مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان:

سد کلان؛ سرمایه‌ای برای آینده شهرستان ملایر است

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۲۲:۴۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۰۸۸۵
سد کلان؛ سرمایه‌ای برای آینده شهرستان ملایر است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد کلان در افق 1415 ، سی میلیون مترمکعب از آب شرب شهر ملایر را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، 5 معاون وزیر جهاد کشاورزی و مشاور وزیر نیرو از سد کلان ملایر بازدید کردند. 

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در جمع بازدیدکنندگان به ارائه توضیحاتی درباره این سد پرداخت و گفت: سد کلان ملایر بزرگترین سد استان همدان است و بر روی رودخانه حرم‌آباد احداث شده است. 

وی افزود: هدف اصلی احداث این سد تامین آب شرب شهر ملایر به میزان 12 میلیون مترمکعب است. همچنین این سد 4 میلیون مترمکعب حق آبه کشاورزی اراضی پایین دست، نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی مرویل و 5.5 میلیون مترمکعب نیز سهم محیط زیست را تامین خواهد کرد. 

وی یادآور شد: این سد با هزینه‌ای 78 میلیارد تومانی ساخته شد که اکنون با توجه به شرایط افزایش نرخ نهاده‌ها ارزشی معادل 4 برابر هزینه ساخت دارد. 

وی اعلام کرد: ارتفاع سد 50 متر، طول تاج 830 متر و عرض تاج حدود 10 متر است. همچنین حجم مخزن سد 45 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر 42 میلیون مترمکعب آب را در خود گنجانده است، به عبارتی 94 درصد سد پُر است. 

ستوده با بیان اینکه جمعیت کنونی ملایر 290 هزار نفر است، گفت: این سد برای تامین آب شهر ملایر در افق 1400 تا 1415 که جمعیت این شهر به 340 هزار نفر می‌رسد درنظر گرفته شده است تا بتواند با افزایش جمعیت آب مورد نیاز شرب شهر را تامین کند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه خط آبرسانی به طول 38 کیلومتر از محل سد تا شهر ملایر در نظر گرفته شده است، گفت: تا کنون 37 کیلومتر از آن با هزینه‌ای به میزان 42 میلیارد تومان انجام شده و تنها یک کیلومتر از اجرای این خط آبرسانی باقی مانده است که تا پایان سال مالی انجام خواهد شد. 

رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان همدان گفت: به موازات اجرای خط آبرسانی، خط انتقال برق نیز ازبهشت هاجر تا محل سد کلان به طول 28 کیلومتر  در حال اجراست. تاکنون 18 کیلومتر از آن اجرا شده است و مابقی نیز با اعتبار 7 میلیارد تومان در دست اجرا است. 

وی افزود: جهت احداث تصفیه خانه سد کلان از سرمایه گذار بخش خصوصی بهره برده شده و قرارداد به روش B.O.T  منعقد شده است.  

ستوده ضمن ابراز خرسندی، خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه خانه بیش از 95 درصد پیشرفت داشته بخش فیزیکی به اتمام رسیده و 5 درصد باقی مانده مربوط به مباحث جانبی است و بزودی به صورت آزمایشی از آن بهره‌برداری خواهد شد.  

وی تصریح کرد: این تصفیه خانه می تواند به طور متوسط سالانه 380 لیتر در ثانیه آب را تصفیه و وارد خط آبرسانی شهر ملایر کند. در مجموع از محل این سد قرار است 60 درصد آب شرب شهر ملایر در سال 1415 تامین شود.

نظر شما