نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در شورای اداری هرمزگان:

اختیارات استانداران باید افزایش یابد

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۰۸:۱۱:۴۴
کد خبر: ۳۱۴۴۶۱
اختیارات استانداران باید افزایش یابد
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر افزایش اختیارات استانداران و مدیران استانی تاکید کرد و گفت: به واقع این امر نیاز جدی برای اداره کشور است و باید به مدیران اعتماد کرد چون دغدغه مدیران ارشد استان کمتر از مدیرانی که در مرکز هستند، نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در هفتمین نشست شورای اداری استان هرمزگان، عنوان کرد: در جغرافیای کره خاکی در طول نیم قرن اخیر ما کشوری را نمی شناسیم که از نظر سیاسی و اقتدار دفاعی و امنیت و دانش و خلق نظام مردم سالار متکی بر اراده مردم و برآمده از آموزه های دینی مانند کشور ایران با تحولاتی چشمگیر رویارو شده باشد.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در طول سه دهه به قدرت بزرگ سیاسی منطقه و فرامنطقه ای تبدیل شده و برای تثبیت حقوق قطعی و مشروع خویش رویاروی قدرت های بزرگ قرار گرفته و بر خلاف اراده آنها حقوق خود را با قدرت استیفا کرده و آنان را به قبول ایران هسته ای وادار کرده است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدای برنامه هسته ای ایران برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ما کف می زدند و ایران را بر پیمودن این راه ترغیب می کردند اما با این نگاه که ایران در این راه قطعا شکست می خورد و امروز آنها از پیروزی های ایران و عبور از این چالش سخت، در حیرت هستند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در فرصتی کوتاه با پشت سر گذاشتن جنگی نابرابر به نماد اقتدار سیاسی، امنیت و مشارکت سیاسی مردم در مدیریت کشور و وحدت ملی و انسجام اسلامی و حرکت مبتنی بر دانش و علم و فناوری تبدیل شده است و قطعا آینده بسیار درخشانی را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به آرمان هایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی تعریف شده است باید تلاش کنیم، اظهار داشت: گسترش عدالت اجتماعی، فراهم آوردن همه امکانات برای زیست سالم عموم مردم، از بین بردن نابرابری ها و متوازن ساختن خدمات به اقصی نقاط کشور از مواردی است که باید بنیان های آن را فراهم کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین نیاز برای حرکت هر کشوری، امنیت است و در این حوزه کارهای بزرگی را انجام داده ایم و ملت بزرگ ایران به سرمایه استثنایی در این عرصه دست یافته است که حتی از سوی قدرت های بزرگی که خود را قدرت اول نظامی جهان می دانند، مورد تهدید واقعی قرار نمی گیرد که به دلیل شرایط ویژه امنیتی است که به دست آورده ایم و آسمان و زمین ایران در اوج امنیت قرار دارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه یک نظام سیاسی می تواند به آینده مطمئن باشد که به رای مردم اتکا داشته باشد که کشور ما از بالاترین ظرفیت برای اتکای بر آرای مردم برخوردار است، بیان داشت: امروز دولت ما پس از عبور از شرایطی سخت، با مشارکت بیش از 70 درصدی آرای مردم، مدیریت کشور را در دست دارد و نمایندگان مجلس نیز تمام اقتدار خود را از آرای ملت دارند به گونه ای که مجلس ایران تنها نماد قانون گذاری در جهان با بیش از 65 تا 70 درصد آرای مردم است.

وی گفت: مشارکت همراه با رقابت، اقتدار سیاسی ستودنی را برای دولتمردان ما رقم زده است و این نظام سیاسی با پشتوانه امنیتی و با هدایت ولی فقیه صالح، مدبر، شجاع و مدیر ظرفیتی درخشان برای ملت ایران را نوید می دهد و کاروان علمی کشور نیز با سرعت قابل قبولی حرکت می کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه البته با برخی موانع برای رسیدن به آرمان های خود رو به رو هستیم، عنوان کرد: در ارائه خدمت به مردم در عرصه های مهم قدم های بلندی برداشته ایم که با سرمایه گذاری های کلان بوده و شاید می توانستیم از سرمایه گذاری های صورت گرفته بهره وری بیشتری داشته باشیم و میلیاردها دلار در طول سه دهه گذشته برای ساخت کشور هزینه شده است که هزینه انجام شده می توانسته بهره وری بیشتری داشته باشد اما زیرساخت های توسعه در کشور فراهم شده است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اضافه کرد: برای حرکت به سوی افق های روشن باید چند قدم اساسی برداریم که در این راستا باید سیاست متناسب شدن حجم دولت با وظایف حاکمیتی به طور جدی در دستور کار باشد چون امروز بسیاری از وظایف غیرحاکمیتی را در دست خود داریم در حالی که مردم می توانند بهتر آن را انجام دهند.

وی افزود: از بودجه عمومی 230 هزار میلیارد تومانی سال 94 کشور احتمالا با کسری 40 هزار میلیارد تومانی در پایان سال رو به رو خواهیم بود که این عدد تقریبا معادل هزینه های جاری حقوق و دستمزد و اضافه کار پرسنل و مدیران کشور است و باید هزینه های اداره کشور را کاهش دهیم و این امر با متوازن شدن دولت با وظایف حاکمیتی محقق می شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی موارد همچون آموزش و درمان و دیگر خدمات با هزینه های زیاد کشور را اداره می کنیم، اظهار داشت: این در حالی است که می توانیم این خدمات را از بخش غیردولتی خریداری و رایگان به مردم بدهیم و باید هرکاری که مردم می توانند انجام دهند را به دست مردم بسپاریم و نقش مدیران میانی برای ارائه راهکار و نقشه راه برای کوچک شدن دولت و هدایت منابع به سمت بزرگ شدن اقتصاد و تولید منابع، محوری و مهم است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود دانش و علم را گره گشای مشکلات بشر دانست و بر لزوم ارتقا سطح بهره وری از دانش در کشور تاکید کرد و بیان داشت: مسئله امروز و فردای جهان آب است و در دنیا مطالعات جدی برای استفاده از منابع آبی با کمترین هزینه ممکن و بالاترین بهره وری انجام می شود و نتیجه این مطالعات را نیز در اختیار دیگران قرار نمی دهند و در ایران باید کارهای جدی انجام دهیم که با استفاده از دانش می توانیم مسیر دستیابی و مصرف صحیح را طی کنیم.

وی با ابراز تاسف از هدررفت منابع محدود آب در کشور، عنوان کرد: دانش باید در همه تار و پود زندگی ما حضور پیدا کند و تولید دانش و تبدیل آن به فناوری و استفاده در زندگی باید تحقق یابد و  اگر از دانش درست استفاده کنیم دیگر حتی یک کالای قاچاق نیز از گمرکات ما عبور نخواهد کرد اما آنها که میل ندارند برخی درآمدهای نامشروع قطع شود، میل به حضور دانش و فناوری در مدیریت کشور نیز ندارند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی همچنین بر افزایش اختیارات استانداران و مدیران استانی تاکید کرد و گفت: به واقع این امر نیاز جدی برای اداره کشور است و باید به مدیران اعتماد کرد چون دغدغه مدیران ارشد استان کمتر از مدیرانی که در مرکز هستند، نیست و مدیر استان، نگاه ملی دارد و متناسب با منافع ملی تصمیم گیری می کند و باید بالاترین سطح از اختیارات ممکن در اختیار مدیران استانی قرار گیرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: اگر این اختیارات را افزایش دهیم، استان هایی که درآمدی متناسب با هزینه خود ندارند، باید تلاش کنند تا درآمد خود را حداقل به هزینه های خود برسانند و دیگر استان ها که درآمد بالاتری دارند، می توانند به خدمات خود بیفزاند که رقابت جدی و خوبی در کشور ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین عدم بازگشت درآمد مازاد مالیاتی به استان ها را موجب کاهش انگیزه مدیران استانی دانست و تصریح کرد: ما به افزایش دریافت های مالیاتی اعتقاد نداریم اما باید عدالت در دریافت مالیات رعایت شود، نه اینکه 30 درصد مردم مالیات پرداخت کنند و 70 درصد مالیات ندهند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخش گمرکات نیز باید سرمایه گذاری کنیم تا امکان رشد اقتصادی و جلوگیری از قاچاق که مهمترین بلای اقتصاد کشور است، فراهم شود اما تا عملیاتی شدن این نگاه ها فاصله داریم چون مدیران ما به شدت درگیر مسائل روزمره هستند و روزمرگی اجازه توجه به مشکلات بزرگ را نمی دهد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه با انتقاد از اینکه اقتصاد دریا در کشور ما که شمال و جنوب آن را دریا محاصره کرده است، جایگاه مناسبی ندارد، اظهار داشت: کشورهایی که به دریا و آبهای آزاد راه ندارند، کشورهای محکوم به مرگ هستند اما ایران نقطه ژئوپولیتیک کره خاکی است که یکی از دلایل آن وجود دریا در شمال و جنوب کشور ماست.

وی اضافه کرد: تنگناهای پیش آمده مقابل نفت، موجب می شود ما به سمت اقتصاد مبتنی بر تولید و علم برویم و روی اقتصاد دریا و سواحل مکران نیز باید کار کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه استان هرمزگان نماد وحدت و همگرایی مذاهب و اقوام و امنیت در کشور است، عنوان کرد: از تدابیر خوب و ویژه دکتر جادری استاندار هرمزگان در مبارزه با قاچاق به خصوص قاچاق سوخت قدردانی می کنم که این تدابیر صحیح و درست، الهام بخش و راهگشا بوده و از این بابت از استاندار هرمزگان به طور جدی قدردانی می کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز