برای نخستین بار در استان هرمزگان:

عمل نرولیز اعصاب سمپاتیک کمری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۱۰:۴۱:۵۲
کد خبر: ۹۱۳۷۴۲
عمل نرولیز اعصاب سمپاتیک کمری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد
برای نخستین بار در استان هرمزگان انجام عمل نرولیز اعصاب سمپاتیک کمری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس محقق شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص)  گفت: این عمل برای نخستین بار در استان هرمزگان برای آقای 36 ساله ای که بدلیل دردهای شدید و طاقت فرسا و همچنین دچار از کارافتادگی کامل در اندام های تحتانی شده بود انجام شد.

دکتر علیرضا بقایی با اشاره به اینکه خونرسانی به  انگشت های پای بیمار بدلیل نروپاتی عروق ناشی از مصرف دخانیات به شدت کاهش یافته بود و انگشت پای بیمار سیاه شده و امکان آمپوته شدن آن وجود داشت گفت:  بیمار از درد شدید، مداوم و غیر قابل کنترل رنج می برد و علی رغم اینکه دو بار تحت عمل جراحی عروق قرار گرفته بود درد بیمار از بین نرفته و عملا از کار افتاده شده بود.

فلوشیپ درد مجتمع پیامبر اعظم(ص) در ادامه گفت: در نهایت با توجه به ماهیت درد، بیمار کاندید عمل بلاک اعصاب سمپاتیک کمری گردید که طی این عمل که به صورت سرپایی، بدون بیهوشی با تزریق آرامبخش در اتاق عمل بیمارستان شهید محمدی انجام شد با تزریق دارو به اعصاب سمپاتیک تحت دید اشعه ایکس و بلاک با پایداری طولانی این اعصاب، علاوه بر برقراری خونرسانی موثر عضو و بر طرف شدن سیاهی انگشت پا، درد بیمار به صورت کامل از بین رفت.

وی با عنوان اینکه اعصاب سمپاتیک در قسمت جلوی ستون فقرات مهره ای از گردن تا پایین امتداد دارد نقش هدایت پیام های درد را در کل بدن بر عهده دارد گفت: بلاک این اعصاب در بیمارانی که به هر دلیلی دچار دردهای مختلف غیرقابل کنترل در اندامها و شکم بدلیل انواع آسیب های ناشی از تروما، بیماریهای بدخیم مثل سرطان و بیماریهای خود ایمنی و رماتیسم می باشند، در کنترل و کاهش درد بسیار موثر می باشد.

 همچنین این درمان خصوصا برای بیمارانی که دچار بیماریهای صعب العلاج می باشند همچنین بیماران خود ایمنی یک درمان بسیار مناسب می باشد که باعث کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی در آنها می شود.

این مسئول با عنوان اینکه در حال حاضر این نوع اعمال جراحی در استان هرمزگان و در بندرعباس توسط ایشان با همکاری دکتر عباس معلمی به عنوان متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد انجام می شود گفت: بیماران با دردهای مذکور می توانند جهت بررسی به کلینیک فوق تخصصی مشیر دوانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واقع در فلکه قدس مراجعه نمایند.
شایان ذکراست؛عمل نرولیز عملی است که طی آن با بلاک پایدار اعصاب سمپاتیک که مهمترین عصب در انتقال درد می باشند  عروق گشاد شده و علاوه بر برقراری خونرسانی موثر عضو  باعث بهبود درد می شود.

 

 

نظر شما