گزارش روز؛

جامعه بسکتبال در انتظار تصمیم جدید فدراسیون

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۷:۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۳۶۲۲۰
جامعه بسکتبال در انتظار تصمیم جدید فدراسیون
درحالی این روزها اکثر رشته‌های توپی برنامه‌های خود را برای از سرگیری فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر ارائه کردند که فدراسیون بسکتبال هنوز تاریخ مشخصی برای شروع مسابقات لیگ اعلام نکرده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مدتی است که ستاد مقابله با کرونا در ورزش آخرین تصمیمات درخصوص از سرگیری فعالیت‌های ورزشی را اعلام کرده است. طبق اطلاعیه صادر شده آغاز فعالیت‌های ورزشی در مناطق سفید، زرد و قرمز کشور تشریح شده و در نهایت نیز مقرر شده رشته‌های مثل فوتبال، والیبال، هندبال، بسکتبال و … با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت خود را استارت بزنند. در همین راستا رشته‌ای مانند فوتبال چند هفته‌ای است که ادامه رقابت‌های لیگ 98 را از سر گرفته و والیبالی‌ها نیز با بستن تیم‌ها و پشت سر گذاشتن فصل نقل و انتقالات تمرینات خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند و طبق اعلام فدراسیون نیز به به احتمال زیاد استارت شروع مسابقات با حضور 14 تیم از نیمه دوم شهریور زده خواهد شد اما در این بین بسکتبال که سهمیه المپیک توکیو را نیز دارد همچنان در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. به اعتقاد برخی از کارشناس فدراسیون تا به امروز درخصوص تعیین و تکلیف زمان دقیق رقابت‌های لیگ کوتاهی کرده است و انتظار می‌رود با توجه به در پیش بودن المپیک که حالا تاریخ و زمان برگزاری مسابقات هم مشخص شده است هر چه سریع‌تر تکلیف بازی‌های لیگ هم مشخص شود.

در همین راستا شبنم کلاهی، سرپرست دبیری فدراسیون بسکتبال، درخصوص زمان شروع لیگ 99 به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: برنامه‌ریزی‌ها و کارهای مربوط به برگزاری مسابقات در کار گروه مسابقات انجام شده اما متاسفانه با اوج گرفتن مجدد ویروس کرونا شروع مسابقات به تعویق افتاد. با توجه به اینکه در دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا در هر استان متفاوت است (وضعیت زرد، هشدار، قرمز) این موضوع برگزاری لیگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در همین راستا جلسه‌ای تحت عنوان شورای برنامه‌ریزی آخر هفته خواهیم داشت که با دعوت از تعدادی از مدیرعامل باشگاه‌ها، نمایندگان ورزشکاران، روسای استان‌های صاحب تیم و کارشناسان خبره، مفاد آئین‌نامه مسابقات و بسته‌های پیشنهادی، نحوه برگزاری مسابقات در شرایط کنونی و پیشنهاداتی در خصوص تغییر نحوه برگزاری مسابقات قهرمانی کشور به مشورت گذاشته خواهد شد. پس از آن تاریخ پیشنهادی برگزاری لیگ برتر، لیگ دسته یک و جلسات تکمیلی جهت دعوت از تیم‌ها و قرعه کشی مسابقات رسما اعلام خواهد شد.

کلاهی اضافه کرد: در حال حاضر دستعورالعمل‌های پرداختن به ورزش بسکتبال از سوی فیبا به همراه دستعورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا در ورزش به هیات‌های استانی ارسال شده و به روسای هیات‌ها اختیار داده شده تا با هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا و وضعیت استان این مسئله را سازماندهی و مدیریت کنند. در برخی از استان‌ها علاقه‌مندان به بسکتبال تمرینات خود را آغاز کردند. اما اینکه کدام یک از باشگاه‌ها برای شروع لیگ و برای بستن تیم‌شان اقدامی انجام داده‌اند یا خیر اطلاعی ندارم اما فکر می‌کنم با توجه به اعلام آمادگی جهت حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ قطعا تاکنون مذاکراتی را به مربیان و بازیکنان مدنظرشان داشتند. تیم‌های خوب و زیادی اعلام آمادگی کردند که حدودا می‌توانم به 17 الی 18 تیم اشاره کنم که در کنار آنها جدیدا شهرداری بندرعباس هم اعلام آمادگی کرده است. برای حضور تیم‌ها در لیگ ضوابطی را تعیین کردیم که بر اساس آن از طرف فدراسیون نظارتی صورت می‌گیرد که غیر از تیم‌های ثابت در لیگ برتر تعدادی که علاقه‌مند به حضور در لیگ هستند از نظر سخت‌افزاری و سایر موارد رصد شوند. در مورد شکل برگزاری هم بسته‌های پیشنهادی توسط کمیته مسابقات برنامه‌ریزی شده که در جلسه‌ای که عنوان کردم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عنایت آتشی، کارشناس حوزه بسکتبال نیز بر این باور است: رقابت‌های لیگ زمینه خوبی است که بازیکنان آمادگی خود را محک بزنند و در ادامه نیز این آمادگی حفظ و یا ارتقا دهند. امیدوارم هر چه سریع‌تر تکلیف لیگ 99 هم مشخص شود و تیم‌هایی که توان مالی خوبی دارند و آمادگی حضور در این سطح از مسابقات را دارند در این رویداد شرکت کنند‌‌. به هر جهت بازیکنان در جریان بازی ساخته می‌شوند و صرفا تمرین خالی برای هیچ تیم‌ ملی کارساز نخواهد بود.

محمدرضا اسلامی، سرمربی تیم شیمیدر، نیز در به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر برگزاری رقابت‌های فصل جدید لیگ در ابهام قرار دارد هر چند مطرح شده احتمالا از شهریور آغاز به کار خواهد کرد اما امیدوارم فدراسیون تصمیم عجولانه‌ای نگیرد. لیگ پشتوانه تیم‌ ملی است و دوست داریم برگزار شود اما قطعا باید زمینه برگزاری فراهم باشد عجله در هر کاری ممکن است اشتباهات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد آن‌هم در سالی که المپیک را در پیش داریم.

پیش از این فدراسیون بسکتبال با شیوع ویروس کرونا در کشور به سرعت و بدون توجه به انتقادات برخی از تیم‌های صدرنشین، لیگ برتر  را بدون معرفی قهرمان نیمه تمام اعلام. اقدامی که حتی حواشی مانند کنار کشیدن برخی از تیم‌های مطرح از فصل جدید رقابت‌های لیگ را به وجود آورد اما حالا باید منتظر ماند و دید فدراسیون‌نشین‌ها برای فصل جدید لیگ چه تصمیمی را خواهند گرفت. 3/5

نظر شما