شود.

اگرچه این تعاونی ها تا به امروز بخش اعظمی از تعهدات خود را مبنی بر ساخت، تکمیل و واگذاری واحدهای مسکونی به متقاضیان انجام داده اند اما تعداد اندکی از آن‌ها به دلایل مختلفی از جمله تأمین نقدینگی نتوانسته‌اند واحدها را تکمیل کنند که در همین راستا امروز نشستی به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان، معاون عمرانی استاندار، مدیران راه و شهرسازی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، مدیران بانک‌های عامل و تعاونی‌های مسکن برگزار و تصمیمات مهمی برای احیاء این تعاونی‌ها اتخاذ شد.

بر این اساس و پس از بررسی مشکلات تعاونی مسکن معزآباد رودان، با افزایش مبلغ تسهیلات متقاضیان از 362میلیون ریال به 450میلیون ریال موافقت شد.

طی تفاهم انجام شده بین تعاونی و بانک عامل، مقرر شد بانک عامل طی دوهفته مجوز لازم را در این خصوص دریافت و تعاونی معزآباد رودان نیز مکلف شد از روز دوشنبه هفته جاری و به مدت دو هفته، پرونده تمام اعضاء را به بانک ارجاع دهد تا فرآیند فروش اقساطی اعمال شود.

تعاونی مسکن معزآباد رودان همچنین متعهد شد محوطه‌سازی و تمام زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق این واحدها را تا دهه فجر سال جاری به اتمام برساند و واحدهای باقی‌مانده را به متقاضیان تحویل دهد.

مشکلات تعاونی مسکن نایبندشمالی بندرعباس که نزدیک به 12 سال راکد مانده و با مشکلات عدیده حقوقی و مالی روبه‌رو شده بود نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل تعاونی نایبندشمالی در این نشست خواستار تسهیلات 250میلیون تومانی برای تکمیل واحدها و تأمین 50میلیون تومان از محل آورده متقاضیان بود که با مساعدت ویژه استاندار هرمزگان مقرر شد به‌منظور تسریع در تکمیل این واحدها، 300میلیون تومان تسهیلات از محل طرح اقدام ملی مسکن به این پروژه تخصیص پیدا کند.

با تزریق اعتبارات جدید ، این تعاونی متعهد شد 180واحد از این پروژه 776واحدی را حداکثر تا بهمن ماه سال جاری به متقاضیان تحویل دهد و زمینه آماده‌سازی و تکمیل مابقی واحدها را فراهم کند.

در این نشست با تمدید قرارداد تعاونی خادم گستران میناب و افزایش سقف تسهیلات درخواستی این تعاونی نیز موافقت و مقرر شد پرونده متقاضیان حداکثر طی یک هفته به بانک ارائه شود.

تا کنون 238 واحد از این مجتمع 312واحدی تحویل متقاضیان شده است.

بر اساس دیگر مصوبه این نشست، با افزایش تسهیلات اعطایی به تعاونی مسکن بنیان سازان میناب از 40 به 100میلیون تومان و افزایش تسهیلات تعاونی مسکن دوراهی ایسینی بندرعباس از 40 به 80میلیون تومان موافقت شد.

فاز 2 پروژه مسکن مهر دوراهی ایسینی در قالب 320واحد هم اکنون در حال اجراست که بنا به گفته مدیرعامل این تعاونی با تزریق اعتبارات، حداکثر تا چهارماه آینده تمامی این واحدها تکمیل و آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما