​مدیرکل دامپزشکی استان همدان:

مراقبت از دام های سنگین در مقابل بیماری تب سه روزه بسیار حائز اهمیت است

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۰:۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۷۵۷۴
مراقبت از دام های سنگین در مقابل بیماری تب سه روزه بسیار حائز اهمیت است
مدیرکل دامپزشکی استان همدان، گفت: بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاو میش می باشد که از طریق بندپایان منتقل می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ازهمدان ،  محمود رضا رسولی، گفت: بیماری تب سه روزه در گاو موجب کاهش تولید شیر و وزن دام می شود و با علائمی همچون تب ناگهانی، لنگش همراه با عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهائی و ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفصل و سفتی شدید عضلات همراه است .

وی خاطرنشان کرد: اولین علائم بالینی با تب ناگهانی 40 تا 41.5 درجه سانتی‌گراد به‌صورت دومرحله‌ای و گاهی هم سه مرحله‌ای مشاهده می‌شود که معمولاً 12 الی 18 ساعت طول می‌کشد و اغلب سایر علائم متعاقب چند ساعت پس از کاهش و قطع تب در اکثر گاوها بروز می‌کند و سپس قطع اشتها و کاهش شدید شیر حادث می‌گردد، یبوست شدید در بعضی از دام‌ها و اسهال در سایر دام‌های دیگر دیده می‌شود افزایش میزان تنفس و ضربان قلب به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده در بینی و ترشحات سروزی آبکی از چشم نیز از علائم بارز BEF است.

رسولی در خصوص نحوه انتقال بیماری تصریح کرد: شواهد همه‌گیری‌شناسی دلالت بر این امر مهم می‌کنند که ویروس BEF در طبیعت تنها از طریق نیش حشرات گسترش می‌یابد و به‌غیراز گاو، بیماری مخزن دیگری ندارد.

وی ضمن اشاره به گذرا و قابل درمان بودن این بیماری، گفت: خوشبختانه تا کنون گزارشی در خصوص بروز این بیماری در استان همدان نداشته ایم و به علت قرار گرفتن در فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان احتمال بروز بیماری در دام ها افزایش پیدا می کند.

 مدیر کل دامپزشکی استان همدان  تصریح کرد: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل و شدت و مسیر بادهای غالب فصلی دارد که موجب انتقال حشرات به سایر مناطق می‌شود و یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری حمل و نقل دام‌های آلوده و مبتلا از یک منطقه به منطقه دیگر می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل تمام بیماری‌های دامی حائز اهمیت دانست و افزود: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 رسولی ضمن توصیه به دامداران مطرح کرد: ضمن همکاری با اکیپ های دامپزشکی نسبت به سم پاشی و رعایت اصول بهداشتی جایگاه های نگهداری دام و واکسیناسیون به موقع دام ها اقدام نمایند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز