مهار نشت نفت و تعمیر موفقیت‌آمیز خط لوله انعطاف‌پذیر ۸ اینچ میدان سروش

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۸:۳۴:۱۳
کد خبر: ۴۳۳۶۹۷
مهار نشت نفت و تعمیر موفقیت‌آمیز خط لوله انعطاف‌پذیر ۸ اینچ میدان سروش
به همت سرپرست و متخصصان واحد برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد تهران، رییس و کارشناسان منطقه بهرگان و سکوی سروش، تیم عملیاتی تعمیرات زیرآب منطقه خارگ، اداره برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات دریایی بندری و حمل‌ونقل، نفرات تعمیراتی اعزامی از ناحیه بوشهر با شناور Champion همچنین دستگاه ناظر مقیم پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی بی‌وقفه، با مهار و تعمیر خط لوله انعطاف‌پذیر 8 اینچ چاه‌های SR-9 و SR-15 در میدان نفتی سروش بار دیگر توانمندی تلاشگران صنعت نفت دریایی ایران بر همگان ثابت شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، رضا کامیار مسئول انجام عملیات در میدان سروش در مورد چگونگی حادثه گفت: حدود دو ماه قبل از طریق یکی از شناورها که در منطقه حضور داشت، با خبر شدیم چاه‌هایSR-9  و SR-15 دچار نشتی شده به‌گونه‌ای که نفت و گاز با فشار زیاد فوران می‌کرد و نزدیک شدن به محل مجاور آن امکان‌پذیر نبود. وی افزود: با هماهنگی رییس سکو از اتاق کنترل، چاه را خاموش کردیم و پس چند ساعت به محل نشتی نزدیک شده و با بستن داربست به محل نشتی رسیدیم. پس از شستشوی محل آسیب‌دیده متوجه شدیم اوضاع وخیمی دارد و نشتی به‌قدری زیاد است که باید کمیته بحران تشکیل و با هماهنگی رییس منطقه، رییس سکو، رییس تعمیرات و کارشناس مکانیک سکو در این مورد تصمیم‌گیری شود. بنابراین برای اینکه چاه‌ها را به‌صورت موقت وارد سرویس کنیم، یک کلمپ 8 اینچ برای آن محل طراحی کردیم و پس از خالی کردن رایزر از نفت و تزریق آب جهت ایمن بودن محل برای آغاز تعمیرات، پس از انجام اقدامات اصلاحی، به سطح اصلی لاین فلکسیبل رسیدیم و با لاستیک محل نشتی را پوشش دادیم. همچنین کلمپ ساخته شده را در محل نصب کردیم و محل نشتی را به طور کامل بستیم به طوری که در تست اولیه با تزریق آب اثری از نشتی مشاهده نشد. با همین مهار موقت با تصمیم رییس سکو چاه‌ها آغاز به کار کردند و خوشبختانه هیچ‌گونه نشتی مشاهده نشد. وی اضافه کرد: گرچه چاه‌ها به‌طور کامل مهار شده بود ولی این تعمیر موقتی بود و نیاز به تعمیرات اساسی داشت که با هماهنگی مسئولان ستاد تهران شامل مهندس خدابخش سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمرات ستاد تهران و مسئولان منطقه و سکو قرار شد به منظور تعمیر اساسی و متصل کردن کانکشن اصلی با فلکسیبل رایزر SR-9 و SR-15 از پیمانکار خارجی که قبلاً این کار را انجام داده بود، برای انجام کار به طور مشترک دعوت شود. کامیار گفت: در این فاصله دو ماهه، چاه‌ها در سرویس قرار داشته و کوچکترین مشکلی نداشتند تا پیمانکار خارجی روز چهارشنبه 23 تیرماه وارد میدان نفتی سروش شد. وی افزود: پس از باز شدن کلمپ‌های نگهدارنده لوله در زیر آب با حضور شناور عملیاتی تعمیرات زیر آب منطقه خارگ و نیز کلمپ‌های مستقر در روی جاکت توسط نفرات تعمیراتی سکو و اعزامی از بوشهر، تراشکاری کانکشنی که پیمانکار به محل آورده بود در سکوی سروش و پس از نصب کانکشن بر روی خط لوله، آن را توسط جرثقیل شناور Champion بر روی عرشه شناور Delnia 1 منتقل و عملیات تعمیر توسط پیمانکار آغاز شد. بر این اساس، پس از تعمیر و نصب ساپورت‌های مورد نیاز، کار نصب خط لوله در کمتر از 6 ساعت انجام شد و چاه‌های SR-9 و SR-15 به طور دائم در سرویس قرار گرفت.

همچنین طالب صفری سرپرست تیم تعمیرات نیز در این زمینه گفت: به دلیل مرغوبیت نفت تولیدی میادین سروش و نوروز، این دو میدان برای شرکت بسیار حائز اهمیت است، بنابراین مهار نشتی و به دنبال آن تعمیر اساسی چاه‌ها به‌طور ضربتی از اهداف عملیات تیم بود و به منظور توسعه و افزایش تولید، این چاه‌ها در سرویس قرار گرفتند. صفری ادامه داد: با توجه به نشتی بسیار زیاد نفت و گاز، خطر انفجار دور از ذهن نبود و به هیچ‌وجه بدون برنامه‌ریزی دقیق امکان اجرای چنین پروژه‌ای بدون کمترین حادثه وجود نداشت. بنابراین با تصمیم و درایت مسئولان ستاد و منطقه، این عملیات، بدون کم و کاست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شد. وی افزود: در این مورد کارگروه بسیار مجربی با پیشنهاد مهندس احمد ابراهیمی، حمایت و پشتیبانی مهندس رجب‌خانی رییس منطقه و پیگیری آقایان امامی، میرزابیگی و علیرضایی تشکیل شد و به محض اعلام نیاز، هرگونه تجهیزات یا قطعه مورد نیاز را به سرعت در اختیار تیم عملیاتی و تعمیراتی قرار می‌دادند. وی افزود: در نهایت با همکاری پیمانکار خارجی و تیم تعمیرات زیر آب منطقه خارگ که بر نحوه انجام کار پیمانکار نظارت می‌کرد، پس از تراشکاری قسمت اصلی کانکشن توسط تراشکار سکوی سروش، کار با موفقیت انجام شد. وی در پایان از تلاش‌های گروه تعمیرات، مکانیک و پروسس که در این عملیات موفق نقش پر رنگی داشتند قدردانی کرد.

گفتنی است، گروه تعمیرات مکانیک و رضا کامیار مسئول انجام عملیات، همچنین آقایان جواد مظفری، علیرضا نظامیان، صادق عبادیان، رامین لدنی، ایمان بیات، مهدی گلابی، حسن رضایی، اسماعیل سلیمی‌پور، عبدالغفار سعدزاده، مهرزاد مرادیان، قلندری، بحرینی‌زاده، عباس صفری، صفر تقی‌پور، حسن گاوداری، جاسم صادقی، نعمت‌الله خدری، مینایی، میرزایی ریگر سکو، سینا سلطان‌الکتابی و وحید اسکندری ناظران مقیم برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات زیر آب و تعمیرات ستاد تهران، مهندس خدابخش سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمرات ستاد تهران، ضابطی/موحدی‌فر سرپرست تعمیرات زیرآب، کاپیتان سرشکی رییس عملیات دریایی و نامجو در به نتیجه رسیدن این عملیات، تلاش مثال‌زدنی از خود به خرج دادند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز