معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خبر داد:

مرمت گنبد شاهزاده حسین(ع) و پل تاریخی مریانج

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۲:۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۳۸۸۰۴
مرمت گنبد شاهزاده حسین(ع) و پل تاریخی مریانج
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از مرمت گنبد شاهزاده حسین(ع) و پل تاریخی مریانج خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، سیده مریم مختاری موسوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره مرمت دو اثر تاریخی همدان اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در همدان گنبد مقبره شاهزاده حسین (ع) همدان و پل تاریخی شهر مریانج با اعتبار ۸۲۰ میلیون ریال مرمت شد.

وی با بیان اینکه بنای بقعه متبرکه شاهزاده حسین‌(ع) متعلق به دوره صفویه است که ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است گفت: ساختمان مقبره شمالی است که از یک ایوان کوچک، ورودی و در دو حرم با پلان‌های صلیبی و هشت ضلعی منظم تشکیل شده که نمای ورودی در دو طبقه و بنا دارای گنبدی مرتفع و دو جداره است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با اشاره به اینکه پوسته بیرونی آن در اثر عوامل جوی، یخ‌زدگی مصالح و... دچار آسیب شدید شده بود تصریح کرد: این گنبد با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیون تومان طی سال جاری توسط اداره میراث فرهنگی استان همدان مرمت شد.

وی یادآور شد: پل تاریخی شهر مریانج نیز در فاصله دو کیلومتری ضلع غربی شهر مریانج واقع شده که در دو دهنه با مصالح سنتی و سنگ تراش‌های  منظم ساخته شده و متعلق به دوره پهلوی اول است.

مختاری موسوی بیان کرد: بخش‌هایی از این بنا در اثر عوامل جوی به شدت دچار آسیب شده بود که با اعتباری بالغ بر۳۱۰ میلیون ریال در سال جاری مرمت شد.

نظر شما