مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان:

استفاده از آبشیرینکن بندرعباس نقطه عطف تولید آب در استان است/کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی میناب نخستین اولویت در شرق هرمزگان است

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۰۷:۴۹:۰۲
کد خبر: ۸۲۵۸۱۶
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان بیان کرد: بهره برداری از آبشیرینکن بزرگ بندرعباس نقطه عطفی در تامین آب استان و شهر بندرعباس است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، هوشنگ ملایی در آخرین نشست مطبوعاتی در سال 97 در خصوص بارندگی های اخیر در استان و میزان و حجم آبگیری عنوان کرد: متوسط بارندگیاز ابتدای سال تا کنون میزان 155 میلیمتر بوده که نسبت به دوره دراز مدت 9 درصد رشد داشته که نسبت سال گذشته رشد 230 درصدی را نشان میدهد.

وی در ادامه گفت: در بارندگی های اخیر بستک با میزان بارش 71 میلیمتر بیشترین و شهرستان جاسک با متوسط بارش 7.6 کمترین میزان بارندگی را داشته است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به میزان حجم سد ها و تاثیر بارندگی سال جاری در ذخیره سازی افزود: میزان آب‌گیری سد استقلال 95 میلیون مترمکعب و سدشمیل و نیان 47 میلیون مترمکعب است. این درحالی است که سد میناب 250 میلیون مترمکعب و شمیل و نیان 100 میلیون مترمکعب ظرفیت دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: نیاز آبی استان هرمزگان در بخش کشاورزی یک ونیم میلیارد مترمکعب و برای شرب 170 میلیون مترمکعب است.

ملایی اظهار کرد: سه میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب زیرزمینی در استان است که 36نقطه برای احداث سدهای کوچک با هدف تقویت آبخوان به ظرفیت 500 هزار تا شش میلیون مترمکعب در بالا دست دشت های با بیلان منفی شناسایی شده‌اند.

وی در خصوص اهم برنامه های انجام شده در سال گذشته اذعان داشت: فاز نخست طرح نوسازی خط انتقال آب میناب بندرعباس به طول 17 کیلومتر،تامین آب شرب بندرعباس از سدهای شمیل و نیان با توجه به کمبود موجود، بهره برداری از سه هزار هکتارشبکه شمالی دشت میناب و  طرح سد تغذیه مصنوعی شمیل و آشکارا سد تغذیه بنو در پارسیان که کمک به بهبود آبخوان های بود از مهمترین برنامه های اجرایی در سال گذشته بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه سخنان خود درخصوص برنامه های پیش بیینی شده سال آینده بیان کرد: آبگیری از سد سرنی با ظرفیت 60 میلیون مترمکعب، طرح ساماندهی رودخانه رویدر، انتقال آب از چشمه سبزپوشان حاجی‌آباد با پیشرفت 75 درصد فعلی و سرمایه‌گذاری 25 میلیارد تومانی و بهره‌مندی 700 هکتار از اراضی پایین دست و جلوگیری از هدررفت 30 درصدی آب به بهره‌براری می‌رسد.

ملایی افزود: همچنین فاز دوم شبکه مرکزی میناب به مساحت هشت هزار هکتار ، طرح انتقال آب به بخش یکدار جاسک برای تحت پوشش قرار گرفتن 1500 هکتار اراضی و سد تغذیه دشت لاور میستان با 9 میلیارد تومان نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول یاداور شد: 36 نقطه برای احداث سدهای کوچک با ظرفیت 500 هزار مترمکعب تا شش میلیون مترمکعب شناسایی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان با شااره به تر سال بودن سال 97 گفت: امیدواریم که در سال آینده مانند امسال بارش های بصورت نرمال داشته و بتوانیم سال خوبی را پشت سر بگذاریم.

 

 

نظر شما