برگزاری مانور بزرگ اطفا حریق در سرزمین مرواریدهای غلتان خلیج فارس

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۰۷:۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۷۳۷
برگزاری مانور بزرگ اطفا حریق در سرزمین مرواریدهای غلتان خلیج فارس
مانور بزرگ اطفاء حریق در دریا و خشکی با هدف آمادگی همه جانبه نیروهای امدادی و خدمات رسان در مواجهه با بحران های احتمالی بر اساس سیستم فرماندهی حادثه( ICS۳۰۰) در بندرلنگه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه این مانور، سیستم فرماندهی حادثه (آی سی اس) را یک روش استاندارد بین المللی دانست که در بنادر تراز اول دنیا جهت کنترل بحران ها استفاده می شود.

وی افزود: در این روش، تمامی حوادث و بحران ها در هر زمان و مکان تبیین و روش های مدیریت آنها تعریف شده است.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: دوره آموزشی آی سی اس برای دومین بار در استان و به میزبانی بندر لنگه طی چهار روز برگزار شد که سه روز آن مباحث تئوری و روز چهارم مانور عملیاتی به شکل میدانی با حضور تمامی ارگان های مرتبط با ستاد  مدیریت بحران شهرستان بندر لنگه برگزار شد و در پایان آن، نقاط ضعف و قوت توسط کارگروه های تخصصی و کارشناسان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن قدردانی از مشارکت دست اندرکاران و دستگاه ها اعم از نیروهای صف و ستادی و ارگان های نظامی و انتظامی، اظهار داشت: انجام مانور امداد و نجات با همت منیع دستگاه های شرکت کننده، ظرفیت ها و توانمندی های امداد رسانی دربندر لنگه به عنوان یک شهرستان ساحلی که معیشت عمده مردم با دریا گره خورده، را به منصه ظهور رساند.

وی در پایان اجرای این مانور را نقطه عطفی در هم افزایی دستگاه ها و کمک به توسعه اقتصاد دریامحور دانست و گفت: حضور دانش آموزان و اقشار مختلف مردم در حاشیه این مانور فرصتی برای آموزش شیوه های نوین و نظام مند در مواجهه با حوادث، صیانت از اموال مردم و بیت المال در جغرافیای بنادر را فراهم کرد.

در این مانور که با مشارکت ارگان های همکار و اقشار مختلف مردم برگزار شد، آیت الله "سید محمد جواد رکنی" نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندر لنگه، شیخ "بهجت" امام جمعه اهل سنت این شهرستان، "بهاری" فرماندار، و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی حضور داشتند.

این مانور با فرمان "محمود صابری" مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه کلید خورد و در سه بخش آتش سوزی در دریا وخشکی، جلوگیری از عملیات خرابکارانه و امدادرسانی به مصدومین ادامه یافت.

"ارسلان بهاری میمندی" فرماندار شهرستان بندر لنگه نیز ضمن قدردانی از نیروهای عملیاتی حاضر در این مانور ،  تلاش های کارکنان مجموعه بنادر غرب استان را ستود و ابراز امیدواری کرد با انجام مانورهای مشابه، مدیریت بهتری در حوادث غیرمترقبه و شرایط اضطرار درشهرستان اعمال شود.

"ابراهیم کریمی" مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان بنادر نیز ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک استان هرمزگان و همجواری آن با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، گفت: هرمزگان با بهره مندی از بنادر مهم در شرق و غرب و همچنین برخورداری از بیشترین سواحل کشور، میزبان شایسته ای برای دو مانور آی سی اس طی یکسال گذشته بوده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: مانور آی سی اس ۲۰۰ در بندر شهید ذاکری قشم و آی سی اس ۳۰۰ در بندر لنگه اجرایی شده است.

"محمود صابری" مدیر بنادر غرب هرمزگان که فرماندهی این مانور را بر عهده داشت، با ابراز رضایت از عملکرد شرکت کنندگان در این مانور اظهار داشت: پیش از برگزاری مانور، با تشکیل ۲۱ کارگروه فرماندهی حادثه متشکل از ادارات و کارشناسان ارشد و نیروهای مردمی، سناریوی از پیش تعیین شده در سه بخش آتش سوزی در دریا و خشکی، جلوگیری از عملیات خرابکارانه و امدادرسانی به مصدومین تبیین شد.

وی مدیریت یکپارچه، پرهیز از موازی کاری، تعامل بین ادارات و ارگان ها بر اساس مسوولیت های محوله و همچنین حضور اقشار مختلف مردم از جمله دانش آموزان و ارایه آموزش میدانی مدیریت بحران به آنان را از جمله نقاط قوت و برجسته این رویداد مهم برشمرد.

لازم به ذکر است، مانور بزرگ اطفا حریق در دریا و خشکی بر اساس اصول مدیریت بحران و سیستم فرماندهی حادثه با مشارکت فرمانداری، جمعیت هلال احمر، آتش نشانی، دریابانی، منطقه پنجم ندسا، شهرداری و شورای اسلامی بندر لنگه و به همت اداره کل مدیریت بحران سازمان بنادر و اداره بنادر و دریانوردی لنگه برگزار شد.

گفتنی است، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه این مانور با حضور در جمع ناخدایان و خدمه شناورهای سنتی مستقر در بندر لنگه، ضمن شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه های آنان، بر لزوم تشکیل کارگروهی جهت تسهیل خدمات رسانی به این بخش تاثیرگذار در سپهر تجارت دریایی کشور تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز