سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

پیشکسوتان، صاحب‌نظران و بازنشستگان منابع‌طبیعی دارای دانش و تجارب ارزشمند هستند

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۹:۲۱:۵۹
کد خبر: ۹۲۲۲۱۷
پیشکسوتان، صاحب‌نظران و بازنشستگان منابع‌طبیعی دارای دانش و تجارب ارزشمند هستند
سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پیشکسوتان، صاحب‌نظران و بازنشستگان منابع‌طبیعی دارای دانش و تجارب ارزشمند هستند که استفاده از اندوخته‌ها و دانسته‌های آنان می‌تواند منابع‌طبیعی را برای رسیدن به اهداف بلندمدت یاری کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ دکتر خسرو شهبازی در سی و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با تاکید بر استفاده از دانش بومی و تکنولوژی روز دنیا برای حفاظت از انفال و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت برای صیانت از منابع‌طبیعی و پیشگیری از تخریب و تصرفات اراضی ملی با چالش‌های مختلفی روبروست و برای رهایی از وضعیت موجود بخش حفاظت باید مجهز به سیستم دیده‌بانی، پایش و ارزیابی باشد تا بتواند قبل از وقوع تخلف از آن جلوگیری نماید.

شهبازی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی را از وظایف اصلی سازمان جنگل‌ها برشمرد و افزود: باید ارتباط منابع طبیعی با مردم روز به روز بیشتر شود تا به حفاظت بهینه از این منابع ارزشمند بینجامد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین تصریح کرد: ما باید تحلیل مشخصی از شرایط موجود داشته باشیم زیرا ممکن است روش هایی را در 30 ،40 سال پیش بکار گرفته ایم که اکنون دیگر آن روش نتواند کارایی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون منابع طبیعی با متغیرهای مختلفی روبروست و تغییرات اقلیمی بطور واضح قابل رویت است و ما باید تلاش کنیم با توجه به وضعیت موجود و استفاده از امکانات و تغییرات آب و هوایی جنگل‌کاری در عرصه را در فصل بارندگی انجام دهیم تا نهال بتواند خودش را با خاک سازگار نماید.

شهبازی با بیان اینکه با بازنگری در گذشته می توانیم  نقشه راه آینده را ترسیم کنیم به تدوین استراتژی بخش های مختلف سازمانی اشاره کرد و افزود: با همفکری و بکارگیری خرد جمعی می‌توان شالوده کار در منابع‌طبیعی را به مدت 50 سال طراحی و پی ریزی کرد تا کسانی که به مرور ورود می‌کنند چشم انداز مشخصی را در منابع طبیعی شاهد باشند.

این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه به اهمیت مراتع کشور اشاره و تاکید نمود: در بذرپاشی، بذرکاری و احیای مراتع از مشارکت مردم و ظرفیت جوامع محلی استفاده شود.

وی پدیده بیابان زایی را از چالش های مهم کشور برشمرد و یادآور شد: ایران با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک همواره در معرض بیابانی شدن سرزمین قرار دارد و سازمان جنگل ها برای رفع این مشکل نیازمند حمایت و مشارکت همه دستگاه‌ها، نهادهای متولی و مشارکت جوامع محلی است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز