مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند:

۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت گردو در نهاوند سرشاخه‌کاری شدند

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۲۲۴۰
۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت گردو در نهاوند سرشاخه‌کاری شدند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، گفت: 3 هزار و 500 اصله درخت گردو در نهاوند سرشاخه‌کاری شدند.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، کریم حاج باباعلی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در ادامه اجرای طرح اصلاح باغ‌های گردو و افزایش سطح بهره‌وری این محصول تا کنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ پیوندک بر روی درختان گردوی قدیمی در این شهرستان سرشاخه‌کاری شده است.

وی افزود: اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان قدیمی گردو با بکارگیری سه اکیپ از کارشناسان خبره این شهرستان از ۲۳ فروردین ماه آغاز شده و تا کنون سرشاخه‌کاری روی بیش از ۱۰۰۰ درخت گردو انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه در سرشاخه‌کاری درختان گردو بین ۲ تا ۶ عدد پیوندک زده می‌شود گفت: به طور متوسط برای هر درخت گردو حدود ۳.۵ تا چهار پیوندک زده می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام سرشاخ‌کاری درختان گردو همچنان ادامه دارد گفت: با توجه به نقش سرشاخه‌کاری در اصلاح باغات گردو تاکنون برای ۲۰۰ درخت دیگر ثبت نام به عمل آمده که توسط گروه‌های پیوندزن به تدریج انجام می‌شود.

حاج باباعلی تقدم کیفیت سرشاخه‌کاری بر کمیت را از اهداف خود برای انجام پیوندک عنوان کرد و افزود: در این زمینه امسال تاکید شده میزان سطحی که زیر پوشش قرار می‌گیرد باید رضایت مندی مشتری را به دنبال داشته باشد و از تلاش برای بالا بردن صرفا آمار پرهیز شود.

وی با بیان اینکه سطح کیفیت امسال در مقایسه با گذشته بهتر است افزود: با توجه به سیاست کیفی‌سازی اجرای سرشاخه‌کاری که با انتخاب گروه‌های پیوندزن مجرب و نوع پیوندک انتخابی عملیاتی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه امسال گیرایی کار بالای ۸۰ درصد است گفت: اجرای طرح اصلاح باغ‌های مثمر گردو به‌ عنوان در راستای افزایش کیفیت این محصولات، اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر و پرمحصول، افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت و آموزش یافته‌های تحقیقاتی به باغداران اجرا می‌شود.

وی با برشمردن اهداف اجرای سرشاخه‌کاری افزود: پیشگیری علمی و عملی با سرمای دیررس بهاره با استفاده از ارقام دیرگل‌ده و دیربرگ‌ده بر روی ارقام بذری نامرغوب گردو از اهداف اجرای طرح است.

حاج باباعلی بیان‌کرد: ادامه کار اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده خواهد بود.

وی افزود: نهاوند با بیش از ۵ هزار هکتار باغ گردو از مهمترین مراکز تولید این محصول در سطح استان به شمار می‌رود که گردوی تولیدی آن نیز به دلیل کیفیت بالایی که دارد از جمله پرمشتری ترین گردوهای سطح استان و حتی کشور است.

 

نظر شما