افزایش تولید میدان نوروز با پمپی کردن چاه شماره ۳۱ این میدان

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۱۱:۵۱:۱۳
کد خبر: ۴۸۶۷۶۹
افزایش تولید میدان نوروز با پمپی کردن چاه شماره ۳۱ این میدان
رییس مهندسی بهره‌برداری منطقه بهرگان گفت: با پمپی کردن چاه شماره 31 میدان نوروز (NR-31)، میزان تولید این چاه افزایش یافت.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، مهندس مسعود بیرانوند افزود: این عملیات با پیگیری امور فنی ستاد و تدارکات و امور کالای بهرگان، پس از طراحی پمپ و موتور مناسب توسط واحد مهندسی بهره­برداری بهرگان و تهیه تجهیزات و ادوات برقی مورد نیاز آغاز شد. در این راستا، عملیات پمپی کردن این چاه از تاریخ 10 شهریورماه جاری با فراهم‌ کردن بستر مناسب از جمله اجرای کابل‌کشی، نصب ترانس، کلید برق ولتاژ بالا، junction box و switchboard و تنظیم رله‌های حفاظتی توسط کارکنان سکوی نوروز جدید آغاز شد و سرانجام پس از تکمیل چاه، در تاریخ 5 آبان‌ماه سال جاری با میزان تولید اولیه 1800 بشکه در روز در سرویس قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر پس از گذشت یک ماه از تولید این چاه و با پایش مستمر پارامترهای تولیدی و تنظیم میزان تولید بهینه، چاه با تولید حدود 2 هزار بشکه در روز به طور پیوسته و بدون مشکل در سرویس قرار دارد.

گفتنی است، در سال­های اخیر کاهش فشار سرچاهی در اثر افزایش میزان آب‌دهی، موجب تناوبی شدن تولید چاه و کاهش قابل ملاحظه نفت تولیدی آن شده بود. در این راستا به منظور استمرار تولید و افزایش بهره­دهی، سناریوی پمپی کردن چاه توسط واحد مهندسی بهره­برداری منطقه بهرگان پیشنهاد شد که این پروژه با موافقت و محوریت مدیریت امور فنی و انجام بررسی‌های فنی و ارزیابی­های اقتصادی توسط ستاد تهران و مشورت و همکاری با واحد مخازن عملیاتی ستاد تهران نهایی شد. موفقیت­آمیز بودن طرح استفاده از پمپ ESP در چاه 31 نوروز که حاصل کار گروهی همه عوامل از ستاد تهران تا کارکنان سکو است به عنوان پایلوت در این میدان اجرا شده و می­تواند راهگشای استفاده از این روش فرازآوری در سایر چاه­های میدان نوروز باشد. همچنین منطقه بهرگان در نظر دارد برای اولین بار از پمپPCP (Progressive Cavity Pump)   نیز در صورت موافقت و همکاری مدیریت‌های مربوطه در یکی از چاه‌های میدان نوروز استفاده نماید. چاه شماره 31 نوروز (NR-31)، پس از تکمیل در لایه برگن B در سال 1382 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نظر شما