مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد

افزایش واحدهای پرورش شتر مرغ در فامنین/ خرید ۱۸۵۰۰ تن گندم از کشاورزان

۱۳۹۸/۰۶/۱۸ - ۱۳:۲۸:۲۱
کد خبر: ۸۹۵۸۹۶
افزایش واحدهای پرورش شتر مرغ در فامنین/ خرید ۱۸۵۰۰ تن گندم از کشاورزان
کاویانی دلشاد گفت: با حمایت از این صنعت کم هزینه ، می توان فرصت های شغلی زیادی فراهم کرد و در این راستا شاهد رشد پرورش واحدهای شترمرغ در این شهرستان هستیم.

به گزارش خبر گزاری برنا از همدان، جعفر کاویانی دلشاد مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فامنین در تور رسانه ای جهاد کشاورزی همدان و بازدید خبرنگاران از چند طرح سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان فامنین با اشاره به پرورش شتر مرغ در این شهرستان گفت: با حمایت از این صنعت کم هزینه ، می توان فرصت های شغلی زیادی فراهم کرد و در این راستا شاهد رشد پرورش واحدهای شترمرغ در این شهرستان هستیم.

 

وی افزود : پرورش شتر مرغ در فامنین علاوه بر اشتغالزایی به علت کم هزینه بودن ، صرفه اقتصادی بالایی دارد.

 

کاویانی دلشاد با اشاره به کشت گلخانه‎ای به عنوان یک ضرورت برای شهرستان فامنین، خاطرنشان کرد:  سطح ابلاغی توسعه گلخانه‌ها درسال 98 برای استان همدان 70 هکتار بوده که سهم  شهرستان فامنین 5 هکتار تعیین شده است.

 

وی تأکید کرد: گلخانه یک صنعت زود بازده است که در شرایط فعلی علاوه بر تأمین نیاز غذایی داخل کشور، زمینه صادرات غیر نفتی و خارج شدن از درآمد تک محصولی را نیز فراهم می‌کند.

 

وی افزود: میزان محصول تولیدی در گلخانه به ازای هر متر مکعب آب چندین برابر فضای باز است و امکان تأمین نیاز جامعه و تولید محصول در تمام فصول فراهم می‌شود.

 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فامنین اشتغالزایی را از دیگر محاسن گلخانه دانست و عنوان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه حداقل برای 10 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر سطح گلخانه‌های شهرستان فامنین 1.1 هکتار است اما با توجه به وسعت کشاورزی در این شهرستان  باید این سطح گسترش یافته و سهم بیشتری را از کل تولیدات به خود اختصاص دهد و این مهم نیازمند افزایش مشارکت کشاورزان و فعالان این بخش مهم اقتصادی است.

 

وی سطح زیر کشت گندم شهرستان فامنین در سال زراعی امسال را 56 تن اعلام کرد و افزود: مراکز خرید در شهرستان مقدار 18هزار و 500 تن از گندم کشاورزان را خریداری کرده‌اند که مقدار 18هزار و 95 تن آن به مراکز اصلی انتقال یافته است.

 

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت جو 7500 هکتار بوده است، افزود: 20 هزار تن جو ازمزارع این شهرستان برداشت شده است.

 

وی متوسط عملکرد گندم آبی تولیدی شهرستان فامنین را 5 تن، گندم دیم 3.1، جو آبی 5.4، و جو دیم را 2.1 تن در هکتار اعلام کرد.

 

 کاویانی دلشاد اظهارکرد: امسال توزیع بذور گواهی شده گندم و جو و کود یارانه ای برای کشت پاییز 98 زودتر از موعد آغاز شده است تا در زمان مناسب کاشت، کشاورزان با کمبود بذر و کود مواجه نشوند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 99-98 حدود 8000 هکتار از زمین‌های زراعی فامنین زیر کشت جو و 39 هزار هکتار زیر کشت گندم قرار بگیرد.

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از پایان برداشت کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 270 تن کلزا در این شهرستان برداشت شد.

 

 

جعفر کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه در سال زراعی جاری 221 هکتار از اراضی شهرستان  به کشت کلزا اختصاص داشت که در سطح 215 هکتار عملیات برداشت انجام شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 175 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص داشت که 220 تن کلزا از این مزارع برداشت شد.

 

وی با بیان اینکه شهرستان فامنین از دو بخش مرکزی و پیشخور تشکیل شده است، یادآور شد: بیشترین سطح زیرکشت در بخش مرکزی بوده و بیش از 90 درصد از کشاورزان بخش پیشخور دیم کار قرار دارند.

 

کاویانی دلشاد افزود: امکان کشت کلزا در تناوب با غلات آبی این شهرستان با وسعت 7500 هکتار لازم و ضروری بوده و امید است در سالهای آینده بیش از پیش شاهد افزایش سطح کشت باشیم.

 

وی با اشاره به افت عملکرد کلزا در سالجاری، ادامه داد: به علت شرایط نامساعد جوی سالجاری و خسارت آفت سن شاهد افت عملکرد در این سال زراعی بودیم که البته این افت عملکرد مختص کلزا نبوده است.

 

مدیر جهادکشاورزی فامنین اضافه کرد: امسال مرکز خرید تعاونی روستایی فامنین کار خرید کلزا از کشاورزان را بر عهده داشت در ضمن کشاورزان در صورت تمایل می توانستند محصول تولیدی را تحویل کارخانه روغن خزل در نهاوند دهند.

 

وی با تأکید بر توسعه کشت دانه های روغنی در فامنین، تصریح کرد: کشت کلزا در شهرستان فامنین سابقه چندین ساله دارد و توسعه کشت دانه های روغنی با محوریت زراعت کلزا از جمله برنامه های مدیریت جهادکشاورزی فامنین است.

 

مدیر جهادکشاورزی فامنین یادآور شد: عقد قرارداد با متقاضیان کشت کلزا در سال زراعی 99-98 آغاز شده و کشاورزان می توانند با مراجعه به واحد تولیدات گیاهی شهرستان اقدام به عقد قرارداد و تهیه بذر کرده و از خدمات ارائه شده بهره مند شوند.

 

کاویانی دلشاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر در شهرستان فامنین 29 نفر متقاضی شامل افراد حقیقی و حقوقی برای احداث 63 هکتار گلخانه وجود دارد، یادآور شد: 4 نفر از این متقاضیان موفق به دریافت پروانه تأسیس در سطح 2 هکتار بوده‌اند و 1 مورد از این متقاضیان در حال حاضر در مرحله اخذ تسهیلات بانکی است.

 

وی افزود: امیدواریم با حذف اکثر استعلام‌ها صدور پروانه  تأسیس و ادامه کار برای سایر متقاضیان نیز تسهیل شده و به زودی شاهد رشد سریع سطح گلخانه‌های موجود در شهرستان باشیم که در اینصورت پیش‌بینی می‌شود سطح قابل توجهی از این گلخانه‌ها مربوط به شهرک‌های گلخانه‌ای باشد.

 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: این شهرستان جزء مناطق محروم بوده و تسهیلات پرداختی به متقاضیان احداث گلخانه با سود 7 درصد است و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و همه افراد متقاضی توسعه گلخانه  می‌توانند به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

 

نظر شما