کارشناس برنامه مواد غذایی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان البرز :

نان های پُرنمک در شهرستان البرز ۱۳.۵ درصد کاهش یافته اند

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۱:۲۶:۳۹
کد خبر: ۹۳۰۹۱۲
نان های پُرنمک در شهرستان البرز ۱۳.۵ درصد کاهش یافته اند
در شش ماه اول سال 97 در شهرستان البرز 30 درصد نان های سُنّتی نمونه برداری شده، دارای نمک بیش از حد مجاز بودند، این در حالی است که با تلاش بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت این شهرستان، این میزان در مدت مشابه سال 1398 به رقم 16.5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش برنا از قزوین مرتضی جانی، گفت: از آنجایی که بررسی ها نشان می دهد ۵۰ درصد نمک مصرفی ایرانی ها از طریق نان های سُنّتی که در سفره دارند، تامین می شود، پس لازم است شیوه پخت نان های سنتی اصلاح شود.

کارشناس برنامه مواد غذایی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان البرز افزود: نمک، عامل بروز و ابتلا به بسیاری از بیماری های غیرواگیر است و مقدمه این بیماری ها، با فشار خون بالا رقم می خورد. که بیماری های قلبی و عروقی، مهم ترین بیماری های ناشی از افزایش فشار خون است و امروزه به عنوان اولین علت مرگ و میر مردم در کشورمان شناخته می شود.

جانی همچنین گفت: حد مجاز میزان مصرف نمک در فرآیند تولید نان سنتی از زمان تدوین استاندارد ملی نان های سنتی ایران در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ - که کشور عمدتاً از خودکفایی گندم برخوردار نبود و نیز آرد مصرفی با اختلاط گندم وارداتی و گندم داخلی تولید می شد، دو درصد وزنی بر مبنای ماده خشک بود؛ اما در آخرین اصلاحیه، استاندارد مذکور در سال ۱۳۹۵، با توجه به اینکه کشور به خودکفایی در تولید گندم رسیده و آرد و نان فقط از گندم تولید داخل تامین می شود، به عدد یک درصد، یعنی نصف میزان قبلی کاهش یافته است

نظر شما