​مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند خبرداد:

صدور ۹۱ حکم تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی شهرستان نهاوند

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۹:۳۵:۰۶
کد خبر: ۱۰۴۲۸۲۰
صدور ۹۱ حکم تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی شهرستان نهاوند
​مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند از شناسایی و تشکیل ۲۰۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز و ۹۱ مورد حکم تخریب در اراضی کشاورزی وباغات نهاوند خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، کریم حاج باباعلی ظهرچهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ، از شناسایی و تشکیل ۲۰۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز و ۹۱ مورد حکم تخریب در اراضی کشاورزی وباغات نهاوند خبر داد ، و گفت: در مرحله نخست سعی می‌کنیم تا با شکل گیری هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز در سطح اراضی زراعی و باغات شهرستان جلوگیری کنیم، ولی اگر ساخت و سازی را بدون مجوز و خارج از محدوده قانونی شهر و طرح هادی روستا مشاهده کنیم اخطارهای لازم را اعمال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای هر ساخت و ساز غیرمجاز و بدون جواز در سطح اراضی و باغ‌های شهرستان نهاوند پرونده تشکیل می‌دهیم، افزود : این پرونده‌ها به محاکم قضائی ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه طرح ایجاد کارخانه فراوری اسانس گشنیز در نهاوند ارائه شده است گفت: تاکنون روی کشت گشنیز هیچ کار علمی و تحقیقاتی صورت نگرفته و اطلاعات زیادی در رابطه با آن وجود ندارد بنابراین کشت آن کاملا سنتی است.

وی اظهار کرد:  به منظور بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از تولید گشنیز، طرح ایجاد کارخانه تهیه اسانس این محصول آماده و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است.

حاجی باباعلی تصریح کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری اتحادیه تعاونی‌های روستایی تهیه شده که در حال حاضر منتظر تائید آن توسط مسئولین مربوطه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: نهاوند با تولید سالانه بیش از ۱۲ هزار تن گشنیز حدود ۶۰ درصد از این محصول در کشور را تامین می‌کند که البته بدون فرآوری به خارج صادر شده و سود اصلی آن به جیب این کشورها منتقل می‌شود.

حاج‌باباعلی گفت: با توجه به اهمیت این کشت امسال از سوی مشاور وزیر جهاد بازدیدی از شهرستان صورت گرفت که قول ایجاد مرکز تحقیقاتی در نهاوند داده شد، علاوه بر آن قرار شد رقم‌های جدید گشنیز در اختیار ما قرار داده شود که با این روش می‌توان به ازای هر هکتار ۴۰ کیلو بذر مورد نیاز را کاهش داد.

وی به کشت کلزا در شهرستان نهاوند اشاره کرد و گفت: نهاوند یکی از مراکز اصلی کشت کلزا در استان به شمار می‌رود که سطح زیر کشت آن در سال‌های اولیه ۴ هزار هکتار بود اما این میزان به علت پائین بودن قیمت خرید محصول همانند دیگر مناطق کشور کاهش یافته و به ۲۵۰ هکتار در سال زراعی گذشته رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر کشور برای تامین مواد اولیه روغن به میزان ۶۵ درصد به خارج وابسته است، سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه و احیای کشت  کلزاست.

وی اظهار کرد: سهمیه شهرستان نهاوند در حوزه کشت کلزا ۲ هزار هکتار است که امیدواریم با قول دولت در زمینه افزایش قیمت خرید کلزا این سهمیه در شهرستان محقق شود.

حاج باباعلی از امضای تفاهمنامه با سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: با پیگیری نماینده مردم نهاوند در مجلس تفاهمنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده است.

وی افزود: بر اساس آن بانک کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان وام در اختیار ما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن کانال‌های سنتی به مدرن تبدیل شوند که به اندازه ۲۰ سال گذشته در این زمینه کار انجام خواهد شد.

نظر شما