مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد؛

اقتصاد کشور به تحول در مناطق آزاد نیاز دارد

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ۰۸:۲۹:۰۸
کد خبر: ۳۵۶۰۳۷
اقتصاد کشور به تحول در مناطق آزاد نیاز دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اقتصاد ملی ایران به ایجاد تحول در مناطق آزاد نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حمید رضا مومنی در آئین نشست مسئولان شهرستان و مدیران این سازمان با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، بیان کرد: قشم با داشتن ظرفیت در حوزه های نفت، گاز، انرژی، شیلات، تجارت،  گردشگری و همچنین برنامه سوخت رسانی به کشتی های عبوری می تواند مهمترین منطقه برای کمک به اقتصاد ملی باشد.

وی ادامه داد: پروژه طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل برای اقتصاد قشم و کشور بسیار حائز اهمیت است و ما آماده ایم بدون دریافت کمک مالی دولت این پروژه ملی را با واگذاری مجوز ماده 62 تا سه سال آینده به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه پروژه پل خلیج فارس هیچ مشکلی به همراه ندارد، گفت: آماده ایم مطالعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی پروژه پل خلیج فارس را با هدف حمایت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهیم.

وی یادآور شد: مسایل مناطق آزاد باید یک بار و برای همیشه با توجه به برنامه ششم توسعه کشور حل و فصل شود و ماده 112 بطور کامل از طرف همه وزارت خانه ها به مدیران مناطق آزاد کشور تفویض شود.

مومنی اظهار کرد: در برنامه ششم و براساس دستور مقام معظم رهبری 200 هزار تن ماهی در قفس باید در کشور تولید شود و سهم استان هرمزگان از این فرآیند اقتصادی 60 درصد و سهم جزیره قشم 84 تن می باشد که از این فرآیند چهار هزار میلیارد تومان به اقتصاد قشم کمک می شود.

وی گفت: در حوزه کشاورزی نیز بر اساس بند 11 سیاست گذاری مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه ایجاد چهار شهرک گلخانه ای را از طریق تولید آب ارزان در قشم برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: اکثر کشورهای پیشرفته دنیا ورود تکنولوژی، دانش فنی، نیروی متخصص و تولید و صادرات محور خود را از طریق مناطق آزاد شروع کرده اند و ما نیز برای اجرای منویات مقام معظم رهبری چاره ای جز بها دادن به مناطق آزاد با هدف کمک به اقتصاد نظام اسلامی نداریم.

وی با اعلام اینکه سالانه 18هزار شناور از 50 مایلی سواحل قشم عبور می کنند تا خود را برای دریافت سوخت به فجیره برسانند، تصریح کرد: فعال سازی سوخت رسانی به این شناورها سهم ما را در اقتصاد 35 میلیارد دلاری این پروژه بطور چشمگیر افزایش خواهد داد.

داشتن آبخور 62 متری با عبور 1.8 کیلومتر در سواحل سوزا در ساحل جنوبی و دستیابی به آبخور حدود 41 متری در ساحل جنوبی قشم با 1.9 کیلومتر ورود به دریا برای پهلوگیری شناورهای 100 تا بیش از 400 هزار تنی نیز از موضوعاتی بود که مومنی در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: این ظرفیت ها برای تقویت اقتصاد کشور بسیار مهم و در منطقه کم نظیر است.

مومنی از برنامه ذخیره سازی 30 میلیون بشکه ای سوخت، تولید 8 میلیون تن محصولات پائین دستی پتروشیمی، تولید 170 هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین، برنامه انتقال دو هزار مگاوات برق به کشورهای همسایه به عنوان بخشی از برنامه های جدی منطقه آزاد قشم نام برد.

وی جدا کردن گمرک از مناطق آزاد را اقدامی غیر منطقی دانست و اظهار داشت: منطقه آزاد قشم با کسب درآمدهای مختلف از جمله درآمدهای حوزه گمرکی توانسته بیش از 100 میلیارد تومان تنها در پروژه ساخت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) هزینه کند و جداکردن گمرک از مناطق آزاد موجب پائین آمده میزان خدمات در این مناطق می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از ظرفیت نیروهای شیعه و سنی قشم به عنوان پتانسیل مهم سرعت بخشیدن به اقتصاد این منطقه نام برد و اظهار امیدواری کرد با رفع موانع قانونی و تقویت قدرت اجرایی مناطق آزاد، بتوانیم از همه ظرفیت های سرمایه گذاری مردم این منطقه در پیشبرد پروژه های متعدد جزیره استفاده کنیم.

براساس این گزارش، سردار سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه به دعوت بسیجیان شهرستان قشم با سفر به این جزیره درخصوص حماسه ماندگار نهم دی در جمع اقشار مختلف مردم این جزیره در سالن بزرگ وحدت شهر قشم سخنرانی کرد.

وی همچنین در آئین نشست مسئولان شهرستانی و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در سالن مرکز بین المللی قشم نیز موضوعات مهم کشور و نقش جزیره قشم در اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز