معاون طرح ، برنامه و بودجه نیروی دریایی نداجا:

برگزاری رزمایش « آیونز» در آخر سال ۹۸

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۱۴:۴۱:۰۱
کد خبر: ۹۲۳۵۹۰
معاون طرح ، برنامه و بودجه نیروی دریایی نداجا در نشست خبری بمناسبت نشست پایانی هماهنگی رزمایش دریایی «آیونز»در جمع خبرنگاران گفت: رزمایش « آیونز »با ۲۴ کشور در شمال اقیانوس هند آخر امسال برگزار می شود .

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ دریادار دوم ستاد محمد رضا عزیزی افزود : ۲۴ کشور عضو رسمی« آیونز »  هستندو ۸ کشور آلمان ، روسیه ، هلند ، ایتالیا ، اسپانیا ، ژاپن و ماداگاسکار از ناظرین « آیونز »هستند .

وی ادامه داد : از اعضای اصلی دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس نیز بدلیل اینکه قطعه ای از خاک آنها در حاشیه اقیانوس هند است از اعضای اجلاس آیونز محسوب می شوند .

این مسئول با بیان اینکه« آیونز »مخفف اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است ، عنوان کرد:

هدف از تاسیس این تشکل برقراری امنیت دریایی ، ایجاد تعامل ، همکاری و هم افزایی نیروهای دریایی کشورهایی است که در حاشیه اقیانوس هند هستند.

وی بیان کرد :اجلاس  «آیونز »بصورت ذاتی یک اجلاس و گردهمایی داوطلبانه است  و برای هیچ کشور عضوی تعهد ایجاد نمی کند اما یک منشور و اساسنامه دارد و به صورت رسمی اعضا آن را امضا کرده اند.

رییس دبیرخانه اجلاس« آیونز »با اشاره به اینکه  ریاست دو سالانه و به صورت گردشی است ، تصریح کرد : در سال ۲۰۰۸ کشور هند ، سال ۲۰۱۰ امارات متحده عربی ، سال ۲۰۱۲ آفریقای جنوبی ، سال ۲۰۱۴ استرالیا ، ۲۰۱۶ بنگلادش و  ۲۰۱۸ این ریاست را کشور ایران دارد .

معاون طرح ، برنامه و بودجه نیروی دریایی نداجا سه کارگروه اصلی این اجلاس را کارگروه امنیت دریایی ، کارگروه کمک های بشر دوستانه و مقابله با بلایای طبیعی ، کارگروه تبادل اطلاعات برشمرد .

خبرنگار ؛ جمیله دبیری نیا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز