مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان :

اراضی کشاورزی ثروتی از گذشته برای نسل آینده

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۹:۵۲:۱۲
کد خبر: ۹۳۰۳۱۹
اراضی کشاورزی ثروتی از گذشته برای نسل آینده
در همایش روز جهانی خاک با حضور نماینده ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی ، معاون تولیدات و مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان جهاد کشاورزی و کشاورزان استان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی با شعار جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده ما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه سخاوت و بخشندگی از این خاک است، گفت : در کلان شهر ها ایران هوا بسیار آلوده است و مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و به زمین‌های سالم و حاصلخیز باید توجه بیشتری شود.

علی شرفی ادامه داد :انسان ها نباید منافع شخصی خود را فقط ببینند و به طبیعت و محیط و زیست برای آینده خود و فرزندان اهمیت بدهیم.

وی بیان کرد :یکی از راه های از بین بردن فرسایش زمین این است که از کاربری اصلی خودش خارج نکنیم و به اصلاح روش ها پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی در پایان گفت :زمین آب را در دل خود دارد و باید برای حفظ پاکیزگی و طهارت آن و سلامت جامعه کوشا بود.

در ادامه همایش معاون تولیدات جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد : خاک منبع عظیم و ثروت است. خاک و آب دو عامل مهم کشاورزی است.

مهدی ترابی گفت : تخریب خاک در کشور افزایش یافته و یکی از عوامل مهم آن تغییر کاربری است که تخریب خاک را سرعت بخشیده است.

وی تصریح کرد :انسان ریشه در خاک دارد و از خاک آفریده شده است و از آن بهره مند می شود و باید در حفظ آن کوشا باشد.

همچنین در ادامه این همایش مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای ادامه حیات باید مایحتاج خود را از دل خاک بدست آورد، بیان کرد : امروزه امنیت غذایی اهمیت بسیاری دارد که در تاریخ، حفظ این امنیت جوامع را به مهاجرت یا درگیری مجبور کرده است.

عبوالصمد صمصام پور افزود :در وضعیت امروز نیز کشورهای بزرگ و صاحب قدرت نیز برای به کرسی نشاندن حکومت خود و استفاده از موقعیت ها از اهرم های فشار غذایی و تحریم ها استفاده می کنند که این حفظ و گسترش منابع کشاورزی را بیشتر می کند.

وی ادامه داد : امروزه خاک و اراضی کشاورزی از زوایای دیگر در خطر است و اهمیت امنیت غذایی  را تهدید می‌کند.

 

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد : ارزان بودن زمین های کشاورزی و میل به تغییر کاربری، اصول نا صحیح تولیدات از زمان کشت تا بعد از برداشت در کشاورزی، توسعه نامتقارن مسکن و صنعت و نزدیک شدن حریم شهر ها و روستا ها و همچنین خرد شدن زمین های کشاورزی به خاطر به ارث رسیدن در طی چندین سال بین وراث از عوامل تهدیدی کم شدن این اراضی و کم شدن کاربری می شود.

صمصام پور با اشاره به راهکارهای لازم تصریح کرد : آمایش زمین‌های کشاورزی و ایجاد الگوهای نقشه کاربردی برای هر فعالیت در جایگاه خود قبل و بعد از کشاورزی، کاداستر ارازی کشاورزی و رفع مشکل بهره برداری برای جلوگیری از سواستفاده از خاک، جلوگیری از خرد شدن خاک با قوانین منع خرد شدن زمین کشاورزی که تشویق های دولتی را نیز در بر دارد و همچنین حفظ کاربری زمین های کشاورزی با قوانین مصوب که هست.

وی ادامه داد : برای مدیریت بهینه از خاک شیوه نامه تدوین شده شامل شیوه های نوین کشاورزی، خاک ورزی، روش‌های اصولی تولید و برداشت ها و سلامت زمین کشاورزی تدوین شده است که برای استفاده مطلوب از اراضی می باشد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی در پایان گفت :سامانه جهاد کشاورزی استان با شماره 131 برای مشارکت مردم در بحث کشاورزی و برای کمک امور کشاورزان با هدف حفاظت اراضی فعال می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز