معاون فرهنگی حوزه هنری همدان خبر داد:

رونمایی کتاب«سفالگری و سفال در ایران و همدان»در هفته هنر انقلاب اسلامی

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۹:۵۱:۲۶
کد خبر: ۱۱۶۱۲۶۷
رونمایی کتاب«سفالگری و سفال در ایران و همدان»در هفته هنر انقلاب اسلامی
معاون فرهنگی حوزه هنری همدان از رونمایی کتاب "سفالگری و سفال در ایران و همدان" در هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، تیمور آقامحمدی، اظهار کرد: کتاب «سفالگری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی به عنوان بیست و چهارمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان با موضوع سفال و سفالگری(دوره اسلامی) در ایران و همدان، به مناسبت هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب شامل ۹ گفتار است افزود: این کتاب تلاش کرده با نگاهی نو و تحقیقی، سفالگری ایران به‌ ویژه همدان را در دوره‌ی اسلامی بررسی و بازنویسی کند.

معاون فرهنگی حوزه هنری همدان گفت: مؤلف با دیدگاهی آکادمیک و نظا‌مند، ابتدا به معرفی روش پژوهش در سفالگری دوره‌ اسلامی پرداخته و سپس سیر تاریخی ساخت سفال را تبیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب، سفالگری ایران را در دوره‌ اسلامی به ترتیب در چهار گفتار معرفی و بررسی کرده است افزود: سده‌های نخستین اسلامی (شامل دوره‌ اموی، اوایل دوره‌ عباسی، سفال‌های نیشابور و ساری)، دوره‌ سلجوقی و خوارزمشاهی، دوره‌ ایلخانی و تیموری، دوره‌ صفوی و قاجار که هریک از این گفتارها به تنهایی پژوهشی مستقل و درخور به شمار می‌آید.

آقامحمدی اصلاح دسته‌بندی‌های نادرست و رایج در عرصه سفال و سفالگری را از نقاط قوت و متمایز کتاب دانست و گفت: این اثر سفالگری استان همدان شامل داده‌های سفالی بدست‌ آمده از کاوش، سفال‌‌های موزه‌ای و سفال‌گری قدیم لالجین را در دو گفتار جداگانه، مطالعه و بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در ۵۸۴ صفحه و از مجموعه دانشنامه حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است گفت: در بخش پیوست کتاب نیز بیش از ۶۰ نگاره‌ رنگی سفال درج شده است و نمایگان و فرهنگ مختصر اصطلاحات نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز