رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا

دانشگاه مظهر تفکر، عقلانیت و توسعه است

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۱۰:۲۳:۰۸
کد خبر: ۹۳۵۰۰۹
دانشگاه مظهر تفکر، عقلانیت و توسعه است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دانشگاه مظهر تفکر، عقلانیت و توسعه است گفت: اعتماد کردن به دانشگاه تنها راه نجات و محور توسعه کشور است.

به گزارش برنا از همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در مراسم روز دانشجو ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، تقارن این روز و هفته پژوهش را به فال نیک گرفته و اظهار کرد: نخستین ویژگی دانشجو نیازسنجی و حرکت بر مبنای اقتضائات زمانه است همانطور که شهدای روز دانشجو مقتضیات زمانه خود را تشخیص داده و مسیر انقلاب را برای ما هموار کردند و امروز کشور به برکت همین انقلاب محور اقتدار منطقه شده‌است.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور نیازمند تدبّر و هوشمندی ویژه است عنوان کرد: استکبار سالهاست تحریم‌هایی علیه ما ایجاد کرده بنابراین لازم است تعامل، تلاش، همدلی و پیشرفت پرتوان در بین ما نهادینه شده و با برنامه‌ریزی و هدفمندی پیش رویم تا موانع را از میان برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: چنانچه بخواهیم با ابزار و نگاه دیروز و حتی امروز، فردا را مدیریت کنیم محکوم به شکست خواهیم بود، ما باید واقعیات دنیای امروز را بپذیریم و برای همگام شدن با پیشرفت جهانی به توسعه زیرساخت‌های ITتوجه کنیم. 

وی تصریح کرد: تا سال 2025 حدود 70 درصد مشاغل امروز ماهیت خود را از دست خواهند داد و حتی اغلب لوازم خانگی به صورت هوشمند و در فضای وب کاربردی می‌شوند بر این اساس حرکت به سمت تکنولوژی و پیشرفت بر مبنای IT اجتناب‌ناپذیر است در غیر این‌صورت کشورهایی که به این وجه توسعه بی‌اعتنا باشند مانند کشورهایی که به ندای انقلاب صنعتی بی‌توجه بودند کشورهای عقب‌مانده دنیا خواهند بود.

دکتر حیدری‌مقدم در ادامه افزود: دانشگاه باید به‌عنوان یکی از عواملی که در تغییر و تثبیت مسیر درست اقتصاد، فرهنگ و حتی الزامات اجتماعی اثرگذار است مورد توجه قرار گیرد زیرا پیشرفت بدون برنامه و طرح در جهان امروز امکانپذیر نیست و قطعا این امکان از مسیر دانشگاه عبور خواهد کرد.

وی دو موضوع "علم و پژوهش" و "اقتصاد علمی" را از محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و تشریح کرد: برای تحقق این دو هدف چاره‌ای جز گذار از دانشگاه‌های نسل یک و دو و ورود به دانشگاه‌های نسل سوم نخواهیم داشت چراکه دانشگاه نسل سوم کارآفرین بوده و بر مبنای تولید ایده و علم به ثروت حرکت می‌کند.

**راه‌های نوین تولید ثروت بدون اتکا به نفت مدنظر قرار گیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: عبور از اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت طی سال‌های آتی اجتناب‌ناپذیر است و حتی در لوایح بودجه نیز درآمد نفتی تنها راه جلب ثروت در کشور نیست و به موضوع خروج از درآمدهای نفتی تأکید شده است در چنین شرایطی لازم است تغییر جهت دانشگاهیان به‌ویژه دانشجویان و نیازسنجی در جامعه محقق شود تا راه‌های نوین ثروت‌افزایی ایجاد شده و توسعه یابد.

وی همچنین بر تعمیق مسائل فرهنگی در جامعه دانشگاهی تأکید و تبیین کرد: دانشگاه باید در نهادینه کردن مسائل فرهنگی، اخلاق و دغدغه‌هایی که در ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی وجود داشت پیشگام شود.

دکتر حیدری‌مقدم خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی همدان 22کانون، 24 انجمن، 7 تشکل و 65 نشریه فعال هستند و در موضوعات مختلف پویایی فضای دانشجویی دانشگاه را نمایان می‌کنند و امید است این فضا در پرورش دانشجویانی توانمند و دارای دغدغه اثرگذار باشد.

وی خواستار راه‌اندازی جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره دانشگاهی دانشجوی برتر شد و گفت: دانشجویان برتر در حیطه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و هنری انتخاب شده و تجلیل شوند و این امر در شرایط شغلی آنها به‌ویژه جذب در هیئت علمی‌های دانشگاه اثرگذار باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز