گزارش ورزشی هفته؛

خانواده‌ها از ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی دور شدند

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۹:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۳۳۳۶
خانواده‌ها از ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی دور شدند
حضور رشته زورخانه‌ای بین ورزش‌های دانش‌آموزی، می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود این رشته باستانی به مدارس باشد تا دانش‌آموزان ما بتوانند از کودکی و نوجوانی درس‌های پهلوانی و جوانمردی را نیز بیاموزند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی باستانی‌ترین رشته کشور ما محسوب می‌شود که علاوه بر تاثیرات جسمانی، از نظر روحی و روانی نیز بسیار موثر است. همراه بودن حرکاتی که برای ارتقا سطح آمادگی آمادگی جسمانی مفید هستند با موسیقی و یاد خدا معنا و مفهوم عمیقی به این رشته داده است.

متاسفانه بر خلاف گذشته نسل امروز آشنایی زیادی با این رشته ندارند و کمتر جوانی سمت این ورزش می‌رود. در گذشته پهلوانان و دلاوران زیادی از دل زورخانه‌ای بیرون آمدند تا مرام و معرفت خود را خرج مردم کنند.

 مردم در دوران استعمار از زورخانه‌ها دور شدند

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی، در رابطه با حضور این رشته باستانی در مدارس و برای دانش‌آموزان به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: ما یک تفاهم‌نامه با فدارسیون دانش آموزی و معاون تندرستی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش داریم. همچنین یک هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان مبنی بر حضور برخی رشته‌ها در فدراسیون دانش آموزی صورت گرفته است. در 2 سال گذشته نیز همکاری گسترده‌ای با آن‌ها داشتیم و مسابقات دانش‌آموزی و نوجوانان را برگزار کردیم. امروز بیشترین مستعدین ما از این رده هستند، همچنین بین مرشدها آمار بالایی از دانش‌آموزان را شاهد هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر به صورت خیلی جدی در سطح دانش‌آموزی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم و خوشبختانه استقبال از این موضوع بسیار بالا رفته است. در بسیاری از استان‌ها اداره آموزش و پرورش زورخانه‌هایی مختص دانش‌آموزان می‌سازند. حرکتی خوبی را آغاز کردیم اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای اضافه کرد: ما می‌خواهیم خانواده‌ها این ورزش را به خوبی بشناسند چون این ورزش تاریخ و فرهنگ ما است. در سال‌های گذشته و در دوران استعمار خانواده‌ها را از این ورزش دور کردند و انحرافی در آن ایجاد شد. ما برای شناساندن این ورزش بدنبال علمی کردن آن در جهان هستیم. این ورزش باستانی برای مردم ایران یک هویت ملی محسوب می‌شود، اما این روزها دشمنان و استعمارگران در حال گرفتن این هویت ملی از ما هستند. فرزندان کشورمان باید از کودکی با این ورزش آشنا شوند تا علاوه بر تمرینات بدنی، روحیه جوانمردی و معرفت را نیز در گود زورخانه‌ها بیاموزند.

حسین بابوئی، رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی، در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا بیان کرد: انجمنی را تحت عنوان انجمن ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی را فعال کردیم و فعالیت‌های ما در این زمینه آغاز شده است. این رشته جزو رشته‌های مجاز آموزشگاهی است که در تمام کشور مسابقات آموزشگاهی در سطح شهرستان داریم که جزو رشته‌های اصلی‌مان محسوب می‌شود. مسابقات باشکوهی با حضور همه استان‌ها برگزار کردیم که رقابت فنی و جذابی برای دانش‌آموزان بود.

او افزود: انجمن ورزش زورخانه‌‌ای و کشتی پهلوانی ما در تمام استان‌ها فعال هستند و جزو رشته‌هایی است که از لحاظ ساختار در سطح ملی و شهری وضعیت خوبی دارد. سال گذشته مسابقاتی را با همت و همکاری فدراسیون برگزار کردیم، قرار بود در اسفندماه نیز یک تورنمنت دیگر داشته باشیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

بابوئی اذعان داشت: یک تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با هدف توسعه این رشته در تمام آموزشگاه‌ها منعقد کردیم. در این تفاهم‌نامه به موضوع تربیت نیروی انسانی و آموزشی توجه کردیم، بحث ساخت گودهای زورخانه در کنار یا داخل مدارس در تفاهم‌نامه ذکر شده است. برگزاری مسابقات آموزشگاهی به‌صورت مشترک با این فدارسیون در دستور کار قرار گرفت و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای را شروع کردیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی تاکید کرد: 2 سال است که مسابقات این رشته به صورت منظم برگزار می‌شود، این رشته از لحاظ مذهبی و رسم و رسومات در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توجه و توسعه آن مورد تأکید مقام معظم رهبری، وزیر آموزش و پرورش و وزیر ورزش و جوانان قرار دارد. پیش از برگزاری مسابقات معلمین ورزش ما که بسیار زحمت می‌کشند، از بین بچه‌هایی که در مدرسه هستند، پس از آموزش‌های لازم، برترین‌ها را انتخاب می‌کنند. توجه به ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی برای ما تکلیف است و روزهای بهتری در انتظار این رشته خواهد بود.

سخن پایانی

حضور رشته زورخانه‌ای بین ورزش‌های دانش‌آموزی، می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود این رشته باستانی به مدارس باشد تا دانش‌آموزان ما بتوانند از کودکی و نوجوانی درس‌های پهلوانی و جوانمردی را نیز بیاموزند. همچنین ورود صداوسیما برای معرفی و شناساندن این رشته به مردم می‌تواند روح زورخانه‌ها را دوباره احیا کند.

نظر شما