با حضور وزیر نیرو؛

سد سرنی شهرستان میناب افتتاح شد

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۰:۳۱:۱۷
کد خبر: ۹۶۴۵۱۹
سد سرنی شهرستان میناب افتتاح شد
سد سرنی شهرستان میناب با ظرفیت تامین سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب شرب منطقه با حضور وزیر نیرو افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، « هوشنگ ملایی »،  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان به موقعیت جغرافیایی طرح سد سرنی اشاره کرد و گفت: ساختگاه سد مخزنی سرنی در استان هرمزگان در 34 کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب واقع شده است.

وی افزود: دسترسی به سد سرنی از طریق جاده آسفالته بندرعباس به میناب و سپس از میناب به دشت کریان و از جاده دسترسی به طول 12 کیلومتر که از دهانه رودخانه تا محور سد می باشد امکان پذیر است.

 مدیرعامل آب منطقه ای استان هرمزگان ادامه داد: رودخانه سرنی از کوه های شمال شرقی حوضه آبریز سرچشمه می گیرد و به دریای عمان می ریزد.

ملایی به اشاره به اهداف احداث سد سرنی اشاره کرد و گفت: این سد با هدف تامین سالانه 12 میلیون متر مکعب آب شرب منطقه و حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست به منظور نگهداری وضع موجود با تامین سالانه 4/3 میلیون متر مکعب احداث و به بهره برداری رسیده است.

 وی ابراز کرد: محل تأمین اعتبار کل طرح شامل سد، خط انتقال و تصفیه خانه از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی به مبلغ 87 میلیون یورو است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان هرمزگان گفت:  شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان کارفرما و شرکت مهندسی مشاور آبان پژوه به عنوان مشاور این طرح بودند.

ملایی همچنین به موقعیت مکانی سد سرنی اشاره کرد و افزود: مسافت بندرعباس به میناب 110 کیلومتر و میناب به کارگاه سد نیز 34 کیلومتر است و خط انتقال آب به موازات جاده میناب به کارگاه سد بوده تصفیه خانه این سد در کنار تصفیه خانه موجود در شهر میناب پایین دست سد  استقلال در 5 کیلومتری شهر میناب قرار گرفته است.

وی با اشاره به مشخصات اصلی طرح سد سرنی اضافه کرد: تصفیه خانه این سد با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی با ظرفیت 2 متر مکعب بر ثانیه و فرایند متعارف فرآیندهای اصلی از قبیل هوادهی، زلال سازی، ازن زنی و فیلتراسیون از محل وام بانک توسعه اسلامی به مدت 36 ماه و با پیمانکاری شرکت زلال ایران احداث شده و تاریخ قرارداد نیز اسفند ماه سال 96 شروع شد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان هرمزگان در تشریح مشخصات خط انتقال آب سد سرنی به پیشرفت 100 درصدی آن اشاره کرد و افزود: طول خط انتقال؛ 38 کیلومتر، قطر لوله؛ 1000 میلیمتر، میزان آب انتقالی؛ 12 میلیون متر مکعب در سال، ظرفیت خط انتقال؛ یک متر مکعب بر ثانیه، پیمانکار؛ مشارکت آبسار_فراسان و نحوه تأمین مالی نیز از محل وام بانک توسعه اسلامی و همچنین تاریخ شروع قرارداد آبان ماه 95 و مدت قرارداد نیز 24 ماهه بوده است.

ملایی با اشاره به مشخصات سد سرنی و پیشرفت 100 درصدی این سد عنوان کرد: سد خاکی سرنی(سنگریزه ای با هسته رسی قائم)، طول و عرض تاج به ترتیب 460 و 12 متر، ارتقاع از پی؛ 55 متر، تراز تاج نیز 146 متر و حجم خاکریز بدنه؛ 1/9 میلیون متر مکعب بوده و یه پیمانکاری شرکت ملی ساختمان احداث شده است.

 وی در پایان به نحوه تأمین مالی سد سرنی اشاره و بیان داشت: اعتبار لازم جهت احداث این سد از محل وام بانک توسعه اسلامی تامین شد و قرارداد آن نیز آبان ماه 94 به مدت 48 ماه شروع شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز