نقش تاثیرگذار کشاورزی، شیلات و دامداری در اشتغال پایدار قشم

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۰۸:۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۴۶۰۴۵
نقش تاثیرگذار کشاورزی، شیلات و دامداری در اشتغال پایدار قشم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: صنعت کشاورزی نیازهای اساسی هر کشور را تامین می کند و نقش تاثیرگذاری در ایجاد اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصاد دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مالک یزدان پناه در نشست با خبرنگاران گفت: بخش شیلات، کشاورزی و دامداری جزیره قشم به همت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و وزارت جهاد کشاورزی در حال تحول و احیا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم با اعلام اینکه یکی از مشکلات اصلی باغات فرسوده و پیر در قشم به کمبود آب و نیروی توانمند مربوط می شود، گفت: زمین های خُرد، فرسوده و رها شده در این جزیره براساس طرح اصلاح باغات کشاورزی سنتی که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه شده است، در حال تجهیز، یکپارچه سازی و نوسازی می باشد.

*** خدمات رایگان جهاد کشاورزی قشم به فعالان صنعت کشاورزی

او از تسطیح  و یکپارچه سازی اراضی و اقدامات آب رسانی قطره ای و تحت فشار زمین های خُرد و رها شده کشاورزی در قشم به عنوان خدماتی نام برد که با هدف احیای دوباره این صنعت در این جزیره به صورت رایگان ارائه می شود.

یزدان پناه، تنها راه احیای کشاورزی در این منطقه را حمایت از فعالیت های سنتی در مقیاس زمین های کوچک و روی آوردن به کشاورزی گلخانه ای و صنعتی در مقیاس بزرگ دانست.

ارائه نهال های یارانه ای به کشاورزان و معرفی آنان برای دریافت وام با کارمزد کم در این منطقه از دیگر موضوعات مطرح شده وی در گفت و گو با خبرنگاران بود.

*** جانمایی 270هکتار زمین برای تولید محصولات گلخانه ای در قشم

مدیر جهاد کشاورزی قشم با اشاره به اجرای برنامه کشاورزی پیشرفته و مکانیزه در این جزیره بیان کرد: براساس سیاست های حمایتی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از توسعه صنعت کشاورزی در این منطقه، 270 هکتار زمین در سه منطقه گورزین، زینبی و گربه دان برای تولید محصولات گلخانه ای جانمایی شده است.

وی ادامه داد: شرکت مشاور در حال طراحی و پیش نویس قرارداد مربوط به این پروژه است و با اتمام آن علاقمندان به سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی صنعتی می توانند در این طرح مشارکت کنند.

*** کسب درآمد بالا از تولید گیاهان داروئی

یزدان پناه، علاقمندی مردم ایران و بسیاری از کشورها برای استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی و صنعتی را عامل مهمی برای روی آوردن به تولید گیاهان خاص درمان برشمرد و گفت: تولید این گیاهان از درآمد بسیار بالا برخوردار است و هم اکنون 10 هزار متر مربع زمین در قشم زیر کشت بهاره این گونه گیاهان رفته است.

به گفته او، سه نوع کشت شامل «به لیمو، مرزن جوش و چای ترش» در مرحله اول این طرح زیر کشت رفته و علاوه بر تولید گیاهان داروئی، توسعه نخیلات، کشت گلخانه ای و توسعه دامپروری با اولویت پرورش بُز تالی و شتر نیز در دستور کار قرار دارد.

*** توسعه فضای سبز در قشم و ایجاد باغ گیاهشناسی 10 هزار متر مربعی در جزیره

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم، اظهار داشت: سازمان مطنقه آزاد قشم در غالب طرح «جایکا» (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) ایجاد یک مجموعه باغ گیاهشناسی در فضایی به وسعت 10 هزار متر مربع را آغاز کرده است.

وی از اقدامات توسعه ای فضای سبز توسط سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان یک حرکت بسیار مهم در زیبا سازی و ایجاد تحول در حوزه محیط زیست این جزیره نام برد و گفت: این سازمان طی دو سال گذشته با کاشت 30 هزار نهال یارانه دار نخل در این جزیره حرکت جدید را در سرسبزی شروع کرده و کاشت 200 هزار نخل از برنامه های نهایی این سازمان در نقاط مختلف جزیره است.

یزدان پناه گفت: آماده ایم برای کاشت نخیلات در نقاط مختلف جزیره قشم سازمان منطقه آزاد را با قیمت یارانه ای این درختان زیبا یاری کنیم.

*** تبدیل قشم به قطب تولید و فرآوری آلوئه ورا

وی از معرفی طرح 30 هکتاری کشت و احداث کارخانه فرآوری آلوئه ورا در قشم به عنوان یک طرح مهم حوزه گیاهان داروئی به سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: با دریافت مجوز های مورد نیاز این طرح، قشم به قطب مهم تولید و فرآوری آلوئه ورا در جنوب کشور تبدیل می شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم، آلوئه ورا علاوه بر استفاده در صنایع داروئی، برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مصرف می شود و با توجه به فعال شدن دو واحد تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در قشم، تولید این گیاه در این جزیره بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

*** طرح توسعه درختان اقتصادی در قشم

طرح توسعه درختان اقتصادی در قشم هم از دیگر موضوعاتی بود که مدیر جهاد کشاورزی به تشریح آن پرداخت و گفت: «پائولو نیا» و «دراگون فروت» دو نوع درختی است که به ترتیب می توان از چوب و میوه آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: در گام نخست کشت پائولونیا را در روستای سهیلی و دراگون فروت را در روستای رمکان به صورت آزمایشی آغاز کرده ایم.

*** 57 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای 19 طرح جزیره قشم

یزدان پناه گفت: 19 طرح در حوزه های دامداری، کشاورزی و صنایع تبدیلی شیلاتی به استان هرمزگان معرفی شده که امیدواریم حدود 57 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره این طرح ها با نگاه مثبت بانک عامل به فعالان این حوزه ها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دام یکی از مشکلات قشم نداشتن کشتارگاه است، گفت: با حمایت های سازمان منطقه آزاد، طرح ایجاد یک کشتارگاه شش هزار تنی با دریافت تسهیلات کم بهره در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته او، برای طرح های کشاورزی، دامداری و شیلاتی هیچگونه محدودیتی در اعطای وام های کم بهره وجود ندارد و سرمایه گذاران با طی کردن مراحل قانونی می توانند از امتیازات این تسهیلات بهره ببرند.

*** وجود 43 هزار دام در جزیره قشم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: هم اکنون 43 هزار دام سبک و سنگین شامل چهار هزار راس گاو و گوساله، سه هزار نفر شتر و 36 هزار راس بز و گوسفند در نقاط مختلف جزیره قشم وجود دارد.

وی ادامه داد: تولید شیر، ماست، دوغ، کره و روغن حیوانی در قشم نتیجه نگهداری و پرورش دام های سنگین و سبک در این جزیره است.

یزدان پناه بیان داشت: چند طرح پرورش شترمرغ با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم در این جزیره در حال شکل گیری و احیا است که به زودی هر کدام از این مزرعه های پرورشی با ظرفیت یک هزار شتر مرغ کار خود را شروع می کنند.

او با اعلام اینکه سالانه حدود 800 تا یکهزار تن سبوس یارانه ای به فعالان بخش دامداری قشم تحویل می شود، گفت: در این حوزه دامداران جزیره قشم بدون هیچ مشکلی بیشترین سهم دریافتی خوراک دام استان هرمزگان را از آن خود کرده اند.

وی همچنین از راه اندازی داروخانه و کلینیک مجهز دامپزشکی در روستای رمکان جزیره قشم به عنوان نیاز اصلی فعالیت های دامداری در قشم خبر داد.

*** مزرعه 30 هکتاری پرورش توت فرنگی در قشم

مزرعه پرورش 30 هکتاری توت فرنگی هیدروپونیک در جزیره قشم هم از موضوعات دیگر این نشست خبری بود و یزدان پناه گفت: سرمایه گذار این طرح طی چند سال گذشته در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع اقدام به کاشت و برداشت توت فرنگی به روش هیدروپونیکی نموده است.

وی اظهارامیدواری کرد با راه اندازی این مزرعه در سال 96 شاهد صادرات توت فرنگی هیدروپونیک از قشم به نقاط مختلف سرزمین اصلی باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز