​مدیرکل استاندار همدان خبر داد:

۵ محصول بومی همدان صاحب استاندارد ملی می‌شود

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۳:۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۷۲۷۷
۵ محصول بومی همدان صاحب استاندارد ملی می‌شود
مدیرکل استاندارد همدان از تدوین استاندارد ملی برای پنج محصول بومی این منطقه خبر داد و گفت: گشنیز، رازیانه، نازک‌کاری چوب، نقاشی سفال لعاب برجسته و ترشی بادمجان تحت پوشش استاندارد قرار می‌گیرند.

به‌گزارش خبرگزاری برنا از همدان ؛ محمد مددی مطرح کرد:همدان در تولید گشنیز و رازیانه به ترتیب رتبه نخست و دوم کشور را دارد و بر همین اساس تدوین استاندارد و شناسنامه دار شدن این محصولات در اولویت قرار گرفته است.  

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی استان متولی تولید و تامین امنیت غذایی است گفت: انتظار داریم کارشناسان صاحب نظر و نخبه‌های این بخش با مشارکت در کمیسیون‌های اولیه، فنی و نهایی تدوین استاندارد ضمن کمک به هویت بخشی به تولیدات محلی، حافظ منافع تولیدکنندگان باشند.  

مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: استانداردهای یاد شده به صورت پژوهش محور انجام می‌شود و در فرایند تدوین، برخی از شرکتهای تدوینگر و دارندگان پروانه کارشناسی با ما همکاری می‌کنند. 

مددی افزود: نازک کاری چوب و نقاشی سفال لعاب برجسته نیز از هنرصنعت‌های مشهور این دیار محسوب می‌شود که تدوین استاندارد برای آن‌ها ضروری بود.  

مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: صنایع دستی استان گستردگی و فرآوانی قابل توجهی دارد و متولیان این بخش مشارکت خوبی در روند تدوین استاندارد فرآورده‌ها و تولیدات بومی دارند که ستودنی است.  

به گفته وی ترشی بادمجان محصول کدبانوهای همدانی و از فرآوردهای خوراکی این منطقه است که مهارت ویژه‌ای در تهیه آن دارند و به همین دلیل با کمک جهادکشاورزی، استاندارد مورد نیاز برای آن تدوین می‌شود.  

مددی با تاکید بر حمایت استاندارد از کالاهای صادرات محور بیان کرد: پیش از این استاندارد سفال و سرامیک لالجین در سال ۱۳۹۴ با هدف پشتیبانی از تولیدکنندگان این دسته از صنایع دستی تدوین شد. 

امسال ۱۷ محصول به سبد کالاهای استاندارد همدان اضافه شد و شمار محصولات دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد به ۶۷۰ مورد رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز