کابوسی به نام رباط صلیبی؛

چه کسی مسئول رباط‌های پاره است؟/ بی‌توجهی به علم بدنسازی یا زندگی ناسالم فوتبالیست‌ها

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۱۲:۳۲:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۸۳۳۱
چه کسی مسئول رباط‌های پاره است؟/ بی‌توجهی به علم بدنسازی یا زندگی ناسالم فوتبالیست‌ها
دعوای کادر فنی و کادر پزشکی استقلال سر قضیه مصدومیت رضا آذری، مرتضی تبریزی و میلاد زکی‌پور، بهانه‌ای شده تا به سراغ کابوس بزرگ باشگاه‌های ایرانی برویم؛ کابوسی به نام رباط صلیبی که همواره آسیب‌های زیادی به فوتبال ایران زده و امسال هم درصد بالایی از مصدومیت‌های لیگ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شاید باور کردنی نباشد ولی در لیگ نوزدهم 12 بازیکن رباط صلیبی پاره کردند که در این بین استقلال با 8 بازیکن رکورددار این مصدومیت طولانی است. محسن کریمی، داریوش شجاعیان، رضا آذری و مرتضی تبریزی از استقلال، محمد انصاری از پرسپولیس، عزت‌الله پورقاز و علیرضا نقی‌زاده از سپاهان، محمدرضا اخباری از تراکتور، ایوب والی از فولاد، عباس عسگری از نفت مسجدسلیمان، مگنو باتیستا از پارس جنوبی و مجید علیاری از سایپا 12 بازیکنی هستند که در لیگ نوزدهم رباط صلیبی پاره کردند.

مصدومیت رباط صلیبی یکی از بدترین و طولانی‌ترین مصدومیت های فوتبال است که می‌تواند بازیکنان را بین 6 ماه تا یک سال خانه‌نشین کند و حتی منجر به پایان عمر فوتبالی یک بازیکن شود.

این مصدومیت یکی از رایج‌ترین مصدومیت‌های فوتبال ایران است که امسال هم 12 بازیکن را اسیر خود کرده که در این میان استقلال با 4 مصدوم در صدر جدول قرار دارد.

جدیدترین پارگی رباط صلیبی بین استقلالی‌ها رضا آذری و مرتضی تبریزی هستند که طی یک هفته اخیر با این مصدومیت سخت و طولانی روبه‌رو شدند. این 2 مصدومیت، در حالی که به نظر می‌رسید یک حادثه فوتبالی باشد اما آتش اختلاف بین کادر فنی و پزشکی استقلال را روشن کرد. پارگی 4 رباط صلیبی در استقلال صبر کادر پزشکی و پزشک با سابقه استقلال کاوه ستوده را لبریز کرد و او طی مصاحبه‌ای جنجالی با سایت باشگاه استقلال از بدنساز تیم خواست تمرینات مناسبی را برای بازیکنان تدارک ببیند تا منجر به مصدومیت آنها نشود. بعد از این مصاحبه فرهاد مجیدی، به حمایت از بدنساز تیمش پرداخت و آن مصاحبه از سایت و کانال استقلال حذف شد. این حمایت باعث شد تا کادر پزشکی استقلال هم در حمایت از دکتر ستوده خواهان بازنشر دوباره مصاحبه وی در کانال باشگاه استقلال شود تا مشخص شود بین کادر پزشکی و فنی آبی‌ها بر سر نحوه آماده سازی این تیم اختلاف نظر وجود دارد. البته از بین 4 پارگی رباط صلیبی در استقلال 2 مورد آخر در دوران مربیگری فرهاد مجیدی اتفاق افتاده اما آنچه عیان است اختلافی است که بین کادر فنی و پزشکی آبی ها رخ داده است.

چه کسی در پارگی رباط ها مقصر است؟

سونامی رباط صلیبی فوتبال ایران را در سال های گذشته هم درگیر خود کرده است. در سالیان اخیر سهراب بختیاری‌زاده، ابراهیم میرزاپور، فریدون زندی، رضا نوروزی، امیدرضا روانخواه، محسن خلیلی، عباس آقایی، بختیار رحمانی، سینا عشوری و میثاق معمارزاده از بازیکنان شاخصی بودند که با پارگی رباط صلیبی مواجه شدند و بازگشت موفقی نداشتند. البته در بین این بازیکنان شاخص محرم نویدکیا و مجتبی جباری هم هستند که هر کدام 3 بار رباط صلیبی پاره کردند اما در بازگشت به میادین فوتبال باز هم کیفیت بالایی از خود به نمایش گذاشتند.

درباره اینکه چرا تعداد زیادی از بازیکنان فوتبال ایران در سال های اخیر پارگی رباط صلیبی داشته اند، همواره بحث و اختلاف نظر زیادی وجود داشته است. این در حالی است که در فوتبال کشورهای پیشرفته تعداد بازیکنانی که رباط صلیبی پاره می کنند اصلا قابل قیاس با فوتبال ایران نیست. پزشکان ورزشی در فوتبال ایران زمین های نامناسب، تمرینات بدنسازی غیراصولی و سبک غیر حرفه ای زندگی فوتبالیست ها در ایران در سال های اخیر را از مهم ترین عوامل مصدومیت فوتبالیست های ایرانی می دانند.

از طرف دیگر حضور بدنسازان غیرمتخصص در تیم های فوتبال هم باعث افزایش پارگی رباط صلیبی بین فوتبالیست های ایرانی شده است چون اغلب باشگاه ها ترجیح می دهند هزینه کمتری برای استخدام بدنساز تخصصی بپردازند.

ضمن اینکه پدیده زیبایی اندام هم این روزها بین فوتبالیست ها رواج زیادی پیدا کرده و اغلب آنها مربیان بدنساز خصوصی دارند که همین فشار مضاعف روی بدن بازیکنان می تواند منجر به ضعیف شدن عضله های آنها شود.

از طرف دیگر برخی هم بحث امکانات ضعیف باشگاهها و فراهم نکردن بستر مناسب برای آرامش روحی و روانی فوتبالیست ها را از دلایل تعدد مصدومیت رباط صلیبی بین بازیکنان ایرانی می دانند.

صالح نیا: سبک زندگی فوتبالیست‌های ایرانی سالم نیست

ولی الله صالح نیا در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ درخصوص افزایش مصدومیت رباط صلیبی بین بازیکنان فوتبال اظهار داشت: مشکل فوتبالیست های ایرانی پایه ای و ریشه ای است. فوتبالیست ها باید از سن کم زیر نظر مربیان باتجربه و کاربلد ساخته و پرداخته شوند تا در سنین جوانی در بهترین شرایط آمادگی قرار بگیرند اما متاسفانه در فوتبال ایران این اتفاق رخ نمی دهد و هیچ فوتبالیستی به طور حرفه ای پرورش داده نمی شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مهم ترین اشتباهاتی که در باشگاه های ایرانی رخ می دهد این است که می خواهند فوتبالیست با یک ماه تمرین به 80 درصد آمادگی برسد به همین دلیل آنقدر به او فشار می آورند که یا در همان تمرینات پیش فصل مصدوم می شود یا در هفته های ابتدایی لیگ. چون بدن بازیکنان ایرانی ضعیف است و عادت به تمرینات فشرده ندارند این مصدومیت ها به وفور در فوتبال ما رخ می دهد.

صالح نیا گفت: متاسفانه فوتبالیست های ما هم رفتارهای غیر حرفه ای زیادی دارند. آنها دوست دارند از نظر ظاهری شبیه مسی و رونالدو باشند اما در بحث رفتارهای حرفه ای از آنها تقلید نمی کنند. یکی دیگر از معضلاتی که این روزها خیلی هم مد شده در فوتبال ایران داشتن بدنسازهای اختصاصی است که فوتبالیست ها برای خود می گیرند.البته اگر این مربی بدنساز فردی حرفه ای باشد، سلامت جسم و روان فوتبالیست هم برایش مهم است نه اینکه فقط بدنی زیبا برای او بسازد. اگر فوتبالیست های ما که دوست دارند خودشان را شبیه رونالدو و مسی درست کنند از رفتارهای حرفه ای آنها هم پیروی کنند خوب است نه اینکه تازه ساعت سه نصفه شب بخوابند و بعد هم سر ظهر بیدار شوند و به تمرین تیم هایشان بروند. متاسفانه فوتبالیست های ایرانی سبک زندگی سالمی را دنبال نمی کنند.

پزشک سابق پرسپولیس: فقط بازیکنان مقصر نیستند

دکتر فرید زرینه، پزشک سابق باشگاه پرسپولیس درباره افزایش پارگی رباط صلیبی در فوتبال ایران به خبرنگار برنا گفت: فوتبالیستی که می خواهد در ورزش حرفه ای موفق باشد حتما باید در زمان های مناسبی استراحت کند تا هورمون رشدی که در بدن ترشح می شود را از دست ندهد. از طرف دیگر عواملی مثل مشکلات روحی، روانی و استرس و ناراحتی هم به شدت روی مسایل فیزیکی تاثیر می گذارد. استرس سیستم عصبی بدن را به هم می ریزد و روی عواملی مثل قدرت عضلانی و هماهنگی سیستم عصبی عضلانی تاثیر می گذارد. به عنوان مثال بازیکنی که هر روز درگیر مشکلات استرس زا است و حتی نمی تواند حق و حقوق خود را در موعد مشخص از باشگاهش طلب کند چطور می تواند با تمرکز و آرامش در تمرینات تیمش شرکت کند؟

زرینه با بیان اینکه نباید همه تقصیرات به گردن بازیکنان انداخته شود، ادامه داد: ما از فوتبالیست ها انتظار داریم که سبک زندگی سالمی داشته باشند اما باشگاهها چقدر مسئولیت بازیکنان خود را می پذیرند؟ وقتی فوتبالیستی جوان در سن پایین به تهران می آید و با پول میلیاردی تک و تنها در این شهر رها می شود، مشخص است که چه اتفاقی برایش رخ می دهد! وقتی باشگاهها بازیکنان را به حال خود رها می کنند و هیچ مراقبتی از آنها به عمل نمی آورند نباید انتظار اتفاقی مثل مصدومیت های شدید نداشته باشند./ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز