مهمترین راه رشد فکری و بصیرت جامعه کتابخوانی و ارتباط با کتاب است

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۴۲:۴۱
کد خبر: ۷۰۷۰۱۱
مهمترین راه رشد فکری و بصیرت جامعه کتابخوانی و ارتباط با کتاب است
اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سیریک در سال 1397 به ریاست فرماندار و با حضور حجت الاسلام و السملین حسن حیدری امام جمعه و اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ،میرمرسل ایزدی پور فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سیریک ضمن تقدیر و تشکر از اعضای انجمن که در طول سال 96 در جلسات حضور یافته و همکاری لازم و شایسته در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نموده اند و همچنین به جایگاه و اهمیت کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت : مهمترین راه رشد فکری و بصیرت جامعه کتابخوانی و ارتباط با کتاب است.

 ایزدی پور گفت : امر کتابخوانی بسیار مهم و تشویق و گسترش مطالعه در بین مردم به خصوص نوجوانان و جوانان در پیشرفت اهداف نظام و تسریع آن تاثیر گذار است.

  وی عنوان کرد : وظیفه اصلی کتابخوان ها دادن خوراک فکری از طریق کتاب به مردم است و خواستار استفاده مفید و کاربردی تر از اعضا فعال کتابخانه ها در جهت معرفی کتاب ها در سطح شهرستان و دعوت از افراد نخبه فرهنگی در جلسات انجمن برای ارائه راهکارها و برنامه های مفید و کاربردی برای فرهنگ سازی در مبحث کتابخوانی در شهرستان شد.

فرماندار سیریک افزود : برای ترویج و توسعه کتابخوانی در بین آحاد و اقشار جامعه همکاری و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی شهرستان در گسترش مطالعه مفید و اشاعه فرهنگ کتابخوانی مفید است و خواستار تقویت و حفظ همکاری و هم افزایی در بین دستگاه های اجرایی و نهاد ها و مراکز فرهنگ شدند .

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و السملین حسن حیدری امام جمعه شهرستان سیریک ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تقدیر و تشکر اعضا انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گفت : ارزش کتاب در دوران کنونی حتی با گسترش نفوذ فضاهای مجازی پابرجاست زیرا ماندگاری کتاب در ذهن بیشتر است. 

 حیدری اظهار داشت: در مطالعه کتاب و اشاعه فرهنگ کتابخوانی مانند دیگر امور باید استقامت وجود داشته باشد و ارزش و اهمیت کتاب باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم تدبر و تفکر در مسائل اسلامی عنوان کرد: در کنار مطالعه کتاب هریک از افراد باید در مسائل اسلامی و جامعه شناسی تفکر و تدبر کنند و در این باره نیز به خواندن کتاب بپردازند. 

حیدری منشا تمام اختراعات و اکتشافات را در علم آموزی دانست و بیان کرد : لازمه پیشرفت هر ملتی استفاده از علم است و در حقیقت رشد و پیشرفت هر جامعه در گرو مطالعه است و برای جلوگیری از بسیاری ناهنجاری ها باید به کتاب خواندن روی آورد تا تبعات آسیب ها را شناخت و از آنها دوری کرد.

امام جمعه سیریک اضافه کرد : ترویج و تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری در این خصوص رهنمود های ارزشمندی دارند و می فرمایند : مسئولان باید این تاکیدات و رهنمودهایی که در واقع راهبرد های ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح ملی می باشد در دستور کار خود قرار داده و جامعه عمل بپوشانند و از آن بهره گیرند.

حیدری بیان داشت : همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز و رشد می‌کنند آئین مقدس اسلام بیشترین بهره‌ها را از کتاب برده و پیامبر اکرم(ص) رسالتش را با فرمان خواندن از سوی خداوند آغاز می‌کند، در این کتاب مقدس خداوند به قلم سوگند یاد می‌کند.

وی اشاره کرد : در شهرستان سیریک چهره‌های شاخص فرهنگی و علمی وجود دارد که می شود بر اساس توانمندی ها و ظرفیت آنها برنامه ریزی کرد و از آنها بخواهیم در خصوص درصد کاهش سرانه مطالعه در شهرستان چاره‌اندیشی نمایند و سرانه مطالعه و کتابخوانی را افزایش دهند . 

در ادامه مصطفی کریمی زاده سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرانجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سیریک ضمن تشکر و قدردانی از تمام اعضا انجمن در ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی درشهرستان گفت : کتابخانه ها را باید به مثابه بزرگراه هایی دانست که مسیر توسعه همه جانبه جوامع از اینگونه شریان ها عبور می کند، بنابراین اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی از منظر تاثیر بر کیفیت شکل گیری زیرساخت های توسعه ای و چگونگی رشد جوامع، دو چندان می شود.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت، باید زیرساخت ها و سرانه های مربوط به کتاب و کتابخوانی نیز در جامعه روز به روز افزایش یابد؛ به طوری که در این مسیر با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و اتخاذ راهکارهایی نظیر تبدیل فضاهای مازاد به فضاهای کتابخانه ای و آموزشی، نسبت به تحقق اهداف متعارف و توسعه متوازن، گام های اساسی برداشت.

 

کریمی زاده عنوان کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی، زمانی رشد می یابد که بخشی از سبد خرید اقشار مختلف به مطالعه و تحقیق اختصاص یابد.  

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سیریک با تأکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در دین اسلام گفت: دین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی در میان همه ادیان است.

گفتنی است: درپایان این جلسه تمامی اعضا به ارائه و اعلام نقطه نظرات و راهکارهای ترویج و توسعه مطالعه پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز