گزارشی از یک نشست سه ساعته؛

سکوت سلطانی‌فر شکست، رازهای سر به مهر افشا شد

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۱۷:۳۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۱۲۲۵۱
سکوت سلطانی‌فر شکست، رازهای سر به مهر افشا شد
مسعود سلطانی فر سکوتش را شکست، او که کم مصاحبه می کند و نمی خواهد وارد جنجال های مرسوم ورزش شود، اینبار برای روشن شدن حقیقت و جلوگیری از تحریف تاریخ، در روزی که میزبان دبیران ارشد ورزشی کشور برای هم اندیشی در خصوص بحث خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است سکوت چند ساله راشکست و از اتفاقاتی حرف زد که در طی 10 سال گذشته دامن فوتبال کشور را گرفته وضربه های سنگینی وارد کرده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ وزیر ورزش و جوانان از کوتاهی های 10 ساله در استقلال و پرسپولیس گفت، جایی که مدیرانش در 10 سال قبل حتی به خود زحمت نداده بودند یک اظهار نامه مالیاتی یک صفحه ای در پایان هر سال پر کنند تا بدهی سنگین مالیاتی روی سر آنها آوار نشود. وزیر ورزش و جوانان گفت که همین کوتاهی، باعث علی الراس شدن بدهی مالیاتی و در نتیجه مقروض شدن دو باشگاه پرطرفدار سرخابی شده بود و حالا وزارت ورزش و جوانان تلاش می کند این موضوع را حل کند.

سلطانی فر از استخدام بازیکنان خارجی گفت، بازیکنانی که در کیفیت از بازیکنان داخلی پایین تر هستند ولی چند برابر بازیکن داخلی پول می گیرند و در نهایت هم کارشان به شکایت و جریمه و تشویش ذهن هواداران می کشد.

سردبیر ورزشی یکی از خبرگزاری های مهم کشور به وزیر ورزش و جوانان گفت که "از مسوولان سازمان خصوصی سازی در مورد عزم دولت در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس پرسیده و آنها گفته اند که هیچ وزیری اندازه سلطانی فر پای کار خصوصی سازی نیست" و پرسید" قرار است چند درصد سهام استقلال و پرسپولیس دست وزارت ورزش بماند؟" وزیر ورزش و جوانان محکم پاسخ داد: "حتی یک درصد هم باقی نمی ماند، همه سهام واگذار می شود تا این دو باشگاه در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند."

سلطانی فر از جلسات پی در پی خودش و معاونانش گفت و از افزایش دارایی های این دو تیم، یکی از سردبیران پرسید: "با بدهی های این دو باشگاه چه می کنید؟" مسعود سلطانی فر پس از توضیح در مورد تلاش وزارت ورزش و جوانان و همکاری وزارت اقتصاد برای رفع مشکل مالیاتی دو باشگاه در مورد سایر بدهی ها توضیح داد: "برخی بدهی ها اصلا اتفاق نیافتاده، بازیکنی رفته، هنوز شکایت نکرده آن را جزو بدهی ها قرار داده اند، یا شکایتی شده، هنوز رای صادر نشده، می گویند فلان میلیون دلار باید پرداخت شود، حتی اگر همه اینها باشد، هر کدام از دوباشگاه نهایتا 40 میلیارد تومان بدهکار می شوند، باشگاه هایی که بیش از هزار میلیارد ارزش برندینگ و ملکی و تجاری دارند، آیا باید نگران 40 میلیارد بدهی باشند؟"

او از برخی طلبکاران گفت که معلوم نیست واقعا طلبکار هستند یا نه؟: "هنوز نمی دانیم چند تا "مهر" بیرون و دست افراد است، هر از چند گاهی یک نفر با یک برگه مهر شده  100، 200 میلیونی می آید و مدعی می شود طلبکار است، بررسی که می کنیم می بینیم نه یک روز در باشگاه بوده و نه قراردادی دارد. نهادهای نظارتی می گویند چند فقره مهر باشگاه دست برخی افراد است."

البته سوالات دبیران ارشد ورزشی کشور فقط حول و حوش خصوصی سازی نیست، آنها از اساسنامه فدراسیون فوتبال می پرسند، اینکه چرا قبلا وزارت ورزش از اساسنامه خارج نشده بود؟ سلطانی فر ماجرای مادری و ناماداری را تعریف می کند و می گوید: " می دانم بعدها چقدر فشار خواهند آورد ولی این به صلاح فوتبال کشور بود کما اینکه در قضیه میزبانی لیگ قهرمانان آسیا و تدبیر وزارت ورزش و جوانان در موضوع میزبانی، فشار زیادی را تحمل کرد ولی مانع محرومیت دو ساله باشگاه های ایرانی و جریمه های 11 میلیون دلاری شد.

نوبت به ویلموتس می رسد، دبیران ارشد در این مورد هم سوال کرده بودند و سلطانی فر اینبار کامل توضیح می دهد. از روال اداری نامه های رسیده و ارجاع آنها برای بررسی به فدراسیون ها می گوید. یکی از دبیران پرسیده بود: " چگونه است که در بحث بازنشستگان، فدراسیون فوتبال دستور شما را اجرا نمی کند ولی حالا مدعی است شما ویلموتس را معرفی کرده اید؟" سلطانی با لبخندی از این سوال می گذرد ولی شفاف می گوید که مربیان زیادی معرفی شده بودند، نه از طرف ما، از طرف افراد و سازمان های مختلف، از لوران بلان و فرناندو هیرو و ادوکات تا دالیچ و برانکو و درکنار اینها هم مرکز فرهنگی هلند و ایران هم لوپتگی و رنار و ویلموتس را معرفی کرده بودند. من زیر نامه نوشتم برای بررسی به فدراسیون فوتبال ارجاع شود و این خود فدراسیون بود که ویلموتس را از بین همه آن افراد انتخاب کرد. اتفاقا همان زمان من معتقد بودم در شرایط فعلی مربی ایرانی بهتر است ولی آنها به تشخیص خودشان عمل کردند و وقتی به قرارداد رسیدند ما پیشنهاد دادیم حداقل بند سه ماه را اضافه کنند که اگر مربی قطع همکاری کرد مجبور نباشند سه سال خسارت بپردازند.

سلطانی فر حتی در مورد مرکز فرهنگی هلند و ایران هم توضیح می دهد: زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی بودم به دعوت دولت هلند، به این کشور سفر کردم، برنامه های زیادی پیش بینی شده بود، از دیدار با وزرای اقتصاد و فرهنگ تا دیدار با تجار و دانشجویان ایرانی، در بخشی از این سفر، سفیرمان در هلند پیشنهاد داد در مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی و ایران و هلند که یک ان جی او بود، شرکت کنم و گفت که در برنامه سفرم گنجانده اند، من هم رفتم و افتتاح کردم. پس از آنها هم نه خبری از آنها داشتم و نه مدیرانش را می شناختم و می شناسم. وقتی هم که این نامه به ما رسید ذهنیتی در مورد آن مرکز نداشتم، کما اینکه وقتی دیگران هم نامه ای می نویسند بدون ذهنیت قبلی آن نامه بررسی یا ارجاع می شود.

نشست رسمی که تمام می شود، دبیران ارشد وزیر را دوره می کنند، در مورد برانکو، هیئت مدیره های استقلال و پرسپولیس، فدراسیون ها و ... می پرسند، وزیر هم جواب می دهد، جواب هایی که البته نمی خواهد منتشر شوند: "من اینها را گفتم شما آگاه باشید وگرنه انتشار جز جنجال های بی مورد نتیجه ای ندارد.

نظر شما