گزارش هفته؛

فراز و نشیب‌های فراکسیون ورزش مجلس دهم/ در اختیار گذاشتن بخشی از مالیات بر مواد دخانی، نقطه عطف عملکرد نمایندگان/ مجلس یازدهم می‌تواند یاور وزیر ورزش و جوانان و مدیران در خدمت باشد

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۴:۱۵:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۴۶۸۱
فراز و نشیب‌های فراکسیون ورزش مجلس دهم/ در اختیار گذاشتن بخشی از مالیات بر مواد دخانی، نقطه عطف عملکرد نمایندگان/ مجلس یازدهم می‌تواند یاور وزیر ورزش و جوانان و مدیران در خدمت باشد
مجلس دهم آخرین نشست علنی خود را برگزار و بسیاری از نمایندگان با صندلی‌های بهارستان خداحافظی کردند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مجلس دهم روز گذشته چهارشنبه سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه آخرین نشست علنی خود را برگزار و بسیاری از نمایندگان با صندلی‌های بهارستان خداحافظی کردند. 

اهمیت معقوله ورزش در پارلمان

ورزش ابزاری منحصر به فرد و ارزشمند برای توسعه پایدار، ابزار ارتقای صلح، فرهنگ، اقتصاد و آموزش است. امروزه، ورزش بخش جدایی ناپذیر جامعه و زندگی روزمره و یکی از ارکان اقتدار هر کشوری است. میلیاردها انسان در دنیا ورزش می‌کنند تا سالم و تندرست باشند. در جوامع پیشرفته، این تفکر رواج یافته که سلامتی بزرگترین سرمایه وجودی فرد و جامعه است و ورزش وسیله‌ای است که می‌تواند این سرمایه را حفظ کند و نیز ارتقاء دهد. اهمیت ورزش به عنوان بخش مکمل زندگی می‌تواند در تمامی دوران زندگی برای همه اقشار جامعه موجب بهبود سلامت نفس، تندرستی، نشاط و شادابی، ساخت و حفظ استخوان‌ها، عضلات و مفاصل، کنترل وزن و تقویت حافظه و یادگیری شود. همچنین به کمک ورزش می‌توان به توسعه اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، ایجاد اشتغال برای جوانان علاقه‌مند و کسب دست یافت. از سوی دیگر، هزاران انسان ورزش می‌کنند تا در مسابقات سطح بالا رقابت کنند و پرچم کشور خود را به اهتزاز درآورند. کسب عنوان در رویدادهای ورزشی بزرگ و بین‌المللی که در کانون توجه بسیاری از کشورها قرار دارد، می‌تواند شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، لذا بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زمینه حضور موفق در رقابت‌های بزرگ را مهیا می‌کنند تا با سربلندی و احساس غرور، هویت و شخصیت ویژه‌ای به کشور خود ببخشند. بنابراین، حمایت، هدایت و برنامه‌ریزی مفید و موثر از ارزش‌های مثبت در ورزش از سوی دولت و سایر نهادهای حاکمیتی نیازی ضروری و دائمی است.

مجلس دهم و ادامه کج‌دار و مریض با ورزش

عملکرد مجلس دهم جداگانه از روح عملکرد آن به لحاظ برخی از موارد قابلیت بررسی دارد. برنامه ششم توسعه توسط این مجلس تصویب شد و البته به اندازه خودش نیز بخش عمده‌ای از آن توسط همین مجلس نظارت شد. در ورزش اگر بخواهیم نگاه کلی به عملکرد فراکسیون ورزش در کنار کمیسیون فرهنگی که هر دو به صورت مستقیم و غیر مستقیم وظیفه شان نظارت و بررسی چگونگی رسیدگی به ورزش داشته باشیم، کمک به بررسی نظارت و کمک به رفع مشکلات ورزش جز وظیفه نمایندگان است. در بسیاری از موارد فراکسیون ورزش مجلس دهم در این قضیه دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است. بی‌تردید تصویب قوانینی از جمله در اختیار گذاشتن بخشی از مالیات بر مواد دخانی و همچنین 28 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بحث ورزش یکی از مهمترین مصوبات مجلسم دهم بود که اعضای فراکسیون مگر یکی دو نفر در آن نقشی ایفا نکردند را می‌توان مهم‌ترین عملکرد کلیه مجلس دهم درباره بحث ورزش دانست.

حق پخش و واگذاری استقلال و پرسپولیس قوانینی با پیگیری ویژه وزیر ورزش بود نه کمک مجلس

در این مجلس مشکلات فراوانی درباره تصویب شدن قوانینی مانند قانون حق پخش تلویزیونی و یا قانون واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود داشت. این دو قانون اگرچه به صورت ناقص اما با پیگیری ویژه وزیر ورزش و جوانان تصویب شد. در بحث موضوع حق پخش تلویزیونی ردپای چند نماینده که به اندازه انگشتان یک دست نیز نمی‌شوند تاثیرگذار بوده اما به صورت کلی درباره بحث فراکسیون ورزش باید به این نکته اشاره کرد که این فراکسیون در چهار سال گذشته هرگز به دغدغه‌های اصلی ورزش ایران توجه نکرده است. حتی در بسیاری موارد فراکسیون ورزش که یکی از فراکسیون‌های بسیار پرعضو تلقی می‌شود که اعضای هیئت رئیسه آن بیشتر کارها را جلو می‌برند، به جرات می‌توان گفت در چهار سال گذشته این فراکسیون در صورتی جلسه را برگزار کرد که الزامی وجود داشته است. در غیر این صورت فراکسیون ورزش را نمی‌توان یار و یاور واقعی ورزش ایران حداقل در چهار سال قبل عنوان کرد. در بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس مجلس دهم فقط در بودجه سال 98 بر این واگذاری تاکید داشت که وزیر ورزش و جوانان نیز بر همین اساس دوباره تلاش‌های خود را برای این واگذاری بزرگ انجام داده و هنوز هم ادامه دارد. نکته دیگر این است که در مجلس نهم و دهم برخی اعضا فراکسیون ورزش تغییری نکردند و بعضاً کمتر کسی به صورت کامل پاسخگویی افکار عمومی درباره عملکرد خودشان بودند. بارها فراکسیون ورزش زمانی مطرح شد که یک بحث در رسانه‌ها و فضای مجازی نقل محفل شده بود و آنگاه رییس از ورود فراکسیون ورزش به فلان موضوع خبر می‌داد. تک‌روی‌ها در مجلس دهم کم نبود. حتی یکی از نمایندگان مجلس که در زمینه ورزش یک فرد کاربلد و یک محقق است در نقل قولی گفته بود برای رایزنی پیرامون یک موضوع مهم خواستار تشکیل جلسه با وزیر ورزش شده بود اما از سوی برخی اعضای هیات رئیسه فراکسیون ورزش مورد انتقاد قرار گرفته چرا بدون اطلاع این فراکسیون وی خواستار جلسه با وزیر شده است. وی با انتقاد از فراکسیون ورزش گفته بود من در اعضای فراکسیون عزمی برای جلسات به این مهمی و حل کردن مشکلات ورزشی نمی‌بینم.

کلام پایانی

به هرحال به عملکرد فراکسیون ورزش انتقادات جدی وارد است. مجلس دهم با تمام حواشی آن به پایان رسید و امید است مجلس یازدهم بتواند با گماردن افرادی کاربلد و البته باتجربه یاور وزیر ورزش و مدیران در خدمت باشند. خانواده ورزش از مجلس بعدی این خواسته را دارد که افرادی وارد هیات رئیسه فراکسیون ورزش شوند که دغدغه کمک به ورزش را داشته باشند و نه برای مطرح شدن خودشان بخواهند وارد فراکسیون ورزش شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز