ثبت‌نام کارگاه کشوری «طراحی پرایمر» در همدان آغاز شد

۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ۰۹:۴۰:۳۹
کد خبر: ۳۵۶۰۹۷
ثبت‌نام کارگاه کشوری «طراحی پرایمر» در همدان آغاز شد
دکتر حسین زینل‌زاده تبریزی از آغاز ثبت‌نام کارگاه تئوری و عملی «طراحی پرایمر» از ابتدای دی خبر داد و افزود: ثبت نام این کارگاه تا 12 بهمن‌‌ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مسئول واحد تحقیق و توسعه گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پژوهش رکن اصلی پیشرفت در تمام زمینه‌های علمی به ویژه حوزه گیاهان دارویی است بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای بر مبنای نتایج پژوهشی کارآمد استوار باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه با وجود صدها گونه گیاهان دارویی در استان همدان و تنوع زیاد و ذخایر ژنتیکی با ارزش، پژوهش‌های انجام شده در این حوزه بسیار کم بوده است، عنوان کرد: با توجه به بحران کم آبی در منطقه، برنامه‌های کشت و توسعه گیاهان دارویی بایستی بر پایه گونه‌های متحمل به تنش آبی بوده و در این زمینه باید فعالیت‌های پژوهشی بسیاری بر روی گونه‌هایی که ارزش اقتصادی بالایی دارند صورت گیرد.

 

دکتر تبریزی عنوان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «عدم خام فروشی» و تأکیدات ایشان مبنی بر اقتصاد مقاومتی، جهاددانشگاهی استان همدان با راه‌اندازی واحد «تحقیق و توسعه گیاهان دارویی» درصدد است ضمن داشتن برنامه‌های کاربردی_توسعه‌ای، عمده توان خود را بروی پژوهش‌های دانش‌بنیان در این زمینه قرار دهد.

 

مسئول واحد تحقیق و توسعه گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی استان همدان ابراز کرد: امروزه علم اصلاح نباتات و به‌نژادی گیاهی و استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک و دستورزی گیاهان با‌ارزش اقتصادی و سودآوری بالا از اولویت برنامه‌های کشورهای پیشرفته و درحال توسعه دنیاست.

 

وی بیان کرد: در کشور ما نیز این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلفی نظیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تهران در حال انجام است، اما حجم پژوهش‌های انجام شده در مقایسه با مشکلات و مسائل حل نشده در این حوزه ناچیز بوده و به جای پژوهش‌های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی هنوز خالی است.

 

برگزاری «کارگاه آموزشی تئوری و عملی طراحی پرایمر» در بهمن‌ماه

 

این مقام مسئول عنوان کرد: در همین راستا واحد تحقیق و توسعه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان همدان به موازات اجرای تحقیقات و پژوهش‌های دانش‌بنیان در این حوزه، اقدام به برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی خواهد کرد که اولین کارگاه آن به صورت کشوری با عنوان «کارگاه آموزشی تئوری و عملی طراحی پرایمر» در تاریخ 15 بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

دکتر تبریزی اضافه کرد: پرایمر یا قطعه آغازگر در مهندسی ژنتیک به قطعه‌ای از DNA تک رشتهای گفته میشود که به صورت مصنوعی توسط دستگاه سنتزDNA   بر اساس ردیف داده شده تولید می‌شود و دارای طولی در حدود ۱۸_۲۵ نوکلئوتید است، بر این اساس اولین و اساسی‌ترین قدم در تکثیر یک قطعه خاص DNA و انجام واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، طراحی پرایمر یا قطعه آغازگر است.

 

مسئول واحد تحقیق و توسعه گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی استان همدان افزود: از پرایمر به عنوان یک ابزار بیوانفورماتیک، جهت اهداف گوناگونی مانند سنتز بخشی از‌DNA، همسانه‌سازی ژن، تعیین جهش‌ها، تشخیص عوامل عفونی و نیز تشخیص هویت و موارد جنایی و یا حتی در درمان بصورت آنتی سنس استفاده می‌شود.

 

وی گفت: کلیه دانشجویان و دانش آموختگان گرایش‌های مختلف رشته‌های مختلف علوم زیستی از قبیل کشاورزی، زیست‌شناسی، ژنتیک، سلولی_مولکولی، علوم پزشکی، محیطزیست و علوم دامی که در زمینه حوزه‌های مختلف پژوهشی ژنومیکس، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک تحقیق می‌کنند، می‌توانند در این کارگاه آموزشی استفاده کنند.

 

دکتر تبریزی تأکید کرد: آشنایی با اصولPCR، واکنش و برنامه PCR، آشنایی با اصول طراحی پرایمر و آشنایی با نرمافزار (Oligo) نرم افزار تخصصی طراحی پرایمر را از سرفصل‌های این کارگاه آموزشی عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه تدریس این کارگاه بر عهده دکتر «کسری اصفهانی»، استادیار ژنتیک مولکولی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ایران خواهد بود، افزود: تمامی شرکت کنندگان پس از اتمام کارگاه، گواهی معتبر شرکت در کارگاه از طرف جهاددانشگاهی استان همدان دریافت خواهند کرد.

 

وی در پایان یادآور شد: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با دبیرخانه کارگاه واقع در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی همدان با شماره 34248595-081 و یا پست الکترونیکی medplants@jdhamedan.ac.ir تماس حاصل فرمایند.

نظر شما