رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

همدان به کمپین هر خانه یک پایگاه سلامت پیوست / مانور گسترده مقابله کرونا تا دورترین روستاهای استان

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۰۲:۵۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۰۶۰۷۱
همدان به کمپین هر خانه یک پایگاه سلامت پیوست / مانور گسترده مقابله کرونا تا دورترین روستاهای استان
رشید حیدری مقدم در خصوص رویکرد هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار کرد: در ابتدا قرار بود این برنامه در سه استان انجام شود که با تلاش معاون بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان چهارمین استان به کمپین که با تلاش معاون بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان چهارمین استان به کمپین ملحق شد.

به گزارش  خبر گزاری برنا از همدان، آغاز توسعه دانشگاهی برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور رییس دانشگاه، معاون بهداشتی و کارشناسان شهرستان‌های مختلف در سالن جلسات معاونت بهداشتی دانشگاه انجام شد.

رییس دانشگاه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تشکر از دکتر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه و تیم اجرایی که جهادگرانه و به صورت شبانه‌روزی در کنترل و مهار کرونا تلاش کردند؛ در خصوص رویکرد هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار کرد: در ابتدا قرار بود این برنامه در سه استان انجام شود که با تلاش معاون بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان چهارمین استان به کمپین ملحق شد.

دکتر حیدری‌مقدم با بیان اینکه موفقیت‌های حاصل شده نتیجه همگرایی و همدلی همه دانشگاهیان در کل استان بوده است، گفت: کار جهادگونه‌ای که هم‌اکنون در حال انجام است باقیات و صالحاتی برای فعالان حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی وضعیت کرونا در جهان و ایران را توضیح داد و گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت هیچ فردی قابلیت پیش‌بینی خلع سلاح دنیا توسط ویروس کرونا و ایجاد ادبیات جدید در حوزه اقتصادی، اجتماعی و حوزه سلامت را نداشت.

دکتر حیدری‌مقدم برگزاری جلسات با رویکرد جدید از طریق وبینار و ویدیو کنفرانس را بااهمیت خواند و افزود: پساکرونا نقطه عطفی در دنیا ایجاد کرد به طوریکه امروزه تعداد 213 کشور جهان درگیر ویروس کرونا شدند و بشریت با چالشی بزرگ مواجه شد و بی‌شک بعد از کرونا نگاه دنیا به همه مقوله‌ها عوض می‌شود و معادلات دنیا در حوزه سیاسی تغییر کرده است.

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه هر ملتی با برخورداری از اقتدار ملی و حس وطن‌پرسی با خسران کمتری مواجه می‌شود، گفت: امروزه جنگ‌های دنیا شامل دو مقوله بیولوژیک و رسانه‌ای است و باید با توجه به اقتدار نظامی ادبیات جنگ بیولوژیک را نیز به خوبی یاد بگیریم.

وی از اقدامات انجام شده برای مدیریت کرونا به عنوان مانوری گسترده به وسعت ۸۲ میلیون نفر یاد کرد که تا عمق دورترین روستاها انجام شد و سواد سلامت جامعه را افزایش داد.

دکتر حیدری‌مقدم، مهمترین اتفاق کرونا را نزدیکی بشر به خدا دانست و گفت: بروز کرونا کشور را در برابر حوادث این چنینی در آینده بیمه کرد زیرا با توجه به تغییر علائم بیماری کرونا ناگزیر به رصد لحظه ای اتفاقات روزانه و برنامه‌ریزی بر مبنای آن هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت کرونا در کشور اقتدار جمهوری اسلامی ایران، نظام سلامت و ساختار شبکه را به رخ دنیا کشید، افزود: در هیچ جای ایران اسلامی رنگ، مذهب، سن و ... مانعی برای ارائه خدمات به بیماران نشد.

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه غربالگری در مراکز ۱۶ ساعته و مراکز بهداشتی انجام می‌شود، اظهار کرد: در مقطع بروز کرونا باز هم بهداشت به داد درمان رسید و جبهه جنگ به جای بیمارستان‌ها به مراکز بهداشت و درمان و پایگاههای سلامت منتقل شد.

وی با یادآوری اینکه جهاد انجام‌شده کمتر از دفاع مقدس نیست و نیاز به آمادگی و هوشیاری همه‌جانبه دارد، گفت: همه اتفاقات خوب را نتیجه تلاش و دلسوزی همگان دانست که این موارد در  حافظه تاریخ بشریت خواهد ماند.

دکتر حیدری‌مقدم با تاکید بر لزوم برای اجتماعی شدن سلامت، گفت: امروزه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و باید برای افزایش سواد سلامت مردم که در نهایت کاهش هزینه‌های سلامت و سالمندی سالم با هزینه کم را در پی دارد، تلاش شود.

رییس دانشگاه در خصوص سیاست‌گذاری سلسله‌وار سلامت از پایین به بالا از خانه‌ها به رابط سلامت و به پایگاه‌های و خانه‌های بهداشت است و توسعه نگاه از بالا به پایین تا خانواده‌ها مطالبی بیان داشت.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه ویژه به خودمراقبتی و توان‌بخشی گفت: با این رویکرد و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و توجه به اقدامات پیشگیرانه حدود ۷۰ درصد دغدغه‌ها کاهش می‌یابد و برخورداری از منابع انسانی و طبیعی غنی کشور جمعیت کشور سعادتمندانه مدیریت می‌شوند.

دکتر حیدری‌مقدم ابراز امیدواری کرد که با توان، دقت و وسواس حداکثری و آموزش‌ و مانتیتورینگ مناسب بیش از پیش در راستای تحقق اهداف سلامت گام برداریم.

وی شناخت مسیر را برای تحقق اهداف تعیین شده در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت مهم خواند و یادآور شد که انتخاب بهورزان بومی با آگاهی از روابط حاکم بر روستا برای مدیریت مناسب و به کارگیری رابطان سلامت توانمند تمام دغدغه‌ها رفع می شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز