مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان:

قرار گرفتن ۹ محصول باغی خسارت‌پذیر همدان در لیست بیمه

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۷:۳۵:۲۶
کد خبر: ۴۹۲۱۵۶
قرار گرفتن ۹ محصول باغی خسارت‌پذیر همدان در لیست بیمه
حجت‌الله شهبازی با بیان اینکه باغداران همدانی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند گفت: ۹ محصول باغی خسارت‌پذیر همدان در لیست بیمه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: با توجه به شروع بیمه محصولات باغی به باغداران استان همدان توصیه می‌شود نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند.

وی برنامه بیمه محصولات باغی صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان را در سال زراعی 95-96 شامل 9 محصول خسارت‌پذیر همدان شامل انگور، آلو، بادام، زردآلو، سیب، گردو، هلو و شلیل، خیار و گوجه فرنگی گلخانه‌ای در سطح هزار و 948 هکتار اعلام کرد.

شهبازی تصریح کرد: این محصولات در دو سطح عمومی و تکمیلی بیمه می‌شوند و در محصولاتی چون انگور، هلو، شلیل و گردو تنه درخت و نیز سازه‌های گلخانه‌ای در مقابل خسارت عوامل قهری بیمه می‌شوند.

وی عوامل خسارت قهری را شامل خطر سیل، تگرگ، زلزله، طوفان، بارندگی، برف سنگین، سرما و یخبندان در محصولات باغی و قطع برق، آتش‌سوزی، دودزدگی، متصاعد شدن گازهای آلاینده، نشت سوخت و ترکیدگی لوله‌های آبرسانی در محصولات و سازه‌های گلخانه‌ای عنوان کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از حق بیمه مصوب از سوی دولت و مابقی توسط باغدار پرداخت می‌شود که این اقدام در راستای ایجاد انگیزه در باغداران است.

وی با بیان اینکه پایان زمان بیمه محصولات باغی با توجه به نوع محصول متغییر و محدود است، گفت: بنابراین لازم است باغداران قبل از اتمام زمان بیمه نسبت به بیمه کردن محصول خود اقدام کنند تا در صورت وقوع هرگونه خسارت عوامل قهری و جوی مشمول پرداخت غرامت شوند.

شهبازی با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود باغداران و گلخانه‌داران استان همدان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی و باغی خود اهمیت قائل شده و این موضوع را در اولویت قرار دهند تا در صورت ورود خسارت از حمایت‌های مالی دولت بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه بیمه بخش باغبانی به تازگی آغاز شده است عنوان کرد: آمار بیمه محصولات باغی در سال‌های گذشته پایین بوده و کمتر از دو درصد از باغات بیمه شده است که این روند باید اصلاح شود.

شهبازی اظهار داشت: اقبال پایین بیمه محصولات باغی دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به انتظار حمایت‌های جدی‌تر، پرداخت بیشتر و سهل‌تر خسارت‌ها از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی توسط کشاورزان اشاره کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه سال‌های گذشته وضعیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی مطلوب نبوده و آن چنان که باید نتوانسته در پرداخت خسارت‌ها اقدام کند و همین امر سبب کاهش اقبال نسبت به این بیمه شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز