رئیس کل دادگستری استان همدان:

استان همدان با آزادی ۵۴۱ زندانی بالاترین آمار عفو زندانیان در سال جاری را دارد

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۴:۵۵:۳۶
کد خبر: ۱۰۱۹۸۱۹
استان همدان با آزادی ۵۴۱ زندانی بالاترین آمار عفو زندانیان در سال جاری را دارد
رئیس کل دادگستری استان همدان، گفت: استان همدان با آزادی ۵۴۱ زندانی بالاترین آمار عفو زندانیان در سال جاری را دارد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، محمد رضا عدالتخواه پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از قضات و کارکنان شایسته دادگستری استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، معمار دستگاه قضائی جمهوری اسلامی و ۷۲ نفر از یارانش، گفت: دستگاه قضائی، دستگاهی است که نبض سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: دستگاه قضائی هم از ابتدا نشان داده که دچار انحراف نمی‌شود و اگر خدایی ناکرده در هر سطحی گرفتار شود، با توجه به قوانین به شدت با هر انحرافی برخورد شده و می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: رئیس قوه قضائیه برنامه سند تحول را مبتنی بر گام دوم انقلاب ارائه داده و یکی از محورهای این سند تحول، سالم سازی دستگاه قضائی هم از درون هم از بیرون است که در اولویت ما نیز قرار دارد.

عدالتخواه در ادامه عنوان کرد: رفتن به سمت صلح و سازش و بهره گرفتن از ظرفیت خود مردم برای اصلاح ذات البین و بهره گیری از ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین در امر مصالحه در دستور کار همکاران ما به جد قرار گرفته تا جایی که دستگاه قضائی استان در سال جاری توانسته جز پنج استان برتر کشور در حوزه مصالحه باشد.

وی کاهش پرونده‌های معوقه را جزئی از مهمترین محورهای سند تحول قضائی در استان همدان دانست و عنوان کرد: در این زمینه ۳۰ درصد از پرونده‌های معوقه با نظارت و پایش به موقع، تعیین تکلیف شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان اتقان و استحکام آرا با توجه به کاهش تعداد پرونده‌های وارده به شعب تجدید نظر را مهم عنوان کرد و گفت: تحلیل آرا قضات در چند صفحه و دقت بیشتر می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد، ضمن آنکه تعداد دادگاه‌های تجدیدنظر نیز برای رسیدگی به پرونده‌ها افزایش یافته است.

عدالتخواه از فعال شدن نرم افزار برنامه قاضی محور تحت عنوان «ساتت» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: قضات دادگاه‌های کیفری یک و دو با در اختیار داشتن این دو نرم افزار ارزیابی اقدامات و تحقیقات دادسراها و آرا بدوی را انجام می‌دهند.

وی حبس زدایی یا همان کاهش جمعیت کیفری را از اولویت‌های اساسی دیگر برنامه سند تحول قضائی معرفی و عنوان کرد: بالاترین آمار عفو زندانیان در کشور در سال جاری با آزادی ۵۴۱ زندانی از سه هزار و ۷۰۰ نفری که در عید سعید فطر مشمول عفو رهبری شدند، متعلق به استان همدان است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته کمتر از ۳۰۰ نفر از زندانیان استان از عفو بهره مند شدند، گفت: این در حالی است که علاوه بر ۵۴۱ نفر عفو خورده ماه گذشته، دو هزار زندانی دیگر در نوبت عفو هستند و کمیسیون مرکزی عفو قوه قضائیه بررسی این مسئله را به جد در دستور کار خود قرار داده است.

عدالتخواه اظهار کرد: با رویکرد حبس زدایی و با تلاش همکاران قضائی در سطح استان در ۱۰ ماه گذشته ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس معادل دو هزار ماه حبس انجام شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز