پیر لوئیجی کولینا:

فیفا وظیفه حمایت فدراسیون‌ها را در حوزه آموزش داوری دارد

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۴:۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۵۴۶۳
فیفا وظیفه حمایت فدراسیون‌ها را در حوزه آموزش داوری دارد
رئیس کمیته داوران فیفا گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، فن آوری در برگزاری کلاس های آموزشی کمک شایانی به ما کرده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پیر لوئیجی کولینا ، رئیس کمیته داوران فیفا در گفت و گو با سایت فدراسیون جهانی فوتبال عنوان کرد: هر وقت تصمیم اشتباهی در داخل زمین بازی توسط کمک داوران ویدئویی اصلاح شود، کسی به آن اشتباه اهمیت نمی دهد. آنچه مهم است نتیجه نهایی که همان تصمیم نهایی است. اگر تصمیم نهایی درست باشد، مشکلی نیست. اما اینکه داوری تصمیم اولیه اشتباه می گیرد باید به آن توجه کنیم زیرا باید کیفیت او را بهبود ببخشیم تا در مسابقات بعدی مرتکب اشتباه نشود.

او اضافه کرد: باید داور را در شرایطی قرار دهیم تا بتواند تصمیم صحیح اتخاذ کند. در واقع این وظیفه و رسالت ما است. اما از لحاظ نتیجه نهایی، اگر تصمیم اشتباه توسط کمک داور ویدئویی تصحیح گردد و در نهایت تصمیم درست اتخاذ شود، کسی توجه ای به این اشتباه نمی کند یا این اشتباه را به یاد نمی آورد. در صورتی که اگر یک تصمیم در یک مسابقه مهم گرفته شود که این تصمیم کلیدی اشتباه باشد حتی می تواند حرفه این داور را تحت شعاع قرار دهد.

کولینا در ادامه گفت: آنچه مسلم است کمک داور ویدئویی می تواند داوران را ایمن کرده و در شغل آنها مهم باشد. کمک داور ویدئویی به گونه ای طراحی شده است تا بتواند بر هر صحنه ممکن که در طول مسابقه اتفاق می افتد، کنترل کامل داشته باشد. نکته ای که حائز اهمیت می باشد، ارزیابی آن صحنه است. زیرا این فن آوری همانند تکنولوژی خط دروازه نیست که تصمیم نهایی را پیشنهاد کند. بلکه این انسان است که از این تکنولوژی برای گرفتن تصمیم نهایی استفاده می کند. پس در واقع در انتهای کار انسان در آن دخیل است. همانظور که می دانید انسانها همیشه کامل نیستند. اشتباهات بخشی از وجود انسانها است.

رئیس کمیته داوران فیفا درباره استفاده از فن آوری جهت کمک به داوران برای آماده سازی در مسابقات گفت: زمانی که من فینال جام جهانی 2002 بین دو تیم برزیل و آلمان را قضاوت کردم به یاد می آورم که فیلم های 90 دقیقه بازی را از 5 مسابقه دو تیم مشاهده می کردم که تقریبا بین یک تا دو روز طول می کشید تا تمام اطلاعات هر دو تیم را بدست بیاورم. اما در حال حاضر تکنولوژی می تواند این موارد را به سرعت فراهم کند. به سادگی می توان از راه کلیک کردن در کامپیوتر به این موارد دست پیدا کرد. همچنین این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا فن آوری در برگزاری کلاس های آموزشی کمک شایانی کرده است. همانطور که می دانیم فیفا وظیفه حمایت فدراسیون ها را در حوزه آموزش داوری دارد. پیش از این به طور معمول دوره های آموزشی در کل جهان برگزار می شد. اما امروز نمی توان به صورت حضوری در کلاس ها شرکت کرد. بنابراین ما تکنولوژی استفاده می کنیم تا داوران را به همراه مدرسان مان کنار هم جمع کنیم. در نهایت به طور حتم فن آوری نقش مهمی را در مسابقات بازی می کند نه تنها در طول مسابقه بلکه پیش از آغاز یک مسابقه است

نظر شما