شرایط ارتقای جایگاه داوری والیبال ایران چیست؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۰:۵۶:۵۰
کد خبر: ۱۰۲۳۰۰۴
شرایط ارتقای جایگاه داوری والیبال ایران چیست؟
رئیس فدراسیون والیبال اهداف بلندمدتی برای کمیته‌های مختلف تدوین کرده که افزایش سطح تحصیلات داوران والیبال ایران و ارتقای جایگاه داوری کشورمان در جهان، از جمله اهداف مدنظر برای کمیته داوران است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، روابط عمومی فدراسیون والیبال در نظر دارد در سلسله گزارش‌هایی با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان به وضعیت گذشته، حال و برنامه‌های تدوین شده برای آینده کمیته‌های مختلف فدراسیون بپردازد.

کمیته داوران فدراسیون والیبال از جمله کمیته‌هایی است که به تازگی رئیس و دیگر اعضای آن مشخص شدند و افزایش سطح تحصیلات و آگاهی داوران والیبال ایران و ارتقای جایگاه داوری کشورمان در جهان، از جمله اهداف مدنظر برای این کمیته است که چگونگی دستیابی به این اهداف، موضوع این گزارش است.

** افزایش سطح تحصیلات مقدمه ارتقای جایگاه داوران ایران

رئیس فدراسیون والیبال معتقد است که باید سطح تحصیلات و آگاهی داوران والیبال ایران افزایش یابد تا جایگاه داوری کشورمان نیز در جهان افزایش یابد.

دکتر محمدرضا داورزنی در نخستین نشست کاری کمیته داوران با یادآوری این موضوع تاکید کرد که اگر این برنامه به خوبی اجرا شود، چهار سال دیگر شاهد حضور داوران باسواد و آگاهی در والیبال ایران خواهیم بود.

وی استفاده از نفرات محدود در داوری مسابقات را یکی از دلایل بروز اختلافات در جامعه داوری والیبال ایران دانست و گفت: باید از تمامی ظرفیت داوری کشور در لیگ‌ها، مسابقات قهرمانی کشور و سایر مسابقات استفاده شود.

رئیس فدراسیون والیبال با یادآوری این‌ که کمیته داوران نیاز به خلاقیت در کارها دارد، تاکید کرد: منافع ملی برای تصمیمات فدراسیون ارجحیت دارد و از تصمیمات کمیته داوران نیز حمایت می‌کنیم، به شرطی که این تصمیمات منطقی باشد و سلیقه‌ای رفتار نشود.

** اخلاق‌مداری اولویت نخست فیروزی

رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال نیز در نخستین نشست کاری این کمیته که ۱۲ خردادماه برگزار شد، اخلاق‌مداری را محور اصلی و مهم فعالیت کمیته داوران در دوره جدید دانست و گفت: این موضوع یک شعار نیست.

ابراهیم فیروزی تاکید کرد: در آینده نزدیک، داوران والیبال کشور بر اساس توانایی و با محوریت زبان انگلیسی، سطح‌بندی خواهند شد و عملکرد آنان در مسابقات مختلف نیز ملاک ارزیابی خواهد بود.

وی تصریح کرد: رشد و توسعه داوری والیبال ایران و کشف استعدادها در این زمینه، دو محور کاری کمیته است و امیدوارم با هماهنگی اعضای کمیته، گام‌های مهمی در این زمینه برداریم.

** ایران باید در کمیته داوران آسیا عضو داشته باشد

عضویت در کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا یکی از مهم‌ترین خواسته‌های داوران والیبال ایران است که اکثر داوران نسبت به آن اتفاق نظر دارند.

مرتضی اکرمی داور بین‌المللی والیبال ایران درباره ضرورت کسب کرسی در کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود ثبات مدیریتی در این رشته ورزشی، نتوانستیم از حق داوران ایران در آسیا و جهان دفاع کنیم که یکی از دلایل اصلی آن، نبود عضو ایرانی در کمیته داوران آسیاست.

وی با اشاره به عضویت نمایندگان کشورهایی مانند کویت و تایلند در کمیته داوران کنفدراسیون آسیا، با طرح این سوال که این کشورها در والیبال آسیا چه جایگاهی دارند؟ گفت: والیبال ایران در رتبه نخست آسیا و هشتم جهان قرار دارد و باید نماینده داوران کشورمان نیز عضو کمیته آسیایی این رشته ورزشی باشد.

اکرمی به انتخاب دکتر محمدرضا داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال اشاره کرد و گفت: با توجه به عضویت داورزنی در هیات رئیسه فدراسیون جهانی و ریاست کنفدراسیون آسیای مرکزی، امکان عضویت نماینده‌ای از ایران در کمیته داوران آسیا مهیاست.

وی نبود ارتباطات مناسب بین داوران ایران با نهادهای مرتبط داوری والیبال در آسیا و جهان را یکی دیگر از مشکلات چند سال اخیر دانست و گفت: با انتخاب رئیس و اعضای جدید کمیته داوران فدراسیون والیبال به‌ویژه حضور ابراهیم فیروزی و محمد شاهمیری در بین این اعضا، یقین دارم که این مشکل نیز به‌زودی برطرف می‌شود.

داور بین‌المللی والیبال ایران برنامه رتبه‌بندی داوران کشور را نیز یکی از برنامه‌های مفید دانست و تصریح کرد: این موضوع برای استفاده از تمام ظرفیت داوران ایران مهم است. در صورت اجرا، حد و حدود داوران مشخص می‌شود و آنان در مسیر پیشرفت قرار خواهند گرفت.

اکرمی در پایان حمایت رئیس فدراسیون والیبال از تصمیمات کمیته داوران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سطح فنی داوران والیبال ایران همانند تیم‌های ملی و رده‌های مختلف سنی بسیار بالاست و نیاز به حمایت برای حضور بیشتر در میادین بین‌المللی داریم. داوران خوبی مانند شاهمیری و… در سال‌های آینده بازنشسته می‌شوند و از هم‌اکنون باید برای جایگزین این نفرات، تلاش کنیم.

** تسلط بر زبان انگلیسی اهمیت زیادی در داوری دارد

تسلط به زبان خارجی به‌ویژه انگلیسی، اهمیت زیادی برای شغل داوری دارد، زیرا داوران والیبال برای افزایش آگاهی، دانش و ارتباطات، نیاز مبرم به دانستن زبان دارند.

ماندانا مطیعی داور بین‌المللی والیبال ایران با تاکید بر این موضوع، گفت: کمیته داوران باید سیستمی برای ارزیابی داوران در مسابقات طراحی کند که میزان آشنایی با زبان انگلیسی نیز در آن لحاظ شده باشد.

وی با بیان این که تسلط به زبان باعث افزایش آگاهی داوران می‌شود، تصریح کرد: اگر در کلاس‌های آموزشی و ارتقای داوران تسلط به زبان انگلیسی سخت‌گیرانه‌تر شود، در مجموع به نفع داوری والیبال ایران خواهد شد.

مطیعی تاکید کرد: کسب اطلاعات کلی و جدید والیبال شامل مباحث فنی، داوری و حتی آگاهی از نتایج تورنمنت‌‌ها و روش برگزاری، نیازمند تسلط به زبان انگلیسی است تا با آخرین داده‌های این موضوعات آشنا شوید.

وی چیدمان داوران مسابقات داخلی به‌ویژه در دو سال‌ اخیر را ناعادلانه دانست و گفت: جامعه داوری انتظار برگزاری مسابقات با کیفیت بهتری از نظر چیدمان دارد و با توجه به انتصابات جدید در کمیته داوران، امیدواریم این کار در مسابقات پیش رو انجام شود و در طول برگزاری لیگ‌ها نیز فراز و نشیب برای چیدمان داوران نداشته باشیم.

این داور بین‌المللی والیبال ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که از تمام داوران بین‌المللی در رویدادهای والیبالی استفاده شود.

** داوران نیاز به تشکیلات منسجم و قدرتمند دارند

داشتن تشکیلات منسجم و قدرتمند، کشف استعدادها و داشتن برنامه برای پرورش آنان، برگزاری کلاس‌های داوری و به‌کارگیری تجهیزات و امکانات مدرن برای قضاوت در مسابقات از جمله پیشنهادت اصحاب رسانه برای موفقیت کمیته داوران فدراسیون والیبال در دوره فعالیت جدید است.

علی شاکری که یکی از کارشناسان و والیبالی‌نویس‌های با سابقه است، در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای موفقیت کمیته داوران پیشنهاد می‌دهید، گفت: والیبال ایران در سال‌های اخیر به‌ویژه یک دهه گذشته، رشد و پیشرفت زیادی داشته است و به مولفه مهمی در زندگی مردم و ورزش ایران تبدیل شده است. والیبال ایران تنها ورزش گروهی است که در بالاترین سطح رقابت‌های جهانی حضور دارد.

وی با بیان این که طبیعی است که موفقیت‌های والیبال به دلیل پیشرفت‌های عوامل تاثیرگذار در این ورزش همچون بازیکنان، مربیان، باشگاه‌ها و حتی بخش رسانه‌ای است، گفت: در این مدت شاهد رشد در بخش داوری والیبال هم بودیم، اما به نظر من رشد واقعی داوران، مستلزم داشتن تشکیلات منسجم و قدرتمند است.

شاکری داشتن برنامه، استعدادیابی و جذب داوران، برگزاری کلاس‌های داوری و کلینیک‌های داوری و به‌کارگیری تجهیزات و امکانات جدید برای قضاوت مسابقات والیبال را برای رشد و توسعه داوری ایران ضروری دانست و تصریح کرد: آشنایی با کامپیوتر و تسلط به زبان انگلیسی نیز اهمیت زیادی برای داوران والیبال دارد که نباید از آن غافل شوند.

وی با بیان این که اعضای کمیته داوران باید سه محور مهم «دوری از جناح‌بندی و گروه‌بندی‌ها»، «تمرکز بر منافع ملی و دوری از منافع شخصی» و «شایسته ‌سالاری» را مد نظر داشته باشند، گفت: امیدوارم اعضای انتخاب شده، مقبولیت عمومی لازم در جامعه داوری را داشته باشند که این موضوع اهمیت فراوانی برای فعالیت آنان دارد.

کارشناس رسانه و والیبال، حرکت به سمت و سوی دانشگاه‌ها و جذب افراد علاقه‌مند و با دانش در والیبال را از پارامترهای تعیین‌کننده در رشد و توسعه این رشته ورزشی و داوری آن دانست و افزود: به یقین، استفاده از داورانی که با الفبای والیبال آشنا هستند و افرادی که در دوران نوجوانی و جوانی، والیبال بازی می‌کردند، در این زمینه اثرگذارتر است و انشاالله در آینده شاهد فعالیت داوران بزرگی خواهیم بود.

** گزارش عملکرد سال ۹۸ کمیته داوران

برگزاری ۱۵ دوره کلاس داوری درجه سه بانوان و ۱۲ دوره درجه سه برای آقایان در استان‌های مختلف، برگزاری پنج دوره داوری درجه دو بانوان و دو دوره برای آقایان، برگزاری یک دوره کلاس داوری ملی بانوان در استان سمنان، یک دوره کلاس داوری درجه یک ساحلی آقایان در استان گلستان و یک دوره کلاس داوری درجه یک ویژه بانوان و آقایان در استان گیلان، از جمله فعالیت‌های آموزشی کمیته داوران فدراسیون والیبال در سال ۱۳۹۸ است.

تامین کادر داوری مورد نیاز در مسابقات جهانی، آسیایی و داخلی از دیگر فعالیت‌های کمیته داوران در سال ۹۸ بوده است که اعزام کادر داوری برای لیگ ملت‌ها در اردبیل و ارومیه و تامین کادر داوری مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در تهران، از جمله فعالیت‌ها برای مسابقات جهانی و آسیایی محسوب می‌شود.

همچنین اعزام داور و کادر داوری برای تمامی دیدارهای لیگ برتر مردان و زنان، لیگ دسته یک مردان و بانوان، مسابقات زیر گروه و قهرمانی کشور در رده‌های مختلف سنی نوجوانان، جوانان و امیدهای مردان و بانوان سال ۹۸ از دیگر فعالیت‌های کمیته داوران در سال گذشته بوده است.

** جمع‌بندی

با توجه به مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان و متخصصان داوری والیبال، موارد زیر به عنوان جمع‌بندی مباحث برای رشد و توسعه داوری والیبال ایران پیشنهاد می‌شود:

    تلاش برای عضویت ایران در کمیته داوران کنفدراسیون آسیا

    افزایش میانگین سطح تحصیلات و آگاهی داوران

    استفاده از تمامی ظرفیت داوری والیبال ایران

    ارجحیت منافع ملی نسبت به منافع شخصی در تصمیم‌گیری‌ها

    توجه به اخلاق‌مداری در بررسی عملکرد داوران

    سطح‌بندی داوران والیبال کشور بر اساس توانایی و با محوریت زبان انگلیسی

    توجه به کشف استعدادهای داوری والیبال

    ایجاد بسترهای لازم برای ارتباطات مناسب داوران ایران با نهادهای مرتبط داوری والیبال در آسیا و جهان

    تاکید بر زبان انگلیسی برای ارتقای داوران والیبال

    برطرف کردن مشکلات چیدمان داوران در مسابقات داخلی

    داشتن تشکیلات منسجم و قدرتمند در کمیته داوران

    برگزاری کلاس‌های داوری و کلینیک‌های داوری

    به‌کارگیری تجهیزات و امکانات جدید برای قضاوت در مسابقات والیبال

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز