گودی‌های مملو از مرام پهلوانی؛

ورزش پهلوانی نماد ایرانیان/ همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۱۰:۴۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۱۳۰۱۶
ورزش پهلوانی نماد ایرانیان/ همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نماد فرهنگ ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن و غنی ایران دارد و همدان نیز یکی از قطب‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای است که علاقه‌مندان به این ورزش در گود رقابت مرام و معرفت پهلوانی را به منصه ظهور می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ گروه استان ها-تاریخچه ورزش باستانی در استان همدان حکایت در تاریخ و تمدن کهن دیار هگمتانه دارد به‌نوعی که همدان یکی از قطب‌های ورزش باستانی در کشور محسوب می‌شود.

این ورزش اصیل ایرانی بیش از 300 سال در همدان قدمت دارد و پهلوان "فیله همدانی" یکی از پهلوانان نام‌آور دیار هگمتانه بود که از وی در سطح کشور به نیکی یاد می‌شد.

فعالیت بیش از 20 زورخانه در استان همدان

علاوه بر پهلوان فیله همدانی به خاطر وجود پهلوانان بزرگ دیگری همانند احمد کوه کش و علی میرزا همدانی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همدان و باستانی‌کاران همدانی همواره در سطح ایران مطرح بودند.

e8b56932-e117-4829-ba02-70cee44343fc

ناگفته نماند پهلوان علی میرزای همدانی همان پهلوان نامدار و بزرگی بود که در عصر قاجار اولین بازوبند پهلوانی کشور را برای همدان به دست آورد.

در دوران معاصر نیز پهلوانان سید احمد بطحایی، عبدالله کاظمی روشن، محمد مسچی و قاسم بی‌نیاز و همچنین پهلوان موسی قیاسی هم ازجمله پیشکسوتان مطرح و ارزنده همدانی در ورزش باستانی و پهلوانی به شمار می‌آیند.

در حال حاضر علاوه بر زورخانه سعادت که قدیمی‌ترین زورخانه همدان است که در محله پل یخچال واقع‌شده 20 زورخانه دیگر در سطح استان همدان فعالیت می‌کنند که به محل تجمع علاقه‌مندان به ورزش باستانی و رسم و رسوم پهلوانی تبدیل‌شده‌اند.

کسب 28 نشان رنگارنگ قهرمانی توسط پهلوانان همدانی

در ادامه غلامرضا خاکسار در گفتگو با خبرنگار برنا از همدان با اشاره به اینکه هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تمام شهرستان‌های استان همدان فعال است، عنوان کرد: بیش از 500 ورزشکار ساماندهی شده، تحت نظر هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان همدان فعالیت می‌کنند.

447411

وی با اشاره به کسب 28 مدال کشوری شامل 7 نشان طلا، 9 نشان نقره و 12 نشان برنز طی سال 97 توسط هیئت ورزش‌های باستانی استان همدان، گفت: هیئت باستانی  همدان از هیئت‌های برتر ورزشی استان محسوب می‌شود و بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط اداره کل ورزش و جوانان ما در بین 10 هیئت برتر استان قرار داریم.

رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان همدان، گفت: معرفی و شناساندن ورزش زورخانه‌ای به‌عنوان یک ورزش اصیل، فرهنگ‌ساز، معنوی و عرفانی به نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها از اهداف اصلی و محوری هیئت ورزش پهلوانی و روز خانه‌ای همدان است.

وی افزود: این هدف جز با کمک رسانه‌ها و ساختن و الگوسازی پهلوانان و همگانی کردن ورزش زورخانه‌ای در سطح جامعه ممکن نخواهد شد؛ ورزش زورخانه‌ای بانام امیرالمؤمنین علی‌(ع) گره‌خورده و تمامی حرکات و زوایای این ورزش ریشه در باورهای مذهبی و ملی ما دارد.

لزوم تقویت اخلاق و منش قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی

خاکسار اخلاق پهلوانی را مترادف با جوانمردی، گذشت و برخورداری از تمامی روحیات اخلاقی و انسانی دانست و عنوان کرد: زورخانه‌ها با فراگیر نمودن منش جوانمردی در جامعه روحیه پهلوانی را در میان شهروندان جاری و ساری می‌سازند و همین امر به گسترش نیکی‌ها، خیرات و کاستن از ناهنجاری‌ها در جامعه کمک می‌کند.

3223638

وی اضافه کرد: ورزشکاران ایران اسلامی با برخورداری از اخلاق، معرفت، اخلاص و عزت در مسابقات ورزشی خوش درخشیده‌اند و برای اعتلای نام انقلاب اسلامی تلاش کرده‌اند اما چند صباحی است که متأسفانه اخلاق در برخی رشته‌های ورزشی رنگ‌باخته است.

رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان همدان، ادامه داد: الگوسازی و جهت‌دهی به رفتار ورزشکاران قهرمان به سمت ورزشکارانی بااخلاق، مؤمن، تکلف‌گرا، بصیر، ولایتمدار و پهلوان دستاورد تأسی بر حضرت علی‌(ع) است، بحث فرهنگ پهلوانی چند سال است که در تقویم کشور به ثبت رسیده و ۱۷ شوال نیز به این عنوان یعنی روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای درج‌شده است.

وی اظهار کرد: ریشه فرهنگ پهلوانی در ورزش زورخانه‌ای است و به همین دلیل این مسئله یک فرهنگ عمومی تلقی می‌شود و این فرهنگ بین رشته‌های ورزشی وجود دارد و یک مرام‌نامه‌ای است که رعایت آن ضروری می‌باشد.

✍️ حسین بحیرایی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز