به همت جوان نهاوندی؛

کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند به بهره برداری رسید

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۳:۳۹:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۸۱۸۱
کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند به بهره برداری رسید
به همت جوان نهاوندی کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند به بهره برداری رسید.

محمد سعیدی کیا مدیر این کارگاه پرورش کرم ابریشم در گفتگو با خبرنگار برنا از همدان، اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم در ایران اهمیت اقتصادی فراوانی دارد و با توجه به سود دهی بالا از آن به عنوان شغل اول و یا شغل دوم یاد میشود.

وی تصریح کرد: نهاوند دارای ظرفیت بالقوه ای جهت پرورش کرم ابریشم می باشد و از آن جهت که کرم ابریشم از برگ درخت توت سفید تغذیه میکند، باید زیر ساخت ها و احداث توتستان با تعداد و مساحت بالا در شهرستان انجام شود تا صنعت نوغانداری را در شهرستان بهبود بخشد ، که این امر نیازمند به همت و تلاش مسئولین زیربط خصوصا در ، اداره جهاد کشاورزی ،اداره منابع طبیعی و شهرداری می باشد!

مدیر این کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند، افزود:با توجه به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری و باتوجه به نام گذاری سال ۱۳۹۹ توسط ایشان به نام «جهش تولید» بر خود واجب دانستیم تا ما هم به عنوان عضو کوچکی از مجموعه عظیم بسیج دانشجویی کشور به قدر توان و بضاعت خود در تحقق یافتن این امر تلاش مضاعف داشته باشیم و در تولید کالای گرانبهای ابریشم در شهرستان نقش قابل توجهی ایفا کنیم.

وی ضمن تاکید بر درامد زا بودن این شغل گفت: هر جعبه تخم نوغان شامل حدود ۲۴ الی ۲۷ هزار تخم می باشد ، با رعایت اصول صحیح پرورش و مسائل بهداشتی اگر از این تعداد ۲۰ هزار لارو به پیله بروند با توجه به وزن حدودا ۲ گرمی هر پیله کرم ابریشم حدودا ۴۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم که معادل ۱۶ تا ۲۰ کیلو پیله خشک می باشد ، برداشت خواهیم کرد!

سعیدی کیا در ادامه عنوان کرد: هر جعبه تخم نوغان در مرحله ی کرم بالغ به ۲۵ متر فضا جهت پرورش نیاز دارد که این یکی دیگر از معضلات جدی صنعت نوغانداری در شهرستان نهاوند می باشد ، که نیازمند مساعدت مسئولین جهت تامین اعتبار و پرداخت تسهیلات و یا تامین مکان مناسب جهت پرورش کرم ابریشم می باشد.

وی گفت: بخش قابل توجهی از ابریشم تولید شده جهت بافت فرشهای گران قیمت ابریشمی مصرف میشود که نقش مهمی در ارز آوری دارد و بخشی هم در تولید پارچه و لباس های ابریشمی و صنایع دستی کاربرد دارد.همچنین از روغن شفیره کرم ابریشم در تولید کرم دست و صورت و از باقی مانده آن جهت تغذیه ماهی های پرورشی استفاده میشود.

این جوان نهاوندی در پایان یادآورشد: امید است که با ترویج این حرفه، که هم‌اکنون با همت بسیج دانشجویی ،سازمان جهاد کشاورزی شروع شده بتوانیم گامی در افزایش جهش تولید و بهرورزی بیشتر درآمد خانوارها، چه شهری و چه روستایی برداریم.جا دارد تشکر ویژه ای از مجموعه حوزه بسیج دانشجویی  شهید امیدی شهرستان و قرارگاه شهید امیدی داشته باشم که علاوه بر فعالیت در زمینه اشتغال زایی در کارهای فرهنگی ، محرومیت زدایی ، کمک های مومنانه ، ازد‌واج ،اعتیاد ،برگزاری اردوهای جهادی و... بسیار مثمر به ثمر واقع شده و نقش چشمگیری در مسائل اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی شهرستان داشته است.

 

نظر شما