گزارش خبرگزاری برنا از شرایط ورزش‌ آنلاین؛

مزایا و معایب برگزاری کلاس‌های آنلاین/ ویروس کرونا در نقش هیتلر زمانه/ ورزش به سمت تکنولوژی سوق داده می‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۰۴ - ۰۳:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۰۶۱۸۴
مزایا و معایب برگزاری کلاس‌های آنلاین/ ویروس کرونا در نقش هیتلر زمانه/ ورزش به سمت تکنولوژی سوق داده می‌شود
ورزش در شرایط بحرانی و استرس‌زا به افزایش روحیه افراد جامعه کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ کشور ایران در چند ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا به قرنطینه رفت و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شد، همچنین ورزشگاه ها و باشگاه های خصوصی و دولتی هم فعالیت های خود را کنسل کردند و مسابقات لغو شد. زمانی که باشگاه‌ها و ورزشگاه تعطیل شدند، مردم از طریق فضای مجازی فعالیت های خود را در خانه‌ آغاز کردند. اینستاگرام به دلیل قابلیت پخش زنده از میان فضاهای مجازی مورد توجه علاقمندان قرار گرفت. مربیان برخی از رشته ها به درخواست شاگردان خود کلاس های آموزشی را از سر گرفتند و ورزش های آنلاین در روزهای قرنطینه با استقبال چشمگیری روبرو شد. برخی از افراد هم با دانلود اپلیکیشن های ورزشی تلاش کردند با تعطیلی باشگاه ها همچنان به فعالیت های خود ادامه دهند.

ورزش ناجی کرونا

زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع سراسری پیدا کرد بسیاری از مشاغل تعطیل و مردم به اجبار قرنطینه شدند که تعطیلی مشاغل و استرس بیش از اندازه نسبت به خطرات کرونا سبب شد تا مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم کنند. افراد جامعه که روزانه آزادانه می‌توانستند به هرجایی که دوست داشتند بروند و به فعالیت های مختلف بپردازند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این امکان وجود نداشت و محدودیت های شدید سبب شد تا افراد جامعه از لحاظ روحی در شرایط خوبی به سر نبرند. بسیاری از روانشناسان معتقدند که ورزش در دوران شیوع کرونا می تواند شرایط افراد جامعه را بهبود ببخشد.

دکتر رضا گلپور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اینکه ویروس کرونا سبک جدیدی از زندگی را به افراد جامعه نشان داده، بیان کرد: ویروس کرونا سبک زندگی عادی افراد جامعه را تغییر داده است. در گذشته سبک زندگی روال عادی خود را طی می کرد اما اکنون برای جلوگیری از ابتلا به کرونا سبک زندگی به حالت خاص تغییر پیدا کرده که افراد باید با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با یکدیگر در تعامل باشند و بسیاری از موارد دیگر که در گذشته به آن توجه کمتری می شد اکنون پر رنگ تر شده است. کرونا با ورودش توانست سبک های غلط زندگی را تغییر دهد. علیرغم معایبی که این ویروس داشت اما بزرگترین مزایای این ویروس از بین بردن سبک های غلط زندگی انسان ها بود که به راحتی آن را تغییر داد.

این روانشناس درباره شرایط روحی و روانی افراد جامعه در روزهای قرنطینه، بیان کرد: ورزش در شرایط بحرانی و استرس زا به افزایش روحیه افراد جامعه کمک بسیاری می کند. در روزهایی که افراد در قرنطینه به سر می برند و یا باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت روزانه خود آن هم در شرایط محدود ادامه دهند، ورزش می تواند کمک بسیاری کند. زمانی که شما از لحاظ روحی آمادگی کامل داشته باشید می توانید به راحتی سخت ترین بیماری ها را شکست دهید. در این روزهای پر استرس برای شکست کرونا توصیه می شود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی فعالیت های ورزشی از سر گرفته شود. افراد می توانند در منزل یا با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز هم به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهند.

پیمان رجبی، مربی بدنساز در گفتگو با خبرنگار برنا درباره مزایای ورزش آنلاین در دوران کرونایی گفت: با پیشرفت تکنولوژی و اتفاقاتی که اخیرا شکل گرفت ورزش هم به سمت تکنولوژی سوق پیدا کرد. ویروس کرونا به عنوان هیتلر زمانه سبک زندگی جهان را تغییر داد. ویروس کرونا اکنون بدون سر و صدا روش ورزش کردن مردم جهان را تغییر داد. اکنون با تعطیلی باشگاه ها افراد با ابزار ساده در منزل ورزش می کنند. امکانات و تجهیزات حرفه ای که در باشگاه ها است در خانه‌ها وجود ندارد اما ورزشکاران از طریق ابزار ابتدایی در منزل هم می‌توانند شرایط بدنی خود را حفظ کنند.

مزایای ورزش آنلاین

علیرغم اینکه ورزشگاه ها و باشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند اما علاقمندان به ورزش فعالیت های خود را تعطیل نکردند. مربیان از طریق لایو یا همان پخش زنده از منزل آموزش های خود را آغاز کردند و عده ای با پرداخت هزینه و برخی هم رایگان به فعالیت های ورزشی خود ادامه دادند. البته تعدادی از مربیان هم از این فرصت استفاده کردند و با اعلام ارقام نجومی از علاقمندان ورزش خواستند با پرداخت هزینه درکلاس های آنلاین شرکت کنند.

مهسا رستمی شاد، مربی یوگا در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: ورزش یوگا سبک زندگی است که سبب می شود شما با این ورزش زندگی را زیباتر ببینید. علی رغم اینکه در ورزش آنلاین افراد به همدیگر دسترسی ندارند و نمی‌توانند یکدیگر را ببیند اما انرژی لازم به افراد منتقل می‌شود. جلسات آموزشی را به صورت رایگان برگزار کردم. در کلاس‌هایی که تا حالا گذراندم از شاگردانم پرسیدم که آیا از ورزشی که انجام دادیم انرژی لازم را دریافت کردید که همه راضی بودند و تعدادی هم معتقد هستند که با ورزش حضوری فرقی نداشت. از عمده ترین مزایای ورزش آنلاین ماندن افراد در منزل است که افراد برای حضور در کلاس ها نیاز به هزینه زمان، رفت و آمد داشتند و اینکه گاهی بعد از کلاس کافه‌ای می رفتند یا با آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم می کردند که اکنون در ورزش آنلاین این دغدغه‌ها وجود ندارد.

این مربی یوگا که سابقه هشت ساله در تدریس دارد، در ادامه عنوان کرد: افراد خاص که از لحاظ روحی و روانی با قرار گرفتن در جمع دچار استرس و اضطراب می شوند اکنون با ورزش آنلاین از اینکه کسی آنها را نمی بیند و قضاوتی نمی کند، از این شرایط راضی هستند. در رشته های ورزشی دیگر افراد در منزل با موسیقی که دوست دارند ورزش می کنند و باشگاه دلخواه خود را می‌سازند. اکنون هم که ورزش های آنلاین در اینستاگرام با هر بازدهی زمانی سیو می شود که افراد می‌توانند در هر ساعتی و هر چقدر بخواهند از حرکات استفاده کنند و خود را با تمرینات مکرر حرفه‌ای کنند. ورزش انلاین در منزل انجام می شود و یک فرد می تواند بر افراد دیگر خانواده هم تاثیر بگذارد و آنها را هم به فعالیت های ورزشی تشویق کند.

زهرا کیانی، دارنده مدال نقره بازی های آسیایی سال 2018 در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: برای حضور موفق در مسابقات پیش رو باید در تمرینات تیم ملی به سر می‌بردیم اما به دلیل ویروس کرونا فعلا تمرینات به صورت آنلاین زیر نظر مربی تیم ملی برگزار می شود. هنوز اعلام نکردند که تمرینات تیم ملی در چه زمانی برگزار می شود اما این ورزش آنلاین سبب می شود که شرایط فیزیکی خود را حفظ کنیم.

یکی از ورزشکاران که پنج سال ورزش یوگا را در باشگاه دولتی پیگیری می‌کند که به دلیل تعطیلی باشگاه ها، فعالیت خود را به روش آنلاین ادامه می دهد، در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: با توجه به تعطیلی باشگاه ها ورزش آنلاین کمک می کند تا همچنان به فعالیت های خود ادامه دهیم. ورزش های آنلاین بستگی به مربی و سبک برگزاری دارد که بتواند آن حس لازم را به شاگردان خود برساند. زمانی که ورزش آنلاین را برای نخستین بار تجربه کردم احساس کردم در کلاس حضوری شرکت می کنم و آن انرژی لازم را از کلاس به صورت آنلاین گرفتم. در ورزش آنلاین دیگر خستگی رفت و آمد، ترافیک، گرما و سرما را ندارم و به این سبک ورزش راضی هستم.

آسیب دیدگی در ورزش‌ آنلاین

در روزهای شیوع کرونا و قرنطینه شدن افراد جامعه، تعداد علاقمندان به ورزش آنلاین افزایش پیدا کرده است. این احتمال وجود دارد که افراد به دلیل دوری از مربی حرکات را اشتباه انجام دهند و سبب آسیب دیدگی شود یا اطلاعی از میزان اسیب دیدگی خود نداشته باشند و حرکاتی انجام دهند که سبب تشدید آن شود. ورزش آنلاین علیرغم اینکه سبب فعالیت افراد جامعه می شود اما حرکات اشتباه هم می تواند زمینه مصدومیت را هم ایجاد کند.

رستمی شاد، مربی یوگا با اشاره به اینکه کلاس های آنلاین با توجه به توانایی و مهارت شاگردانم برنامه ریزی کردم و سبک متوسط را برای آموزش در نظر گرفتم، افزود: در باشگاه برای افرادی که به دلایل مختلف دچار مشکلات جسمی هستند کلاس جدا برگزار می کنم اما در آنلاین با توجه به مهارت شاگردانم کلاس برگزار کردم و به دلیل ضعیف بودن سرعت اینترنت، حرکات ورزشی را بسیار آرام و شمرده انجام می دهم. تمرینات آموزشی را با ملاحظات انجام می دهم تا شاگردانم دچار آسیب دیدگی نشوند.

ضربه به آمادگی ورزشکاران حرفه‌ای و ورزش‌های گروهی

ورزشکاران حرفه‌ای برای آمادگی لازم و حضور موفق در مسابقات همه روزه ورزش‌ های خود را زیر نظر مربیان تیم ملی انجام می دهند. بازی های تدارکاتی هم به ورزشکاران کمک بسیاری می‌کند تا آنها نسبت به وعیت آمادگی خود شناخت داشته باشند و مربیان از طریق مسابقات تدارکاتی به نقاط قوت و ضعف بازیکنان تیم ملی پی ببرند. کرونا و تعطیلی کلیه مسابقات سبب شد تا ورزشکاران حرفه ای هم در خانه های خود قرنطینه شوند.

پیمان رجبی، مربی بدنسازی با اشاره به اینکه ورزشکاران حرفه ای با تجهیزات ابتدایی در منزل تمرینات خود را پیگیری کنند، گفت: بعد از برپایی اردوهای تیم ملی حدود یک ماه زمان نیاز است تا ورزشکاران به آمادگی بدنی برسند. باید تمرینات بدنسازی مناسب برای ورزشکاران در نظر گرفته شود تا بتوانند بدن خود را به آمادگی لازم برسند. ورزشکاران حرفه ای نیاز دارند با یک برنامه ریزی مناسب شرایط ایده ال بدنی خود را مهیا و بعد از آن تمرینات قبلی خود را پیگیری کنند.

زهرا کیانی، عضو تیم ملی تالو با اشاره به اینکه تمرینات تیم ملی را به صورت آنلاین زیر نظر مربی تیم ملی انجام می‌دهیم، گفت: با ورزش آنلاین می توانیم شرایط بدنی را حفظ کنیم اما حس رقابت و پی بردن به نقاط ضعف از طریق آنلاین امکان پذیر نیست. تمرینات تیم ملی و قرار گرفتن در کنار یکدیگر سبب می شود تا از طریق رقابت، نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

علاقه به ورزش آنلاین

با توجه به ورزش های آنلاین و مباحث صرفه جویی در وقت و تا میزانی هم هزینه های جانبی، سبب شد تا افراد به ورزش آنلاین علاقمند شوند. همچنین افراد از اپلیکیشن های ورزشی استفاده می کنند که با ارائه وزن، سن و قد می‌توانند برنامه مورد نظر را دریافت و بر اساس برنامه غذایی و ورزشی که اپلیکیشن ارائه داده است، ورزش های خود را از سر بگیرند که طبق آمارها تعداد دانلود اپلیکیشن های ورزشی در روزهای قرنطینه به 80 درصد رسیده در صورتی که در گذشته کمتر از 30 درصد افراد جامعه از اپلیکیشن‌های ورزشی استفاده می کردند.

کیانی با اشاره به اینکه اپلیکیشن های ورزشی اگر حرکات  را به درستی نشان دهد استفاده از آنها کمک بسیاری می کند، گفت: از اپلیکیشن های موجود استفاده می کنم و پیش از مسابقات از حرکات چینی‌ها و فیلم هایی که موجود است استفاده می  کنم تا با آمادگی در مسابقات حضور داشته باشم.

یکی از ورزشکاران مبتدی هم درباره علاقمندی خود به ورزش آنلاین گفت: با توجه به اینکه هنوز ویروس کرونا به صورت کامل از بین نرفته است ترجیح می دهم ورزش ها را به صورت آنلاین و زیر نظر مربی باشگاهم انجام دهم. اکنون که به فصل گرما نزدیک می شویم به دلیل آلودگی هوا و ترافیک های سرسام‌آور دوست دارم در کلاس های آنلاین شرکت کنم. البته در اینترنت دیدم که برخی از مربیان برای کلاس های آنلاین هزینه های بالایی می خواهند اما علیرغم صرفه جویی در برخی از مسائل می توانیم از فضای مجازی در کلاس های مجازی مربیان فوق حرفه ای شرکت کنم و ورزش آنلاین را به ورزش حضوری ترجیح می دهم.

گفتنی است، وزارت ورزش و جوانان علیرغم فشارها تصمیم گرفت از خردادماه باشگاه ها و ورزشگاه ها را بازگشایی کند اما برخی از علاقمندان ترجیح می‌دهند از ورزش آنلاین استفاده کنند. برخی از مربیان هم از این فرصت استفاده می کنند و با دریافت هزینه های گزاف بازار جدیدی ایجاد می کنند که در این باره نیاز به نظارت بیشتر است. با تغییر سبک زندگی به دلیل ویروس کرونا، فعالیت های ورزشی هم تغییر یافت که علاقمندان بسیاری به سمت ورزش آنلاین سوق داده شده اند و باید در این باره به دنبال راهکارهای جدید و به روز باشیم.

 

نویسنده: محمد باباالهی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز