تدوین و تألیف دانشنامه استان همدان از کارهای ضروری و ماندگار است

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۸:۱۱:۱۹
کد خبر: ۸۹۵۵۱۷
تدوین و تألیف دانشنامه استان همدان از کارهای ضروری و ماندگار است
با توجه به وظایف حوزه هنری انقلاب اسلامی، تدوین و انتشار چنین دانشنامه و شناختنامه ای درباره همدان از کارهای ضروری و ماندگار است و می توان گفت از رسالت های این نهاد می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان،نشست بررسی دانشنامه همدان با حضور  نویسندگان مطرح استان و کشور همچون پرویز اذکایی، علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، جواد محقق، علیرضا کمری، میرهاشم میری، رضا نظری ارشد، عباس زارعی مهرورز، محسن صیفی‌کار، محمد قنبری، سید محمدباقر حسینی، تیمور آقامحمدی و خلیل الله بیک محمدی برگزار شد.


یکی از اساتید و پژوهشگران برتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در جلسه شورای علمی و اجرایی دانشنامه همدان، یکی از وظایف حوزه هنری را ترویج هنر دینی، اسلامی و انقلابی اعلام کرد و گفت: ثبت تاریخ این کشور، انتقال آداب و رسوم و سنن به آیندگان، حفظ هویت، حمایت از پژوهش، پرورش پژوهشگران و در کل تولید چنین دانشنامه و شناختنامه ای در همدان بسیار لازم، مفید و از وظایف حوزه هنری انقلاب اسلامی است. بنابراین، از این مجموعه باید ساختارهای ستادی و استانی اعم از اداری، پژوهشی، مذهبی و ... حمایت کامل داشته باشند و همگان برای تداوم و ارتقای آن با تمام وجود تلاش کنند.

علیرضا کمری، پشتیبانی علمی و سرمایه ای را برای دانشنامه حیاتی دانست و اظهار داشت: دانشنامه استان همدان کار بزرگ و بسیار مهمی است که شروع شده و آثار خیلی خوب و امیدوارکننده ای تاکنون منتشر شده که حضور اساتید با درجه علمی بالا در شورای علمی و اجرایی دانشنامه و در بخش پژوهش، سرمایه ای علمی برای ارتقای این مجموعه است اما مسئولان استان نیز باید پشتیبانی مالی قابل توجهی از مجموعه دانشنامه داشته باشند.

وی شیوه‌نامه نویسی دانشنامه را مهم دانست و افزود: از آنجایی که دانشنامه همدان پروژه‌ای ملی و فرا ملی است باید شیوه نامه اش مشخص و به افراد و نهادها اعلام شود.

رئیس حوزه هنری استان همدان نیز تاریخ نگاری را به همراه تحلیل، ارزشمند دانست وگفت: هدف و معیار ما در تدوین دانشنامه جمع آوری محتوای خوب و پژوهشی، حفظ امانت و کتاب آرایی زیبا و کامل است اما از تحلیل و چرایی وقایع و آینده پژوهی غافل نیستیم.

سید محمدباقر حسینی دانشنامه همدان را دارای 4 پیوست دانست و تصریح کرد: پیوست اول شامل شناخت نامه، پیوست دوم حاوی مطالب ادبی و هنری اعم از آلبوم موسیقی، فیلم و .. پیوست سوم ترجمه آثار به سه زبان انگلیسی، فرانسه وعربی است و پیوست چهارم شامل بایگانی، آرشیو و اصلاح و بروزرسانی مطالب می باشد.

مدیر دانشنامه استان همدان دسترسی آسان به تولیدات دانشنامه را برای حوزه هنری مهم اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت نابسامان کاغذ، اقداماتی جهت تولید نسخه الکترونیکی کتب در حال انجام است تا این آثار به راحتی و با قیمت مناسب در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.

وی تولید دانشنامه همدان در حوزه هنری این استان را همراه با بودجه حداقلی و پیچیدگی های اداری دانست و افزود: علی رغم همه مشکلات، اما دانشنامه همدان برکاتی همچون همکاری با بیش از 100 پژوهشگر، تربیت وآموزش پژوهشگران جوان، فراهم کردن فضای مناسب برای فعالیت و رشد پژوهشگران، همکاری اساتیدی چون آقایان پرویز اذکایی، علیرضا ذکاوتی قراگزلو، جواد محقق، علی رضا کمری و... را در بردارد.

سید محمدباقر حسینی از چاپ 20 عنوان دیگر از دانشنامه تا پایان سال خبر داد و گفت: در صورت حمایت و همکاری استانداری همدان در هفته پژوهش مراسم رونمایی مناسبی برای تولیدات دانشنامه برگزار خواهد شد.

در ادامه معاون شعر « بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان » از انتشار کتبی در خصوص همدان در اقصا نقاط استان خبر داد و گفت:  باید تدبیری اندیشید تا کتاب های مرتبط با تاریخ همدان زیر چتر حوزه هنری استان و ذیل مداخل دانشنامه به شکل حرفه ای و نه سلیقه ای تدوین و منتشر شود.

جواد محقق، دانشنامه همدان را هم دارای مخاطب خاص و هم دارای مخاطب عام معرفی کرد و افزود: هدف ما تدوین دانشنامه ای است که هم برای عموم مردم و هم برای پژوهشگران و محققان با سطح علمی مختلف قابل استفاده باشد.

پژوهشگر برتر استان، پرویز اذکایی نیز به فعالیت های همدان شناسی در استان اشاره کرد و گفت: حوزه هنری استان همدان برخلاف دیگران، بدون هیچ ادعایی، با تامین حداقل بودجه و امکانات، دغدغه­مندانه تا کنون توانسته است با کارکارشناسی، دانشنامه­ای علمی و در خور استان همدان تدوین کند و باید به معنای واقعی کلمه بنیاد همدان شناسی نامیده شود.

اذکایی تولیدات دانشنامه حوزه هنری همدان را به لحاظ محتوا، صحافی و چاپ، مطلوب عنوان کرد و افزود: از مهمترین اقدامات حوزه هنری همدان قبل از شروع تدوین دانشنامه توجه به کتاب شناسی بود که به موضوعاتی پرداخت که تاکنون به آن توجه نشده بود و مورد اقبال و توجه مخاطبان قرار گرفته است.

نویسنده و پژوهشگر دیگر استان علیرضا ذکاوتی قراگزلو به برگزاری منظم جلسات شورای علمی و اجرایی دانشنامه تاکید کرد و گفت: اگر هر کتاب قبل از چاپ نهایی به فراخور موضوع در یکی از شورای های تخصصی بررسی دقیق انجام و تایید علمی آن اخذ شود از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

تیمور آقامحمدی دبیر دانش نامه همدان و معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان نیز از برنامه ای برای بهره برداری حداکثری از کتب دانش نامه خبر داد و گفت: تولید محتوای برگرفته از دانشنامه برای کودکان و نوجوانان، تولید کتاب کاغذی و کتاب الکترونیکی به شکل خلاصه از کتب دانش نامه با عکس و طراحی جذاب، فروش اینترنتی کتب کاغذی و الکترونیکی و... از اقدامات حوزه هنری استان همدان برای ارائه دانش نامه همدان است.

در این جلسه پرویز اذکایی، علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، جواد محقق، علیرضا کمری، میرهاشم میری، رضا نظری ارشد، عباس زارعی مهرورز، محسن صیفی‌کار، محمد قنبری، سید محمدباقر حسینی، تیمور آقامحمدی و خلیل الله بیک محمدی حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز