فرماندار همدان خبر داد:

حفاظت و نگهداری مقبره «اِستر و مُردخای» با مشارکت میراث فرهنگی و انجمن کلیمیان

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۲:۳۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۰۳۸۲۹
حفاظت و نگهداری مقبره «اِستر و مُردخای» با مشارکت میراث فرهنگی و انجمن کلیمیان
فرماندار همدان از حفاظت و نگهداری مقبره «اِستر و مُردخای» با مشارکت میراث فرهنگی و انجمن کلیمیان خبر داد.

حسین افشاری در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا با اشاره به حواشی ایجادشده توسط رسانه‌های غربی و همچنین مثلث عبری، عربی و غربی در خصوص مقبره استرومردخای طی روز گذشته و انعکاس آن در رسانه‌های داخلی، گفت: روز گذشته با توجه به اهمیت موضوع از رئیس انجمن کلیمیان کشور و نماینده منتخب ایرانیان کلیمی در مجلس یازدهم برای بازدید از این مقبره مقدس دعوت شد.

وی ادامه داد: طی بازدید صورت گرفته که با حضور دادستان همدان و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری به همراه همایون سامه یح از این مقبره انجام شد نماینده کلیمیان کشور اظهار کردند که آتش‌سوزی در مقبره استرومردخای صورت نگرفته است.

فرماندار همدان با اشاره به نشست مشترک در این خصوص، گفت: خوشبختانه طی نشستی که با حضور نماینده کلیمیان کشور انجام شد موافقت‌نامه‌ای مابین اداره میراث فرهنگی و همچنین انجمن کلیمیان برای نگهداری و محافظت از بخش گردشگری مقبره امضا شد و مقرر گردید بخش عبادت گاهی در اختیار انجمن کلیمیان و حوزه گردشگری و محافظت مقبره به عهده اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اتفاق صورت گرفته در استرومردخای، گفت: این اتفاق به‌صورت خیلی محدود دریکی از سالن‌های جانبی این مکان رخ‌داده است که خیلی سریع قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی حریق خاموش شده است .

افشاری ادامه داد:تنها گوش‌هایی از فرش دستباف این مکان آتش‌گرفته بود و این اتفاق باعث شده بود که دود فراوانی این مکان مقدس را فرابگیرد .

وی با اشاره به اینکه کتب تورات مقدس هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند، گفت: در خصوص دوربین‌های مداربسته این مکان نیز با توجه به شواهد هیچ دوربین از کار نیفتاده اما امکان ضبط تصویر را نداشته‌اند.

 

نظر شما