رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد:

آغاز تولید ماهانه یک میلیون دوز واکسن کرونا در کشور از تیرماه

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۲۲۲
آغاز تولید ماهانه یک میلیون دوز واکسن کرونا در کشور  از تیرماه
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به روند موفق تولید و کارآزمایی واکسن داخلی، گفت که تا خرداد امسال یک میلیون دز واکسن کرونا داخلی تولیدی این مرکز آماده تزریق می شود و در صورت تایید تولید انبوه، از تیر ماه نیز هر ماه یک میلیون دوز واکسن تولید و آماده تزریق می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، علیرضا بیگلری در آیین آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن داخلی کرونا (تولید مشترک انستیتوپاستور و انستیتو فینلای کوبا) در همدان، اظهار داشت: به دنبال آغاز اپیدمی ویروس کرونا، همه دانش بشری در برابر این ویروس به چالش کشیده شد و این ویروس برای همه کشورها چالش ایجاد کرد و نشان داد هیچ کشوری دانش بیشتری درباره این ویروس ندارد.

وی افزود: تفاوت ایران با سایر کشورها در مواجهه با ویروس کرونا این بود که ما در اوج تحریم ناجوانمردانه وارد بحران کرونا شدیم و سازمان های جهانی انتظار نداشتند که ایران به عنوان اولین گلوگاه از عهده تشخیص ویروس و اقدام موثر برای مقابله با آن از طریق تولید واکسن برآید.

رییس انستیتوپاستور ایران گفت: اما انستیتوپاستور ایران با ۱۰۰ سال قدمت نشان داد همانند دوره شیوع طاعون، وبا و آبله امروز هم دژ مستحکم مرزبانی امنیت سلامت کشور است بنابراین در همان روز نخست بحران، این مرکز علمی تشخیص این ویروس را با طراحی شیوه های تشخیص و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی بر عهده گرفت.

بیگلری ادامه داد: با وجود اینکه هیچ امکاناتی وجود نداشت، اما روزانه ۲ تا سه هزار کیت تولید شد و به علت متوقف شدن بیشتر محموله های خریداری شده در فرودگاه ها، تصمیم سخت محدود شدن تست ها به بیمارستان ها به جای خیابان ها اتخاذ شد در حالیکه سازمان جهانی معتقد به انجام آزمایش در سطح خیابان بود.

وی گفت: هر چند سازمان جهانی معتقد به سه نوبت آزمایش کووید ۱۹ از هر نفر بود اما با در پیش گرفتن این شیوه با سه هزار کیت موجود تنها امکان پاسخگویی به یک هزار نفر را داشتیم بنابراین با بهره گیری از دانش فنی به این نتیجه رسیدیم که به جای سه ژن یک ژن موجود در بدن مورد آزمایش قرار بگیرد.

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: هر چند اتخاذ این تصمیم در  انستیتو پاستور ایران موجب ایراد گرفتن سازمان بهداشت جهانی شد اما سه هفته بعد از این موضوع نماینده سازمان بهداشت جهانی هر ۲ تصمیم اتخاذ شده مبنی بر «تست محدود با اولویت بیمارستانی» و «آزمایش یک ژن به جای سه ژن» را به عنوان پروتکل جهانی انتخاب و به همه کشورها ابلاغ کرد.

بیگلری با بیان اینکه موفقیت ایران در این زمینه مرهون دانش فنی و بومی است، گفت: آنها انتطار داشتند ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران در ماه نخست شیوع ویروس کرونا فوت کنند ولی با وجود اینکه کمکی از بیرون کشور دریافت نشد، تست ها در عمق شهرها و آزمایشگاه ها برقرار و شرکت هایی راه اندازی شد به نحوی که امروز توان بررسی و تشخیص همه جهش های ویروس را داریم.

وی اظهار داشت: شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی در کشور شکل گرفته و این بزرگترین سرمایه ای است که در اوج تحریم و بیماری کووید ۱۹ در کشور راه اندازی شد.

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: موضوع تامین واکسن بعد از تشخیص در اولویت قرار گرفت که در این باره ایران سه راهبرد را اتخاذ کرد که راهبرد نخست آن خرید واکسن بود.

بیگلری افزود: در زمینه خرید واکسن با توجه به آشکار شدن نبود عدالت در سلامت، کشورها به تعهدات خود در زمینه فروش واکسن عمل نکردند به گونه ای که کشورهای هند، آمریکا و انگلیس هر کدام پس از تولید ابتدا آن را برای داخل کشور در نظر گرفتند و ۸۷ درصد واکسن تولیدی در ۶ کشور جهان تولید و تزریق شد به نحوی که بیش از ۱۰۰ کشور جهان حتی یک دوز واکسن نیز تاکنون تزریق نکرده اند.

وی تصریح کرد: جهان برای نخستین بار نیازمند ۱۶ میلیارد دوز واکسن شده است و چنانچه همه کارخانجات تولیدی و واکسن سازی با ظرفیت کامل فعالیت کنند نمی توانند یک سوم این عدد را تا پایان سال ۲۰۲۱  تولید کنند.

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه راهبرد دوم ایران تقویت تولید داخلی بود، گفت: تجربه جهانی نشان داده که مقوله «عدالت در سلامت» شعاری بیش نیست، بنابراین تولید داخلی تقویت شد و انستیتوپاستور ایران تولید واکسن را شروع کرد که دراین زمینه و با توصیه وزارت بهداشت، کار مشترک با کشور کوبا را برای تولید واکسن موثر کرونا آغاز کردیم.

بیگلری ادامه داد: وزارت بهداشت از انستیتو پاستور ایران خواست علاوه بر واکسن داخلی، یک شریک مشترک نیز برای تولید واکسن انتخاب کند بنابراین کشور کوبا به علت سوابق درخشان در همراهی با ایران برای تولید واکسن و قرار دادن تکنولوژی واکسن هپاتیت در اختیار ایران طی چهار دهه گذشته، انتخاب شد.

وی اضافه کرد: باید واکسن بی خطر ایمن و کارا انتخاب می شد چرا که برند انستیتو پاستور ایران یک برند بین المللی است و ۱۰۰ سال قدمت دارد، بنابراین ۱۴ واکسن مورد مطالعه قرارگرفت و مشخص شد واکسن معرفی شده از سوی کشور کوبا، واکسنی ایمن، نوترکیب و بدون عوارض است که در ۲ مرحله نخست تزریق هم عارضه خاصی نداشته است.

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه پس از پایان فاز سوم مطالعات می توان درباره کارایی واکسن کوبایی اظهار نظر کرد، افزود: البته با تزریق ۲ دوز می توان ۸۰ درصد کارایی واکسن را تشخیص داد و با توجه به طراحی دوز «یادآور» که حُسن این واکسن است، با تزریق آن می توان ۱۰۰ درصد کارایی این واکسن را پیش بینی کرد.

وی درباره تولید دیگر واکسن ایرانی نیز اظهار داشت: واکسن بومی دیگری با بهره گیری از تکنولوژی های فوق پیشرفته نیز در انستیتو پاستور ایران در دست تهیه است که مطالعات فاز حیوانی آن تمام شده و به زودی وارد فاز انسانی می شود. 

نظر شما